Üzleti tippek

Jól kell adminisztrálni a termék visszavételét

Az APEH 2007. június 21-én megjelent iránymutatása értelmében megváltozott a szerződés meghiúsulása miatt, illetve a vevő egyoldalú nyilatkozata alapján visszavett termék áfa-megítélése - hívja fel a figyelmet a KPMG hírlevelében.

A hibás teljesítés miatt visszaküldött termék esetén az eredeti értékesítés részbeni vagy teljes meghiúsulásáról van szó. Ennek megfelelően az eredeti teljesítésről szóló számlát a részben visszaküldött tételek esetén megfelelően helyesbíteni, teljes meghiúsulás esetén sztornózni kell.

Ha a termék visszavételére az eredeti tulajdon-átruházásra irányuló szerződésben kikötött egyoldalú vevői nyilatkozat alapján kerül sor, akkor – az adóhatósági értelmezés szerint – két ügyletről, két termékértékesítésről van szó: vagyis az eredeti vevőnek kell számlát kiállítania az eredeti eladó felé a visszaértékesített termékről.

Ez a megállapítás komoly problémát okozhat például a kiskereskedelemben egyes esetekben, hiszen a fogyasztó számlakibocsátásra nem jogosult. Ennek megfelelően az eladó az eredeti értékesítés után fizetett áfa összegét nem csökkenthetné visszavételkor, sőt, egy újabb értékesítés során az áfát akár másodszor is kénytelen lenne megfizetni – mutat rá a KPMG hírlevele. (Ugynakkor az APEH iránymutatása szerint a szavatossági vagy jótállási igény, meghibásodás miatti visszaküldés esetében az áfa továbbra is nyugodtan csökkenthető.)

Az APEH új iránymutatásának nem megfelelő dokumentáció különösen nagy kockázatot rejt magában, hiszen az ellenőrzések során az új iránymutatás alapján alaposabb vizsgálódásra kell számítani – figyelmeztet a KPMG.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik