Üzleti tippek

Zseniális ötletek, tanulságos kudarcok

A csődöt mondott hallgatói vállalkozások mellett olyan is akadt, amelyre már százmilliós nagyságrendű befektetői ajánlat érkezett. A diákok értékes tapasztalatokat profitálhattak, ha mást nem is, a Vállalkozásbarát Egyetem - Vállalkozóképes Hallgató programból.

A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Kisvállalkozás Fejlesztési Központja három éve indította a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalkozásbarát Egyetem – Vállalkozóképes Hallgató programját. A diákok által mentorok segítségével működtetett vállalkozásokról tegnap workshopot tartottak a BCE egyik előadótermében.

Változó eredményesség

Hallhatók voltak beszámolók szellemes ötleten alapuló, sikeres hallgatói vállalkozásokról. Ilyen volt például az Unipromoé, amely a hallgatókhoz ingyenesen eljutatott számviteli jegyzeteken kínál reklámfelületet. A hallgatók cégének ügyfele volt már a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) és a Figyelő is.

Ugyancsak sikeresnek mondhatja magát az a két programozó hallgató, akik a magyar iwiwhez hasonló rendszert fejlesztettek az egykori Jugoszlávia területén élőket megcélozva (ez lett a yuwiw), majd a román és bulgár piacot is megcélozták a rendszerükkel. Projektjükre már százmilliós nagyságrendű befektetői ajánlat érkezett, ám még nem döntöttek arról, milyen módon vonnak be a vállalkozásukba befektetőt.

Beszámoltak a hallgatók kudarcokról is. Igaz, ezek a csődök nem mérhetők egy hagyományos módon alapított vállalkozás csődjéhez, hiszen – mint a workshopon többször elhangzott – a pedagógiai cél ezekben az esetekben is teljesült, s a hallgatók tanultak hibáikból. (Jóval szomorúbb, hogy – mint kiderült – az egyik, a programot szponzoráló cég is tönkrement időközben.)

Az üzleti tanácsadással foglalkozó MRP Consulting kft-nek például akadtak időnként megrendelései, ám ezek mennyisége és értéke nem volt elegendő a hosszabb távú boldoguláshoz. A cég ifjú vezetőinek tapasztalatai szerint a cégek, különösen a „self-made” típusú vállalkozók kevéssé igénylik a tanácsadói segítséget.

Az ismerősök nem számon kérhetők

Az ifjú cégvezetők beszámolóiban – akár sikeresek voltak, akár nem – közös elem volt, hogy nagyot csalódtak abban a hitükben, hogy „a barát, ismerős majd olcsón megcsinálja”. Az ifjak tapasztalatai szerint jobb mindent „vérprofikra” bízni, ellenkező esetben komoly gondok akadhatnak a számon kérhetőséggel, a határidőkkel, olykor a minőséggel is.

Több fiatal vállalkozó is tagi kiválásokról, cégen belüli „emocionális törésekről” számolt be, ami jól mutatja, ezek a cégek sem különböztek sokban más, frissen alapított cégektől. A beszámolók annyiban azért mégiscsak sajátosak voltak, hogy a még hallgató státuszban lévők gyakran említettek vállalkozásuk problémái között, hogy „a cég dolgozóinak figyelmét a kitűzött célokról elvonja a tanulás és a sport”, illetve „vizsgaidőszakban gyakorlatilag leáll a cég működése”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik