A zöld autók iránti kereslet optimista előrejelzések szerint 2–4 év múlva növekedhet meg, amikorra az alapanyag-előállítási oldal megfelelő hátteret biztosíthat az ilyen típusú autók működéséhez.
Az energiafüggés enyhítésének kérdésköre hazánkban is fontos téma lett az elmúlt években. A kormányzat és a média kiemelten foglalkozik a hagyományos szénhidrogén alapú energiahordozók felhasználásától eltérő energiaforrások felkutatásával és használatával. A károsanyag-kibocsátás csökkentésére irányuló uniós irányelvek erős nyomására a járműgyártók is kénytelenek haladni a korral, és sorra jelentkeznek olyan modellekkel, amelyek azon túl, hogy minimalizálják a légkörbe jutó károsanyag-mennyiséget, alternatív, környezetbarát motortechnológiával kísérleteznek. A forgalmazók „zöldautóik” piacra dobását sokszor több tízmillió forintos marketingkampányokkal népszerűsítik. A leglátványosabban a Toyota, a Lexus, a Saab, a Volvo és a Ford reklámozza környezetbarát modelljeit, a tehergépkocsi- és buszgyártók közül pedig a Scania a legaktívabb. Információink szerint csak a két felső kategóriás márka, a Saab és a Lexus összesen több mint 30 millió forintot költ kampányaira a zöldautózás témakörében. Tömeges közlekedés Számos új találmányról érkezik hír a buszos tömegközlekedés terén, azonban a gyakorlatban leginkább a Scania bioetanol üzemanyagot felhasználó buszai bizonyítanak. A stockholmi közlekedési vállalat 15 éve kiemelkedő sikerrel üzemeltet ilyen buszokat, amelyet a svéd gyártó hazánkban is reklámoz DM-eszközökkel, valamint különböző bemutatók alkalmával. „Az elmúlt szűk egy év során számos magyarországi város – többek között Kaposvár, Szeged és Nyíregyháza – rendelkezésére bocsátottunk egy-két hónapos tesztelésre egy zöldüzemű városi buszt” – mondta el lapunknak Héjj Demeter, a Scania buszüzletágának vezetője. „Az eddigi tapasztalatokat összegezve bátran állíthatom, hogy kellemes, pattogatott kukorica illatot kibocsátó buszunk rendre kitűnően vizsgázott” – fűzte hozzá az üzletágvezető. Kutas hátrány
Robogás alternatív üzemanyagokkal A benzinnel ellentétben a tiszta etanol üzemanyag fogyasztása nem emeli a légkörben található szén-dioxid általános szintjét, mert a vezetés közben kibocsátott CO2-mennyiséget egyensúlyban tartja az etanol előállításához szükséges termények növekedésekor a légkörből kivont CO2. A bioetanol üzemanyagot jelenleg 85 százalék bioetanol és 15 százalék benzin keverékeként állítják elő, és E85 üzemanyag néven árusítják.
A kelet-közép-európai régiót tekintve a gyártók legintenzívebben hazánkban népszerűsítik a környezettudatos közlekedést. A dolog mögött nem a magyar emberek kiemelkedő környezettudatossága áll, sokkal meghatározóbbak az üzleti és nemzetgazdasági lehetőségek. A magyar mezőgazdaságnak ugyanis óriási lehetőségei vannak a környezetkímélő autózás egyik fő alapanyaga, a bioetanol előállításában. Az etanolt mint üzemanyagot mezőgazdasági terményekből, például kukoricából és cukornádból gyártják nagyüzemi mennyiségben, és e tekintetben Magyarországnak rendkívül kedvező a helyzete.
A svéd Saab kizárólagos regionális importőre, a Polar Mobil régiónkban szintén Magyarországon kezdett erőteljes marketingkampányba, ennek keretein belül a bioetanol alapú autózást és BioPower modelljeit népszerűsíti. A kampány során óriásplakátot, rádiószpotokat, nyomtatott és online hirdetést, valamint PR-eszközöket is felhasználtak.
„Szeretnénk úttörők lenni a zöldautózásban Magyarországon és a régióban, ennek érdekében próbáljuk megszólítani azt a néhány vevőt, aki első fecske kíván lenni a környezettudatos közúti közlekedésben” – mondta Andrew Prest, a Polar Mobil ügyvezetője. A svéd márka forgalmazója ugyanakkor hosszabb távon már komolynak mondható forgalomra számít a bioetanolos gépkocsik terén. Az ügyvezető a svédországi példákra alapozva, ahol az eladott Saabok 80 százaléka már bioetanol üzemű, 3-4 éven belül több száz vagy akár ezres nagyságrendű etanolos meghajtású gépkocsi eladását várja hazánkban is. Különösképp, hogy a 85 százalékban bioetanolt tartalmazó üzemanyag literenkénti ára 25-30 százalékkal alacsonyabb a hagyományos benzinénél. Igaz, a svédeknél ehhez a sikerhez nagyban hozzájárul az a kiemelt támogatási rendszer, amit a kormányzat biztosít a bioüzemű gépkocsit választóknak. Aki a zöldautózás mellett teszi le a voksát, annak a városokban nem kell úthasználati és parkolási díjat fizetnie, továbbá 20 százalékos adókedvezményben részesül, ha céges autója környezetbarát üzemanyagot éget el.
Adataik szerint a hazai tömegközlekedésben mintegy ötezer autóbusz szorulna sürgős cserére, tehát az igény magas. Éppen ezért várhatóan már 2008 folyamán indítanak projekteket 1-2 városi közlekedési vállalattal összefogva.
Az alsó és középkategóriás autókat kereső „zöldgondolkodásúakra” gondolt a Ford a szintén bioetanolt használó modelljeivel. A cég külön ebben a témában nem indít kampányt, az ügy iránti elkötelezettségét inkább azzal fejezi ki, hogy minden releváns eseményen képviselteti magát modelljeivel. A Fordnál egyelőre nem számítanak átütő mértékű eladásokra az ilyen típusú autók esetében. „Abban bízunk, hogy a zöldautók mind nagyobb számban kelnek el a jövőben, de a bioetanolos gépjárművekkel kapcsolatban igen nagy nehézséget jelent, hogy Magyarországon jelenleg mindössze négy helyen lehet E85-öst, azaz bioetanol üzemanyagot tankolni. Mindaddig, amíg ez a helyzet nem változik, nehéz lesz többet eladni a környezetkímélő autókból” – véli Madarász György kommunikációs vezető.
A hibrid technológiában érdekelt Toyota, illetve a felső kategóriás Lexus iránt érdeklődők is több típusból választhatnak. A Lexus imázserősítő hibridkampányát tévés szpotok, óriásplakátok, valamint nyomtatott hirdetések formájában „érhetjük tetten”.
Drágább árak
Az árak tekintetében minden gyártó igyekszik elérhetővé, és valóban versenyképessé tenni környezetbarát modelljeit. A Fordnál például a Focus esetében a bioetanol üzemű autó már 4,5 millió forinttól elérhető, míg ugyanaz a típus hasonló kaliberű dízelmotorral szerelve drágább, 4,7 millió. A Volvónál a környezettudatos vásárlóknak átlagban mind¬össze 100 ezer forinttal kell többet fizetniük az etanolos járművekért. A Saab Biopower modelljei is teljesen reális választási lehetőséget kínálnak a hagyományos motorral szerelt társaikkal szemben, itt átlagban 300 ezer forintos többletráfordítást jelent az alternatív hajtás választása. Az elektromotorral is hajtott hibrid Toyo¬ta Prius a maga 7 millió forintos listaárával kicsit kilóg a cég palettájáról, azonban a felső kategóriás Lexusoknál az árak tekintetében jószerivel nincs különbség a hagyományos és a hibrid hajtás között.
Egyelőre nincs nagy kereslet a hibrid autók iránt Magyarországon. 2006-ban a Toyota, a Lexus és a Honda 149 darab ilyen járművet adott el. Európában viszont eközben a Honda mintegy 15 ezer, a Toyota és Lexus pedig 37 400 ilyen autót értékesített.
Közös fellépés
A környezetkímélő autók iránti kereslet optimista előrejelzések szerint 2–4 év múlva növekedhet meg, amikorra az alapanyag-előállítási oldal – az egyre szaporodó, bioüzemanyag előállítására alkalmas üzemi beruházásoknak köszönhetően – megfelelő hátteret biztosíthat az ilyen típusú járművek működéséhez. Sőt, szakértők úgy látják, hogy a hazai bioüzemanyag-gyártásra irányuló beruházások javarésze komoly exportlehetőségekkel kecsegtet.
Mindehhez azonban az állam támogatására is szükség lesz. A megkérdezett járműgyártók egyöntetűen örömmel üdvözölték a kormányzat által meghirdetett Zöld autó program elindítását, mert elengedhetetlen lépésnek tartják, hogy a bioetanol mint üzemanyag jövedékiadó-mentességet élvezzen. Azonban a hangoztatott szándék ellenére még nem születtek meg azok a jogszabályok vagy rendelkezések, amelyek igazán fellendíthetnék a környezetbarát járművek elterjedését.
A kissé mostoha helyzet megváltoztatására a bioetanol-iparban érintettek nemrég szövetséget hoztak létre, Magyar Bioetanol Szövetség néven.
A biodízel üzemanyag növényi olajokból előállított hajtóanyag, amelynek számos előnye van a dízelolajjal szemben. A biodízel kipufogógáz összetétele kedvezőbb, mint a dízelolaj-emisszióé: kevesebb szén-monoxidot, szén-dioxidot, szénhidrogént és kormot tartalmaz.
A hibridhajtás arra alapozza elvét, hogy egy robbanómotor relatív jó hatékonyságát, de egyes üzemmódokban tapasztalható magas károsanyag-kibocsátását elektromos segítséggel optimalizálja. Ennek eredményeként kisebb emisszió és fogyasztás érhető el.
Tudta-e?
Az Opel ugyan egyelőre nem kínál zöld üzemű autót, ám roppant kézzelfogható zöld kampányt indított. Minden eladott alacsony károsanyag-kibocsátású autója után egy fát ültet el magyar települések közterületi részein.