A Radio Dayt Németország két országos reklámértékesítője, az AS&S Radio és az RMS rendezi meg 1995 óta évente azzal a céllal, hogy népszerűsítsék a rádióreklámokat. Az előadók több nézőpontból elemezték a reklámban rejlő potenciált. Amir Kassei, a DDB kreatív igazgatója a kreatív ötletekre tette a hangsúlyt, a stratégák és kutatók viszont inkább az internet és a rádió viszonyát elemezték. Christoph Wild, az AS&S piackutató részlegének vezetője azt hangsúlyozta, hogy érdemes a rádió és az internetre kombinációjára építeni.
Jó partnerek
Kutatások eredményei bizonyítják, hogy a két médium nagyon jól kiegészíti egymást. Ennek oka abban rejlik, hogy az internetet túlnyomórészt mint vizuális médiumot használják, így jól megfér a rádióhallgatással.
Kiemelte azt is, hogy a rádióreklám netes forgalmat generál. Az adó által felkeltett kíváncsiság bővebb információkért vagy vásárlási céllal az internetre viszi a hallgatókat. Talán nem véletlen, hogy a világhálós kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások reklámkiadásai a rádióban folyamatosan nőnek.
Az AS&S Radio kutatói kimutatták azt is, hogy 30 perc rádióhallgatás után a hallgatók több márkára emlékeznek, mint 30 perc internetezés után. Christoph Wild mindezek felett úgy látja, a rádióreklámok hatásosabban keltik fel a figyelmet egy márkára, mint a netes hirdetések.
Az internet és a rádió stratégiai szövetségére építenek a reklámértékesítők is.
Az AS&S bemutatta két új kooperációs partnerét, a www.audioads.de és a www.mypody.de oldalt. Ezek a cégek webrádiók reklámhelyeivel, podcastok után kapcsolt reklámokkal, illetve céges podcastokkal (branded content) egészítik ki az AS&S kínálatát. A konkurens RMS sem marad le ezen a téren, és a Liquid Air Labbel Podcastjainak értékesítését vette fel portfóliójába.
Csökkenő piac
Bár a szakma egyöntetűen azon a véleményen van, hogy krízisről szó nincs, azért mindannyian tudják, hogy a piacvesztés réme folyamatosan ott lebeg a rádióadók fölött. A számok is ezt igazolják. A Nielsen Media Research adatai szerint a német reklámpiac bruttó forgalma 2006-ban összesen 20,8 milliárd euró volt, ez 6,4 százalékos növekedést mutatott 2005-höz képest.
A rádióköltések ebből 1,2 milliárd eurót tettek ki (4,5%), és bár az internetes kiadások ugyanebben az évben csak 700 millió eurót értek el, a 2005-höz viszonyított 65,5 százalékos növekedés komoly figyelmeztetés a rádiók számára. Egy Nielsen-tanulmány szerint 2008-ban az internetes reklámpiac túlszárnyalja a rádió bevételeit.
Ennek egyik oka, hogy a fiatalok egyre kevesbé hallgatnak rádiót, viszont sokat interneteznek és sok mp3-at hallgatnak. A fájlcserélők, iPodok, Podcastok, internetes rádiók, közösségi intelligenciára alapuló, ún. radiostreamek (pl. last.fm) hatására elfordulnak a rádióktól.
Talán nem meglepő, hogy ebben a piaci környezetben a rádióadók keblükre próbálják ölelni az ellenséget, és előre kívánnak törni az internetes, valamint a digitális rádiósugárzás terén is. Június 13-án öt kereskedelmi adó indította el közös internetprojekjét Digital 5 néven. A tetemes, közel kétmillió eurós beruházás célja, hogy információkat nyerjenek a digitális rádió hallgatóiról, és elökészítsék a DVB-H technológiára alapuló digitális adást, amelyhez új üzleti modelleket kell kipróbálniuk.
A rádiózás újabb reménye ez a küszöbönálló új technológia, amelyet 2008-ban kíván bevezetni három német mobilszolgáltató (Vodafone, O2, T-Mobile).
A rádiós szakma Németországban együttes erővel dolgozik azon, hogy jövőjét biztosítsa, és lépést tartson a technológiai fejlődéssel és a társadalmi trendekkel. A Radio Day esti rendezvényén a közel háromezer résztvevő erre a példás összefogásra koccintott.
Krisztian Krüger
Publicis Berlin
Napirend után: Orbán Viktor Brad Pittel egyidős fiatalember, van még húsz éve a politikában, ha megeszi a zöldséget
A fontos a fontos, vagy a nem fontos a fontos? Vogel Evelin és a proton. A Tisza le- vagy felváltani akarja a Fideszt? A háborúnak úgy lesz vége, ahogy Putyin akarja?