Üzleti tippek

Milliárdosok a médiában

admin
admin

2007. 06. 26. 12:00

Széles Gáboron kívül kialakulóban van egy újabb hazai médiabefektetői kör, amelynek tagja Spéder Zoltán is, aki értesüléseink szerint megvásárolta az InfoRádiót.

Raportra hívta 2006 elején Széles Gábor a Magyar Hírlap akkori főszerkesztőjét Szombathy Pált, miután nem tetszett neki az újság címlapfotója. Az ipari szektorban szocializálódott nagyvállalkozó kekeckedésébe ekkor annyira beleunt Szombathy, hogy rávágta a tulajra az ajtót. A megszeppent Széles ezért kirúgta, majd szinte egyből – akkor még – vissza is vette a főszerkesztőt. Széles fura figura, imád nyilatkozni a saját médiumainak, sokszor ő a vezető hír, és nem érti, hogy ezen mások miért értetlenkednek. Elvileg mentségére szólhat, hogy távolról érkezett a médiába. Vele párhuzamosan megjelent egy szintén más szektorokból átigazoló magyar médiabefektetői csoport, akik láthatóan profibban kezelik és építik ki a saját vállalkozásaikat.

Bevásároltak

Tudta-e…?



Spéder Zoltán 1993-ban bő fél évig felügyelőbizottsági tag volt a Fideszhez kötődő Fico Kft.-nél, ahonnan állítólag azért távozott ilyen hamar, mert nem kapott kellő betekintést a cég működésébe.

A Marketing&Média értesülései szerint a közelmúltban tulajdont szerzett az InfoRádióban Spéder Zoltán, az OTP év elején leköszönt alelnöke és vezérigazgató-helyettese. Hogy pontosan mekkora részesedést, azt lapzártánkig nem sikerült megtudni, az exbankár ugyanis nem reagált megkeresésünkre.

A rádiónál legutóbb két éve volt jelentősebb tulajdonosi átrendeződés, amikor Mészáros László kivásárolta Heltai Pétert, és saját üzletrészét is az általa képviselt, londoni székhelyű Achilles Trading Ltd.-be csoportosította át. A szintén Mészáros érdekeltségébe tartozó Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolát működtető cég is tulajdonos volt a rádióban, így az adó háromnegyed része az ő kezében volt. Kisebbségi tulajdonosként még jelen volt a Willow 5 Vagyonkezelő Zrt., amely egy könyvvizsgáló, Mundweilné Csőke Éva tulajdona.

A milliárdos exbankár médiabizniszbe érkezésével háromtagúvá vált az a befektetői kör, amelyek tagjai ugyan független befektetők, ám közös bennük, hogy üzleti szálakon kötődnek vagy kötődtek egymáshoz.

A médiaportfólió nagyságának sorrendjében Nobilis Kristófról, a Balázs Csaba vezette Econet Nyrt.-ről és a már említett Spéder Zoltánról van szó. Jelenleg többek közt napilap, rádió és internetes site-ok tartoznak érdekeltségi körükbe.

Spédert régi és új üzleti kapcsolatok is kötik Nobilishez. 2003-ban Nobilis Kristóf és Szomszéd Judit Alexand-Air Kft. néven céget alapított helikopterük üzemeltetésére, amelyet 2004-ben repülőstül eladtak Spéder Zoltánnak, hogy az OTP alelnöke ezzel örvendeztesse meg főnökét, Csányi Sándort 50. születésnapja alkalmából. Az idén áprilisban pedig a Nobilis többségi tulajdonában lévő Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési (BIF) Nyrt. igazgatótanácsi tagjává választották Spédert. Egyébként a BIF Nyrt.-nek „köszönheti” Nobilis, hogy a Magyar Nemzet az év elején belekeverte egy politikai összeesküvés-elméletbe. Gyakorlatilag Schmidt Mária csatlósának állították be, amit abból következtettek ki, hogy üzlettársak a BIF-ben. Schmidt ugyanakkor csak azután lett tulajdonos, miután tavaly váratlanul elhunyt férje, Ungár András.

Napi hírek

A néhai üzlettárs Ungárnak meglehetősen széles politikai és üzleti kapcsolatrendszere volt. Nobilist kevésbé tartják haverkodó típusnak, ismeretségei inkább az üzleti világra korlátozódnak. Utóbbiak között persze van, aki időközben beállt politikusnak. Például Bajnai Gordon, akivel évek óta együtt vitorlázik. Talán nem véletlen, hogy a Bajnai által akkoriban irányított Wallis Rt. érdekeltségétől szerezte meg 2004 végén első médiabefektetését, az Indexet. Nobilis legújabb szerzeménye a Napi Gazdaság, amelynek kiadójában 50 százalékos tulajdonrészhez jutott. A cég másik fele Korányi G. Tamás érdekeltségében marad, aki korábban Süle László kiszállásával lett a Napi többségi tulajdonosa. Süle év elejei nyilatkozata szerint a teljes céget 800 millió forintra értékelték, tehát félmilliárd forint körüli tranzakcióról lehetett most szó. Korányinak egyébként tízszázalékos tulajdonrésze van a Bookline.hu Nyrt.-ben, amelyben nemrég vásárolt többségi részesedést a Nobilis médiaérdekeltségeit összefogó Közép Európai Média és Kiadói Szolgáltató Zrt., leánykori nevén SydInvest.

Nobilis hosszú ideig meghatározó tulajdonosa volt az Econet.hu Nyrt.-nek is, amely tavasszal némi meglepetésre többségi tulajdont szerzett az Est Médiát birtokló EMG Médiacsoport Kft.-ben. A jelenleg Balázs Csaba vezette cég korábban már megszerezte a Sziget.hu-t és az Est-bevásárlás után azon melegében hozzájuk került a Boomerang indoor médiacég is. Az Econet.hu-nak jelenleg két domináns tulajdonosa van, a magyar Budai Házak Kft. és a holland Balco Holding BV.

Széles gondok

Széles Gábor, Magyarország egyik leggazdagabb vállalkozója nem sokkal Nobilis után, 2005-ben toppant be a média világába, amikor megalapította az Echo Tv-t. Korábbi nyilatkozatai alapján az ipari termeléshez magukban affinitást nem érző lányai jövőjét szerette volna megalapozni a csatornával.

„Az Echo Tv pártoktól, érdekcsoportoktól teljesen függetlenül fog működni” – nyilatkozta két éve lapunknak Kóczián Péter, a csatorna akkori hírigazgatója. Kóczián egy idő után csak műsorokat vezetett az Echón, de újabban már azt sem, mert kirúgták. Saját bevallása szerint azért, mert nem akart alákérdezni a jobboldali interjúalanyoknak. Főnöke, az MTV egykori elnöke, Szabó László Zsolt szakmai hibákkal magyarázta az elbocsátást. Széles Vital Tv néven indított egy életmódcsatornát is, 2005-ben pedig megvásárolta a Magyar Hírlapot, amit liberális napilapból jobboldalivá pozicionált át. Médiaérdekeltségei összefogására tavaly megalapította az Első Média Holding Zrt.-t. Krecz Tibor, az RTL Klub egykori hírigazgatójának tanácsai alapján hozták létre a céget, ám Széles végül nem fogadta el a szakember által javasolt strukturális változtatásokat.

Szembeötlő, hogy amíg a korábban említett három üzletember csupa olyan médiavállalkozásba fogott, amelyek már jelenleg is nyereségesek, azzá tehetők vagy saját területükön erős piaci szereplők, addig Széles a nehezebb utat választotta. Megvett egy üzletileg nem túl jól működő országos napilapot. Legújabb húzásaként megyei újságot indított Fejér megyében, és állítása szerint újabb megyei napilapok indítását tervezi, miközben már a 90-es évek elején bebizonyosodott, hogy egynél több napilapot nem bír el a helyi piac.

Az Echo Tv nem tudott markáns arculatot kialakítani magáról az elmúlt években, a tévénél zajló változásokat látva erre sok remény nincs is, ugyanakkor háztartásszámban már bőven túllépték az egymilliós lélektani határt, így az előfizetési díjakból akár még meg is élhet a tévé. Vicces, de egyelőre a jóval kevesebb háztartásban fogható, viszonylag unikális tartalmat szolgáltató Vital Tv-ben van a legtöbb fantázia a Széles-birodalmon belül.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Mentőkhöz menekült az elkószált 14 éves kutya

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.