Üzleti tippek

James Bond és a szexcsoki

A meleg nyári napok a legjobb marketingesek – állítják a fagyikat kínáló cukrászdák tulajdonosai, akik közül egyesek kézműves termékekkel, mások hangzatos nevekkel próbálják fogyasztásra csábítani vevőiket.

Riminiben 28. alkalommal nyílt meg nemrég a világ leghíresebb fagylalt-szakkiállítása, a Sigep. Hozzá kapcsolódóan minden második évben megrendezik a Fagylalt Világkupát, ahol az indulóknak sokféle versenyszámban kell megmérkőzniük: többek között fagylalttortát, -kelyhet, tölcséres fagyit, dekorációs elemként használható művészi kompozíciót kell készíteniük. A bemutató témája szabadon választott.

Kevesebb gombóc

Legutóbb a negyedik helyen a Vári cukrászda csapata végzett. A húsz kiló fagyiból készített Buddha szobrukhoz kapcsolódóan a boldogságot választották témájuknak. A hazai fagylaltozók tulajdonosai azonban annak ellenére sem boldogok, hogy a külföldi szakembek a siker nyomán felfigyeltek a magyar cukrászokra, vevőik ugyanis egyre kevesebbet nyalakodnak náluk.

Évekkel ezelőtt a családok nyaranta a hétvégi ebéd után fagylaltozni jártak, hiszen akkoriban olcsón juthattak hozzá. Az átlagos gombócár mára 110–200 forintra kúszott fel, az egyik belvárosi cukrászdában pedig 275 forintot kérnek a hűsítő finomságért.

A bevásárlóközpontok megjelenése és a multinacionális jégkrémgyártók megtelepedése óta a fagylaltozók, cukrászdák egyre kevesebb fagyit értékesítenek – panaszolja Horváth Ferenc, a Magyar Cukrásziparosok Országos Ipartestülete ügyvezetőségi tagja. Pedig sok cukrász hagyományos alapanyagokból készített, kézműves termékekkel csalogatja fogyasztásra a vevőket. A versenyt ennek ellenére sem tudják felvenni az innovatív multinacionális jégkrémgyártókkal, amelyek termékeik bevezetését és forgalmazását erős marketingkommunikációs támogatással, PR-tevékenységgel segítik elő.

Fagylaltfanok szezonja

Egyre több jégkrém fogy


Több mint 15 milliárd forintot fizettünk jégkrémekért 2006-ban. A Nielsen szerint a jelentős forgalmú családi kiszerelésekért 25 százalékkal adtunk többet 2006. április és 2007. március között, mint a korábbi év azonos időszakában. Az értékben fele akkora impulzus jégkrémeladások szintén 25 százalékkal bővültek.

A koncentrált piacot két márka tartja ellenőrzése alatt. Az éllovas a „leánykori nevén” Eskimónak nevezett Algida, versenytársa a Schöller céget megvásároló Nestlé. A kereskedelmi láncok logóival ellátott saját márkák is megjelentek, azokat a legnagyobb volumenben a horvát tulajdonban álló Ledo Kft. állítja elő.

Bár a fogyasztók egy csoportja továbbra is a klasszikus jégkrémeket részesíti előnyben, jelentős részük nyitott az új, sokszor különlegesebb ízekre. A már sikeres termékek tovább újítanak, a Magyarországon lassan 14 éve jelen lévő Magnum jégkrémcsalád (Algida) az idén is jelentkezett újdonsággal. Nő az igény a tejet nem tartalmazó gyümölcs sorbetek iránt, a Nestlé három ízzel bővítette gasztronómiai jégkrémkínálatát.
További meghatározó trend a kiterjesztés. Ez azt jelenti, hogy egy másik termékkategória slágertermékéből jégkrémet varázsolnak. Erre szolgál az Algida portfóliójában a Gerbeaud termékcsalád, a Nestlénél a Kit Kat tölcséres jégkrém és a Pöttyös jégkrém, a Ledónál a Gundel palacsinta. A különleges fogyasztói igényekre is megszületnek a válaszok. A Nestlé a Pókember legújabb feldolgozására a rajongóknak limitált mennyiségű jégkrémet kínál, az egészségtudatos vásárlók számára pedig kifejlesztette a kizárólag természetes alapanyagokat tartalmazó La Cremeria Naturale termékcsaládot.

Tudta-e?

A Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeumban szeptember 15-ig megtekinthető a fagylalt, a parfé és a jégkrém történetét bemutató kiállítás.

Évente körülbelül 54 millió gombóc olyan fagylaltot fogyasztunk, amelyet készítője fagylaltporból gyártott.


James Bond és a szexcsoki 3

James Bond és a szexcsoki 4

A fagyik forgalma az időjárás kegyétől függ. A jégkrémektől eltérően márciustól májusig általában Budapesten és a nagyvárosokban, a vakáció idején, júniustól augusztusig pedig az üdülőhelyeken fogy belőlük a legtöbb. Horváth Ferenc szerint az idényt nem lehet meghosszabbítani, az időjárás romlásával párhuzamosan csökken a kereslet. Amikor tombol a nyár, főleg sorbet jellegű, vagyis tejet nem tartalmazó gyümölcsfagyikat, illetve frissítő hatású joghurtos termékeket választunk, hűvösebb napokon a tejes fagylaltok a keresettebbek.

A hagyományos ízekhez még mindig ragaszkodunk. Számunkra a fagyit a vanília, a csoki, a citrom, valamint az eper jelenti. „Jelenleg 47-féle ízű fagylaltport kínálunk, de nagy mennyiséget csak az említettekből értékesítünk. Korábban több mint hatvanfajta ízesített porunk volt, de egy-két év után az érdeklődés hiánya miatt meg kellett szüntetnünk őket” – mondja Prohászka Ottó, a Tutti Élelmiszer-ipari Kft. vezérigazgatója.

A különlegességekre leginkább a fiatalok, a magas státusúak és a városokban élő fogyasztók fogékonyak. A trendeket indító újdonságok főként az Év fagylaltja versenyen jelennek meg, amelyet az idén tizedik alkalommal szervezett meg a Magyar Cukrásziparosok Országos Ipartestülete a cukrászdák, illetve az alapanyag-készítők számára. A tavaly bemutatott lecsófagyit követően az idén a biocékla, a sóska, vagyis a zöldség alapú készítmények keltettek feltűnést. Mesterszakácsok szerint ezek két fogás között sorbetként is megállják a helyüket, az édes nyalánkságokat viszont biztosan nem taszítják le a trónjukról. A versenyen bemutatott újdonságok közé tartozik a joghurtos-mézes müzli, a citromfüves menta, a fütyülős mézes. Elsőként a gusztusosan kihelyezett, csalogató különlegességek nevére figyelünk fel, és ha a kóstoltatást követően ízlik, később is szívesen választjuk a fantázianévvel illetett nyalánkságokat. Az idei szezontól többek között James Bond és Viagra fagyi is kelleti magát a hűtőpultokban. A férfiasságot növelő pirula színét idéző, rumos puncs ízű finomságot viszont Hupikék törpikék néven kínálják azokban a cukrászdákban, ahová főként gyerekek járnak.

Por és paszta

Több helyen fagylaltkészítő üzemben előre elkészített, hozott fagylaltot kínálnak, míg a Viagrát, a James Bondot és sok más különlegességet gyári fagylaltporból helyben állítják elő a cukrászok. A kézműves fagyikat kínáló mesterek is használnak iparilag előállított anyagot, például alapporokat, koncentrátumokat, ízesítő pasztákat. Termékeik mégis egyediek, mert azokat a jellegnek megfelelően például vaníliával, csokival, friss gyümölcsökkel vagy olajos magvakkal dúsítják.

A cukrászokat hazai alapanyaggyártók, készfagylalt-készítők és -importőrök látják el termékekkel. Az éllovas rábapatonai Tutti Élelmiszer-ipari Kft. tavaly 360 tonna fagylaltport értékesített. Az M-gel Kft., amelynek termékpalettája konkurensénél jóval szélesebb, mintegy 300 tonnás értékesítésről számolt be. Kínálata fagylaltporokon kívül pasztákból, öntetekből, répacukor mellőzésével gyártott wellnessporokból áll. Különlegessége a többinél kevésbé folyékony állagú, testre is kenhető fagylaltöntet, a „szexcsoki”, amely dupla annyiért is elkel, mint a többi.

A változó fogyasztói igényekre folyamatosan bővülő, széles termékválasztékkal válaszolunk, és az egyedi igényeket is kielégítjük. Az egyes ízeket többféle zsír-, illetve cukortartalommal kínáljuk – tájékoztat Antalicz Miklós ügyvezető. Ugyancsak meghatározó piaci szereplő a 2006-ban 162 tonna fagylaltport és 59 tonna kész fagylaltot előállító Kisgergely Kft.

Az olasz kézműves fagyikat gyártó Gelato Italiano Kft. a Classico, a Premio, a Decoro és a Famiglia családba sorolja fagylaltjait, és jeges desszerteket, parfékat is kínál. A tavaly kész fagylalt formában bemutatott szilvásgombócot az idén a jeges desszert családjába is bevezette, a gombócos fagylaltok fogyasztóinak pedig gasztrokiszerelésben ajánl egres, kivi és whisky ízű újdonságokat.

A legnagyobb importőrök egyike a Te.O.Fa Kft. Különlegességei közé tartoznak a szójás, valamint a diétás és a diabetikus fagyik készítésére szolgáló alapanyagok. A legújabb szereplő az alapanyagok piacán a Martin Braun Kft. A cég németországi anyavállalata nemrég megvásárolta a spanyol Arconsa gyümölcsfeldolgozót, amely többek között kézműves fagylaltok készítéséhez állít elő fagylaltpasztákat. A magyarországi társaság május vége óta importálja ezeket a hazai piacra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik