Anglia legnagyobb könyvklubja jöhet létre a kék-piros diszkontlánc új kezdeményezésének eredményeképpen. A Tesco ugyanis szerződést kötött a szigetország legnagyobb könyvkiadójával, a Random House-zal. A megállapodás értelmében a Tesco könyvklub minden hónapban egy-egy különkiadású könyvvel jelentkezik a piacon, amelyért a vásárlóknak csupán 3,75 fontot kell fizetniük. Ráadásul a könyvklub tagjaiként a klub weboldalán további érdekességeket olvashatnak az alkotásokkal kapcsolatban, sőt kommentárjaikat is megoszthatják a kiadóval és egymással.
Angliában a Tesco mintegy 1200 áruházat üzemeltet, ebből 600 szupermarketben kezdi meg tevékenységét a könyvklub, ezzel szinte egyik napról a másikra a brit piac egyik legnagyobb könyvkereskedőjévé lép elő a lánc. Azonban a nagy piaci volumen ellenére sem bízzák a véletlenre a klub sikerét: az új kezdeményezést máris eladáshelyi és e-mail alapú marketingkampánnyal népszerűsítik.
Az első fecske
A kezdeményezéstől a Tesco elsősorban piaci részesedésének további növelését várja, míg a kiadó azért tartja kitűnőnek az együttműködést, mert így szélesebb rétegekhez is eljuthatnak azon szerzők művei, akiknek a neve még nem cseng olyan ismerősen a piacon. A klub indulása rendkívül kedvező fogadtatást kapott a szerzők oldaláról is. Ennek révén ugyanis az eddig csak regionálisan vagy szűk olvasói körben ismert írók országos szintű lehetőséghez jutnak. A klub nyitókötetének Alison Weir új regényét választották, majd júliusban a skót író, Kate Atkinson Egy jó fordulat című művét vásárolhatják meg az érdeklődők.
A könyvklubokat Nagy-Britanniában kisebb olvasói csoportok hozták létre, akik rendszeresen összejártak, hogy könyvélményeiket egy ital mellett megosszák egymással. Amerikában – nem meglepő módon – a televízió hozta meg népszerűséget a könyvklubok számára. Olyan show-műsorok foglalkoznak a témával, mint a Richard és Judy vagy a világ legvagyonosabb emberei közé tartozó Oprah Winfrey show-ja. Az ilyen, kereskedelmi jellegű olvasói klubot elsőként a Tesco indítja el Angliában.
A változás szele
Tudta-e?
Az angol piacon azzal együtt, hogy folyamatosan növekedett a szupermarketek piaci részesedése a könyvkereskedelemben, tavaly bevételeik csupán 8,2 százaléka származott a könyveladásból.
Magyarországon a Tesco számára a könyvkereskedelem nem tartozik a legfontosabb feladatok közé – jelezte érdeklődésünkre Hardy Mihály, a Tesco Magyarország kommunikációs igazgatója. Értesültünk a vállalatcsoport új kezdeményezéséről Angliában, de a könyvpiac szinte minden országban más és más, ezért még akkor is, ha a szigetországban sikeresnek bizonyul az új kezdeményezés, külön piacspecifikus felmérésekre van szükség minden olyan országban, ahol felmerülne egy hasonló ötlet – mondta Hardy Mihály.