Egészen a XX. század elejéig rendre lefelejtették a világ térképeiről a Katarnak otthont adó félszigetet. Az olaj és főképp földgázkincsekben dúskáló arab országba bő tíz évvel ezelőttig még turistákat sem engedtek, a ZenithOptimedia előrejelzése szerint viszont manapság éppen a katari számít a világ második leggyorsabban fejlődő reklámpiacának. A mindössze 800 ezer lakosú törpeállam úgy válhatott az arab világ médiafellegvárává, hogy innen sugároz a 2001 után ismertté vált állami tulajdonú Al-Jazeera hírcsatorna, amely 120 millió potenciális nézőhöz jut el az arab világban.
Fukar nagyok
Tudta-e…?
A 3,6 millió lakosú Moldovában a színes tévék után 130 dollárnak megfelelő előfizetési díjat kell fizetni öt évre. A háztartások 53 százalékában van színes készülék, 39 százalékában mindössze fekete-fehér.
Az átlagos növekedési szint felett várhatóan továbbra is csak két médiatípus, a televízió és az internet nő hazánkban. A földfelszíni tévés hirdetési piac például nyolc százalékkal növekedhet jövőre, amely ugyan nem sokkal haladja meg az inflációt, de ilyen piaci helyzetben már-már jónak számít. Simon Zsolt, a Mediaedge:cia ügyvezetője – némileg furcsa módon – a tévék jó szereplését éppen a nagy hirdetők takarékoskodásának tudja be. „Spórolás esetén nem a tévés büdzséből vágnak, mert ott a legszigorúbbak vállalások és amúgy is ez a leginkább költséghatékony médium” – magyarázza.
Az internetes szakma jóval optimistább a MediaLab kalkulációjánál. A következő évekre legalább 20-30 százalékos növekedést várnak, s ezzel 2010-re már nemcsak a rádiót, hanem a közterületi piacot is leköröznék. Derűlátásukat igazolhatja a 13 legnagyobb internetes média tulajdonosa által létrehozott Magyar Online Hirdetési Index legújabb adatközlése, amely szerint összesített hirdetési bevételeik egy év alatt 40 százalékkal nőttek.
A legtöbb médiatípusnál a netes növekedés felével-harmadával már bőven elégedettek lennének. Sokuknál azért tekintenek többé-kevésbé optimistán a jövő évre, mert az idei annyira pocsék volt, hogy annál már szinte csak jobbat lehet produkálni. Simon Zsolt szerint ugyanakkor a teljes hirdetői piacot együtt véve nem olyan rossz a helyzet, mert inkább a legnagyobb hirdetők kezdtek komolyabb spórolásba. A médiumoknak érdemes tehát nyitni a kisebb hirdetők felé. Az ügyvezető tapasztalatai szerint ebben a helyzetben láthatóan a sajtó találta fel magát a legjobban. Összességében ugyanis a sajtópiacra kevesebb hirdetés érkezik az ügynökségek részéről, viszont ezzel párhuzamosan megugrott a kisebb, direkt hirdetők aránya, s ezzel kompenzálták a kiesést. Ezt a trendet megerősítette a lapunkat is kiadó Sanoma Budapest Zrt. hirdetési igazgatója, Jánosi Péter. A kiadónál például kétszer annyi értékesítő tartja a kapcsolatot az egyéni ügyfelekkel, mint az ügynökségekkel. Jánosi szerint a sajtópiac úgy növelheti hatékonyan a hirdetési bevételét, ha a jelenleginél gyorsabban reagál a piaci változásokra. Példaként a Sanoma részéről azt hozta fel, ahogy az „elfáradt” Beau Monde-ot és a Családi Lapot a Marie Claire-re és a Nők Lapja Egészségre cserélték le.
Nem közösködnek
„Az idei évben az egész rádiós piac esni fog, a jobbak akár stagnálhatnak is” – fest nem túl rózsás képet helyzetükről Hauk Zoltán, a Rádió 1 kereskedelmi igazgatója, aki szerint jövőre már remélhetnek némi növekedést, tehát a piac elérheti a 2006-os szintet. Az idei évre tervezett rádiós összefogás is éppen azért halasztódik, mert a rádiók többségénél el vannak foglalva a napi problémáikkal.
Sok rádiónál a csökkenő bevételek miatt spórolásra kényszerülnek, s ennek egyik első áldozata általában a kutatás. Hauk Zoltán szerint egy közös piaci felmérés legalább tízmillió forintba kerülne, a jelenlegi helyzetben azonban sok rádiónál erre nem akarnak költeni, miközben szakmailag nagyon is indokolt lenne. Megoldást jelentene, ha a két „nagy”, a Sláger és a Danubius összefogna, mert akkor valószínűleg követné őket a többi adó. „Nemcsak a rádiók, hanem a teljes médiapiac szempontjából 2009 lehet az áttörés éve. Addigra már helyrerázódhat a gazdaság, felpörögnek az uniós fejlesztések és a választások is közelednek” – vélekedik az alagút végéről.
Kínának kedvez
A ZenithOptimedia előrejelzése szerint 2008 már pörgős év lesz – legalábbis globális szinten. A várakozások szerint ugyanis jövőre minden eddiginél több pénzt költenek el a hirdetők a televíziókban. Az ügynökség adatai szerint 182,4 milliárd dollárért futnak majd a reklámok a csatornákon, ez az összeg pedig 12,5 milliárddal haladhatja meg az idei költéseket. A bővülés elsősorban annak köszönhető, hogy egyre népszerűbbek a televíziós hirdetések Ázsiában. A növekedés révén a világ reklámpiacából várhatóan már 38,2 százalékkal részesednek a televíziók.
Extra lökést adhat a világ reklámpiacának a jövőre esedékes pekingi olimpia is, amely Kína és a vele szomszédos országok tévétársaságainak kedvezhet a leginkább. Mindez pedig azt is jelenti, hogy a kínai reklámtorta 18,4 milliárd dollárra nőhet az idei 14,7-ről. Az előrejelzések szerint a világ első számú sportrendezvénye hárommilliárd dollárral bővítheti a reklámpiacot, és ehhez hasonló mértékben járulhat hozzá az amerikai elnökválasztás, illetve a svájci–osztrák közös rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság. Mindezen tényezők kedvező hatásaival számolva a teljes reklámpiac 483,8 milliárd dollár lehet 2008-ban.
Az egyes médiafelületek közül továbbra is figyelemre méltó az internet fejlődése, amely a várakozásokat is felülmúlja. Az online videókhoz kapcsolódó hirdetéseknek köszönhetően világszinten a 30 százalékos bővülés sem kizárt az idei évhez képest, ez pedig azt jelenti, hogy jövőre 41,6 milliárd dollárnyi reklámbevétel folyhat be az internetes cégekhez. A net ezzel valóra válthatja a korábbi előrejelzéseket, és megelőzheti a rádiókat.
Az USA sem pörög
Az egyes régiókat tekintve érdemes megjegyezni, hogy a legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban továbbra sem túl rózsás a helyzet. A legoptimistább előrejelzések szerint is legfeljebb 3,3 százalékos növekedés várható, s ezen még az elnökválasztás sem segít. Többnyire csak a nagy tévéhálózatok, köztük az olimpiai közvetítés jogtulajdonosa, az NBC, a CBS, valamint az internet és a közterület számolhat komolyabb növekedéssel. A növekedés ütemét tekintve 2008 az elmúlt húsz év legjobb időszaka lehet – véli Dave Poltrack, a CBS kutatási igazgatója. A többi médium esetében csak minimális bővülés várható.
Sokkal kedvezőbben alakulhat a reklámköltés Európa keleti felében, ahol az előrejelzések szerint az idén 18,3 százalékkal növekszik a hirdetési piac. A világ tíz legjobban fejlődő reklámpiacából nyolc itt található. Szerbiában például 2006 és 2009 között a prognózisok szerint több mint négyszeresére emelkednek a hirdetési kiadások, és Kazahsztán is komoly előrelépést produkálhat azzal, hogy hirdetési piaca az idei egymilliárdról 2009-re 1,7 milliárdra nőhet.