Üzleti tippek

Gazdát cserélt a BBJ

Az első magyarországi angol nyelvű hetilap az erős kezdés után egyre gyengébben teljesített, de most a nem szakmai befektetők után ismét egy lapkiadó vette át az ellenőrzést a az újság fölött.

A Budapest Business Journal (BBJ) kiadói jogait a múlt héten vette meg az Absolut Media. A munkavállalóból szabadúszóvá lefokozott dolgozók most attól félnek, az új tulajdonos kedvezőtlenebb feltételekkel kíván velük együttműködni.


Erős kezdés után tartós visszaesés

A BBJ-t kiadó Új Világ Lapkiadót még a kilencvenes évek elején alapította Stephen O’Connor. Az ő gazdasági kapcsolatainak köszönhetően az első néhány évben remekül működött a hetilap, így az alapítók az indulás utáni negyedik hónapban máris 12-ről 20 millióra tudták emelni a cég alaptőkéjét. Később azonban csökkent a hazánkban dolgozó külföldiek száma, így meggyengült a lap olvasótábora is.

Ezután többször tulajdonost cserélt a lap, voltak olasz és luxemburgi tulajdonosok is, egy ideig pedig egy parkolóüzemeltető cég irányította a lapot. A BBJ lapunk számításai szerint évi 300-400 millió körüli költségvetéssel működött, piaci információk szerint O’Connor távozása óta szinte folyamatosan veszteséget termelve. (Ez megmagyarázná a sűrű tulajdonosváltásokat.) 2003-ban két évre visszatért O’Connor a cég élére, de információink szerint akkor már ő sem tudta talpraállítani a céget.

Nem elbocsátás, csak újratárgyalás

Az olasz tulajdonos közel egy éve keresett vevőt a lapkiadóra – vagy annak termékeire – pénzügyi tanácsadó segítségével. A vegyes képet festő termékpaletta legígéretesebb elemét, a Resource IngatlanInfo nevű kétnyelvű ingatlanpiaci szaklapot a Portfolio.hu tulajdonosaként ismert NET Média Zrt. a nyár elején vette meg. Ám a BBJ, a napi hírlevél, a Listák Könyve éves céginformációs adatbázis, valamint az egyéb tematikák és rendezvények joga eleddig bizonytalan volt.


A veszteséges lap ilyen pénzügyi helyzetben került az Absolut Media tulajdonába, ami eddig a Stílus, a Balaton, a Vital és az MX-Time nevű magazinokat, valamint a Budapest Premium Guide nevű kiadványt gondozta.

Az Absolut Media egyébként több mint egy évtizedes fennállása során mindvégig veszteséggel üzemelt. Legutóbbi mérlegük szerint a 2006-os évet 44 millió forintos veszteséggel zárták, így valószínűleg elég nagy falat lesz egy ekkora költségvetésű lap működtetése.

Tordai Ágnes, az Absolut Mediát képviselő Prime Time kommunikációs ügynökség vezetője szerint az újsággal együtt a honlapot és a hírlevél jogait is megvették, információink szerint azonban maga az Új Világ Lapkiadó nem cserélt gazdát. Ez lehetőséget ad arra, hogy az új tulajdonos könnyű helyzetben legyen: a munkavállalóknak ugyanis több hónapos késéssel fizetett a BBJ, ezek a hátralékok azonban nem feltétlenül érintik az új tulajdonost. A további munkáról ugyanis a szerkesztőség tagjainak már nem az Új Világgal, hanem az Absolut Mediával kell megállapodni, így a dolgozók akár szerződésbontás nélkül is az utcára kerülhetnek – legalábbis ennek a félelmüknek adtak hangot a lap dolgozói.

Tordai szavai szerint még nem mondtak fel senkinek, de mindenkivel megvitatják, hogy hogyan tudnak a jövőben együtt dolgozni. Álláspontja szerint elsősorban a kereskedelmi és marketingrészt fogják átdolgozni, a munkatársak cseréje jelenleg nincs napirenden.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik