Üzleti tippek

Plakátosok fúziója

Jelentős változások várhatók a három családi vállalkozás által irányított német köztérireklám-piacon.

Komoly átrendeződés kezdődhet a plakátok szinterén Németországban, eldől ugyanis, hogy a kartellhivatal engedélyezi-e a JCDecaux és a Wall AG tervét, amelyek az év elején bejelentették, szeretnének reklámfelületeik értékesítésére közös vállalatot alapítani. A piacot jelenleg három szereplő uralja, közülük a legnagyobb, 50 százalékos részesedéssel a Ströer Out-of-Home Media AG, míg a JCDecaux GmbH 13, a Wall AG 9 százalékos szeletet hasít ki a német köztérireklám-tortából.

Az ősszel várhatóan kiderül az is, hogy ki gondoskodhat a jövőben Hamburg újabb reklámfelületeiről és az utcabútorok felállításáról.

Telített piac

Új módszer hatékonyság mérésére

Szeptemberben új kutatási módszerrel rögzített adatokat tartalmaz majd Németországban a Media Analyse. Eddig a mintavételnél azt kérdezték meg, mely plakáthelyekre emlékeznek a megkérdezettek. Az új metódus szerint napi útjaikat rögzítik, mert az útvonaladatokból megállapítható, hogy a megkérdezettek mely plakátok mellett haladtak el. A kutatás végeredménye a plakátokat értékelő pontrendszer (G-Wert2) és forgalomszámlálási adatok (Frequenz-Atlas) összevetésével jön létre. A kilencezer fő mozgását hordozható GPS-készülék regisztrálta, 21 ezren kérdőíven adtak felvilágosítást.

A német reklámpiacon a közterületi hirdetés – összehasonlítva Európa más országaival – sokkal kisebb szeletet hasít ki a reklámtortából. 2007 első fél évében az összesített reklámköltés 10,1 milliárd eurót tett ki, ebből a közterület részesedése 3,7 százalékos volt (381 millió). Az európai átlag 7 százalék, sőt Franciaországban és Svájcban 11 százalék felett van a közterületi hirdetés részesedése.

A német köztérireklám-piacon azonban túl sok a szereplő, nehéz az országos kampányok tervezése és megvalósítása. Ahhoz, hogy a reklámtortából a közterület nagyobb szeletett hasítson ki, a piac konszolidációjára lenne szükség, ám ez csak további fúziókkal valósulhat meg.

JCDecaux nagyon szívesen megvásárolná a Wall AG-t, ha az nem állna makacsul ellen. Mindezek ellenére így is megszerezték a részvénytársaság 35 százalékát.

Apró szeletek

Először 2001-ben vásároltak 11,5 százalékos részesedést a Wallban, amikor a bankbotrányba megrokkant Berlini Fejlesztési Bank (LBB) Hans Wall tudomása nélkül adta el a franciáknak a Wall AG részvényeit.

2003-ban a franciák részesedésüket 35 százalékra növelték, amikor a Wall AG külföldi terjeszkedésének finanszírozására külső tőke bevonására kényszerült. A cégtulajdonos, Jean-Claude Decaux azzal kecsegtette Hans Wallt, hogy együtt hódítják majd meg New Yorkot. Miután azonban az amerikai metropolis önkormányzata nem a franciáknak adta a megbízást, megromlott a viszony Decaux és Wall között.

A helyzeten csak rontott, hogy tavaly Berlin önkormányzata nem a helyi Wall AG-nak adta el a berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) reklámfelületeit értékesítő VVR Bereket, hanem az 103 millió euróért a JCDecaux-hoz került. Hans Wall viszonya még a város vezetőségével is fagyossá vált, olyannyira, hogy hátat kívánt fordítani Berlinnek. Hamburgnak felajánlotta cégközpontja áthelyezését, amennyiben a város nekiadja a reklámfelületek felállításának és értékesítésének jogát.

Ezek után váratlan fordulatot jelentett, hogy a Decaux és a Wall az év elején döntött egy közös vállalat alapításának szándékáról.

Újabb fordulat

Ezzel egyidejűleg a két cég egy bonyolult tulajdoncsere segítségével tisztázta viszonyát. A berlini tömegközlekedési vállalat korábbi cége, a VVR Berek átkerült a Wall AG tulajdonába, ezért cserébe a Wall AG átadta holland és orosz leányvállalatát a JCDecaux-nak. A cég rendezte viszonyát Berlinnel is, így a központja marad a fővárosban.

A JCDecaux és a Wall AG közötti játszmában a kartellhivatal döntése, valamint a hamburgi pályázat kihirdetése minden bizonnyal újabb fordulatot hoz majd ebben az eseményekben nem szűkölködő történetben.

Krisztian Krüger
Publicis Berlin

Ajánlott videó

Olvasói sztorik