Üzleti tippek

Államtenderek

Több milliárd forinttal kecsegtetnek a minisztériumok kommunikációs tenderei. A bonyolult adminisztráció viszont igencsak megnehezíti az ügynökségek dolgát.

Csak az idén több milliárd forint értékben hirdettek meg különféle kommunikációs tendereket a minisztériumok. Korábban az ügynökségek nem nagyon érdeklődtek az állami megbízások iránt, de manapság, a pangó piac miatt egyre többen próbálnak megfogni egy ilyen lehetőséget. Azonban általános tapasztalat, hogy a közbeszerzési eljárások olykor még a sokat látott pályázókon is kifognak.

Nyerő párosok

A kormányzati tendereket sokszor nüanszokon bukják el az ügynökségek. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) médiatenderén például az árazásnál kedvezményeket kellett megadni, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) tenderén viszont árindexet kértek. Az egyik ismert médiaügynökségnél ezen az apróságon átsiklottak, és az NFÜ-számokat átmásolták a MeH-tenderbe. Ezzel viszont olyan irreálisan alacsony ár jött ki, amely a gyakorlatban állítólag nehezen lett volna megvalósítható. Az érintett kis híján meg is nyerte a tendert, ám hiánypótlást kért be tőlük a kiíró, amelynek nem tettek eleget – vélhetően azért, nehogy nyerjenek.

„Az NFÜ-reklámtendert mi is formai okokból buktuk el” – mondja Kiss Viktória, a Grey ügyvezetője. Igaz, október közepén sikerült megnyerniük a MeH 300 millió forintos megbízását. Kiss Viktória szerint az állami tenderek esetében maga az adminisztráció ugyanakkora feladat, mint az ajánlat kidolgozása. Ráadásul utóbbival sincs könnyű dolguk, hiszen a reklámügynökségek többségének nincs tapasztalata a kormányzati kommunikációban. „Itt nem az a helyzet, mint egy FMCG-terméknél, hogy ismerem mondjuk a Maggi célcsoportját, és akkor többé-kevésbé hasonló lesz a Rámáé is” – ecseteli a problémát a Grey ügyvezetője. Ők éppen emiatt pályáztak közösen a kormányzati kommunikáció területén már tapasztalatokat szerzett ACG.Heyjel.

Tenderhalmozók

A legtöbb kormányzati médiavásárlási megbízást az idén az egy ügynökségi csoporthoz tartozó Mind¬Share és Mediaedge:cia nyerte. Utóbbi ügyvezetője, Simon Zsolt szerint a fő előnyük az, hogy már akkor indultak ilyen tendereken, amikor a konkurensek többségét még nem hozták lázba az állami megbízások. Úgy látja sokszor az dönt egy tenderen, hogy tudják, mely médiumok fogadják el társadalmi célú reklámként – azaz olcsóbban – az állami hirdetéseket.

„Az állami tendereken a kiíró szabadságát a jogszabályi előírások olykor értelmetlenül korlátozzák, emiatt az elbíráláskor nehezebb érvényre juttatni a szakmai szempontokat” – mondja Kirsch Zsuzsa, a MeH marketingkommunikációs igazgatója. Egy magáncég például a referenciák alapján eldöntheti, hogy kiket tart alkalmasnak a feladatra, és csak azokat vonja be a pályázatba. Egy állami tendernél a törvény alapján ez a verseny korlátozását jelentené.

Módosítanának

Az állami tendereken a jelentkezési szakasz részvételi feltételeibe nehézkes olyan szűrőket beépíteni, amelyek nem mennyiségi – például méret, forgalom – hanem minőségi szempontok alapján rangsorolják a pályázókat. „Pedig, ha a cégméret alapján kell rangsorolnunk, az ugyanúgy a verseny korlátozása” – mondja Kirsch Zsuzsa, aki az idén négy közbeszerzési eljárás kiírásában vett részt, ezek lebonyolítása hét hónapot igényelt. De tud olyan állami tenderről, ahol maga a kiírás összeállítása tartott ennyi ideig. Így előfordulhat az is, hogy mire véget ér egy ilyen tender, elavulnak a kommunikálni kívánt célok. Az eddigi pályáztatások tapasztalatai alapján ezért javaslatcsomagot állítottak öszsze a közbeszerzési törvény módosítására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik