Üzleti tippek

A tányérpörgető

Dolgozott üzemi lapnál, irányította a Zwack Unicum kommunikációját, jelenleg is szerkeszti a Legyen Ön is Milliomos című vetélkedőt Kerényi Péter, aki a közelmúltban a NetAktív csapatához csatlakozott.

Fog egy pálcát a zsonglőr, rátesz egy tányért, majd megpörgeti. Ezután elővesz még egy pálcát, arra is tányér kerül, pörgeti és így tovább. A végén már több tíz tányér pörög, miközben ide-oda szaladgál a zsonglőr, hogy le ne essenek a tányérok. Kerényi Péter gyermekkorában ámulva figyelte ezt a mutatványt a cirkuszban, s a látvány olyannyira elkápráztatta, hogy azóta ő is egyfajta tányérpörgetőként éli mindennapjait. Ehhez elég megnézni a titulusai felsorolást. „Ha az ember szerencsés, akkor vannak olyan munkái, amit azért vállal el, mert szereti és jól keres vele. S ekkor megengedheti magának, hogy elvállaljon olyan megbízatásokat is, amikre nem azért van szüksége, hogy pénzt keressen” – teszi hozzá Kerényi Péter, aki szerint amíg biztosan pörögnek a tányérok, és nem kell félnie, hogy egy leesik, addig az ember vállalhat újabb és újabb munkákat is.

Lámpagyári írások

Kerényi gimnazistaként a frissen koedukált Veres Pálné „Leánygimnáziumban” még pszichológus szeretett volna lenni, ám elriasztotta a pályától, hogy egy évben mindössze kilenc embert vesznek fel az általa kiszemelt pszichológia-angol szakpárra. Katonának semmiképpen nem akart bevonulni, ezért valami biztosabb megoldást keresett, így került képbe a magyar-angol szak. Megnézett egy felvételi kérdéssort magyarból, és az alá- és fölérendelő mondatok tömkelegét látva elhatározta, hogy inkább történész lesz. Sikerült a felvételije, és az egyetemet elvégezve még az is megfordult a fejében, hogy ott marad a campuson tanársegédként. „Aztán arra jutottam, hogy nem szeretném azért kapni a fizetésem, hogy minden évben találok egy Rákóczi-levelet” – emlékszik vissza arra a kijelentésére, amivel sikerült vérig sértenie a komplett tanári kart.

Diplomájával a hóna alatt úgy döntött, hogy újságírónak áll. El is ment az Esti Hírlap főszerkesztőjéhez, aki azt kérdezte tőle, hogy náluk vagy egy üzemi lapnál szeretne inkább dolgozni. A különbség az volt, hogy az Esti Hírlapnál írhatott volna havonta egy cikket és huszonkilencszer vihette volna a kávét a főszerkesztőnek. Az üzemi lap nem kecsegtetett akkora presztízzsel, viszont esély volt rá, hogy kávéfőzés helyett mindenféle újságírói műfajban kipróbálhassa magát az ember. Végül utóbbi mellett tette le a voksát, és így került a Tungsram üzemi lapjához, ahol 12 éven át dolgozott.

Találkozás Zwackkal

Kerényi Péter


1973-tól televíziós vetélkedők szerkesztése
1976–1988: Tungsram üzemi lap, újságíró
1988–1992: The Hungarian Observer, kulturális rovatvezető, majd főszerkesztő
1992–2006: Zwack Unicum Nyrt., sajtófőnök, majd kommunikációs igazgató
2000-től a Legyen Ön is Milliomos főszerkesztője
2006-tól a Zwack Unicum Nyrt. elnöki kommunikációs főtanácsadója
2007-től a NetAktív üzletfejlesztési tanácsadója
Egyéb titulusai:
– A Hungaricum Club szóvivője
– A Budapesti Operabál sajtófőnöke
– Magyar Reklámszövetség, elnökségi tag
– Önszabályozó Reklámtestület, elnökségi tag
– A Kanadai Kereskedelmi Kamara irányító testületének tagja
– Budapesti Fesztiválzenekar, szponzormenedzser
– Saját cége, a Kerényi PR Média Bt. révén egyéb megbízatások
Tudta-e…?

Egy Griffin nevű Los Angeles-i műsorvezető dolgozta ki először a televíziós kvíz készítésének módszereit. Összegyűjtötte a tapasztalatait, majd a licencet eladta egy ügynökségnek.

Első cikkét a vállalati klubban tartott vetélkedőről írta, ami nem volt minden előzmény nélkül való, ugyanis még egyetemistaként televíziós szerkesztőként kezdett dolgozni. A lehetőség úgy jött, hogy egyik barátja elpanaszolta neki, hogy történelmi kérdéseket kell írnia egy tévés vetélkedőbe, és egy hónap alatt mindössze egyet tudott összehozni, amit ugyan rendesen körüljárt, de úgy érezte, hogy nem neki való ez a munka. Kerényinek megtetszett a lehetőség, és könnyedén írt 60 kérdést, amit bevitt a Magyar Televízióba Egri Jánoshoz, aki megbízta 60 politikai témájú kérdés megírásával. Így került be 21 évesen az Aki mer, az nyer című vetélkedő szerkesztői közé. 1976-ban már benne volt abban a csapatban, amely a Kicsoda? Micsoda? – később ebből nőtte ki magát a Van benne valami – című barkochbajáték műsorvezetőjét választotta ki. A jelöltek közül Vágó Istvánt szemelték ki a feladatra. Mindeközben járta az országot, és vetélkedőket szervezett vidéki kultúrházakban, volt olyan, hogy egy hónapban húsz alkalommal. Korai tányérpörgetésére jó példa, hogy nyaranta idegenvezetőként turistacsoportokat kísért Angliába. Az út alatt esténként riportokat készített a Magyar Rádiónak – elsőt 1981-ben Diana és Charles herceg esküvőjéről –, majd hazatérve megírta az utazás során szerzett élményeit egy könyvben.

A kényelmes üzemi lapos munkájából végül az mozdította ki, hogy 1988-ban az angol nyelvű The Hungarian Observer című laphoz invitálták a kulturális rovat élére, ahol később főszerkesztő-helyettes lett. Ennek révén ismerte meg Zwack Pétert is. Angol kollégáinak segített interjúkat szervezni, és ők kérték meg, hogy kerítse elő nekik Zwackot. Ez sikerült, majd egy füst alatt ő is kért egy interjút az üzletembertől. Az interjúból végül barátság lett, és a likőrgyáros tanácsadójává vált. Jó viszonyuk akkor szakadt meg, amikor Zwack Péter elvállalta a washingtoni nagyköveti posztot, amit Kerényi ezt nem tartott jó döntésnek. Az őszinteségnek sértődés lett a vége, bár később Zwack igazat adott neki. A békülés után egyszer ki is utazott hozzá az Egyesült Államokba, és a vele készült interjúk alapján írt egy könyvet Zwack Péter életéről.

Hét éve kétéves

Mindezekkel párhuzamosan a 90-es évek elején Vágó István lett a Szerencsekerék főszerkesztője, mellette dolgozott kezdetben szerkesztőként, majd – miután Vágó a Mindent vagy Semmit műsorvezetője lett – mindkét műsor főszerkesztőjévé lépett elő. Később kiszállt ezek készítéséből, azonban néhány év múlva az induló Legyen Ön is Milliomos főszerkesztőjének hívták. „Még nincs kétéves a műsor” – viccelődik Kerényi, ugyanis szökőnapon, 2000. február 29-én került képernyőre a vetélkedő első része, s a műsor azóta már túl van az ezredik adáson.

A vetélkedőt immár hét éve állandó szerzőgárdával készítik. Mindenkinek van egy szakterülete, amihez kapcsolódóan kérdéseket állít össze, majd ezeket „beárazza”, azaz egy tízfokú nehézségi skálán besorolja, és átküldi a főszerkesztőnek. Kerényi átnézi ezeket, és akár módosíthat is a kérdésen vagy az áron. „A licenc kötelezően előírja, hogy időnként szünetet kell tartania a műsornak” – mondja annak kapcsán, hogy a nézettségi adatok szerint kezd elfáradni a vetélkedő. A magyar Legyen Ön is Milliomos életképességére azt hozza fel példaként, hogy a formátum eddig nálunk élte meg a legtöbb adást. Az országok többségében ugyanis legfeljebb heti kétszer adták le a műsort. Június elejéig mindenesetre biztosan képernyőn marad a Vágó-féle vetélkedő. „Már többször elmentem úgy nyári szünetre, hogy elbúcsúztam a stábtól, aztán végül mindig folytatódott a Legyen Ön is Milliomos” – mondja Kerényi Péter, aki szerint sokat elmond a műsorról, hogy így fáradtan is jobb nézettséget produkál, mint a konkurens „kipihent” vetélkedője.

Bekerült az útikönyvbe

A Zwack Unicumnál 1992-ben kezdett dolgozni, előbb sajtófőnök, majd kommunikációs igazgató volt. Egy idő után hozzá tartozott a szponzoráció is, és főszerkesztője lehetett a PS Zwack címmel indított negyedéves márkamagazinjuknak. Közben jöttek-mentek a vezérigazgatók, és az egyikük megszüntette ezt a magazin, amit úgy élt meg, hogy „elvették a játékszerét”. Talált magának más elfoglaltságot és létrehozta a Zwack Unicum Múzeum és Látogató Központot. „Az volt a célom, hogy a múzeum kerüljön be a legrangosabb angol nyelvű útikönyvekbe. Anélkül, hogy fizetnénk érte, pusztán azért, mert érdekesnek tartják” – említi fő célját, amit végül sikerült is elérnie.

Elmondása szerint ha rajta múlik, akkor soha nem hagyja ott a Zwack Unicumot, azonban tavaly nyilvánvalóvá vált, hogy jelentős felfogásbeli különbségek vannak közte és a vezérigazgató között a cég kommunikációját illetően, ezért decemberben otthagyta a likőrgyárat, bár a továbbiakban is elnöki tanácsadóként segíti Zwack Péter munkáját.

Legújabb „tányérja” a NetAktív kommunikációs ügynökséghez köti, ahová Iglódi Csaba hívta üzletfejlesztési tanácsadónak. A cégnél részt vesz majd a NetAktív piaci stratégiájának formálásában, az új projektek előkészítésében, valamint reményei szerint lesznek olyan kreatív ötletei, aminek hasznát tudják venni az ügynökségnél. Jelenleg a húsz éve írt angliai útikönyve és Zwack Péter életrajzának folytatásán is dolgozik, legújabb megbízatásaként pedig május 8-tól a Budapesti Fesztiválzenekar szponzormenedzseri feladatait látja el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik