Üzleti tippek

A hatásos reklám díjat ér

Az idén már hatodszorra rendezik meg Magyarországon a legismertebb reklámhatékonysági versenyt, az Effie-t. A résztvevők ezúttal újabb kategóriákban is megmérettethetik magukat.

A New York-i Amerikai Marketingszövetség (New York AMA) által 1968-ban létrehozott verseny különbözik a kreativitást díjazó rendezvényektől. A nagy csillogással és felhajtással körített cannes-i és egyéb megmérettetésekkel ellentétben az Effie az egyetlen olyan szakmai díj, amely a kreativitáshoz hozzárendeli a marketing- és reklámcélok megvalósításának sikerét is – magyarán az eredményességet díjazza. Amerikai debütálása óta az Effie Award világszerte a hatékony reklámozás szinonimájává vált. Jól mutatja ezt, hogy már 30 országban tartanak helyi versenyeket.

Szobormúlt

Nálunk először 2002 októberében osztották ki a szobrokat. Az akkori nagydíjat, az Arany Platinát a McCann-Erickson kapta a Pannon GSM-nek készített rajzos Bee bevezető kampányáért. Azóta minden évben menetrendszerűen az év vége felé tartja az ünnepélyes díjkiosztó gálát a két hazai szervező, a Reklám Világszövetség (IAA) Magyar Tagozata és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége. Az idén a verseny főtámogatója a lapunkat is kiadó Sanoma Budapest Zrt., az Axel-Springer, valamint az RTL Klub.

A tendenciák az Effie magyarországi elismertségének növekedését mutatják. Évről évre több a nevező, a zsűritagnak felkért szakemberek szívesen veszik a rendezők megkeresését, és elfogadják a felkérést, sőt jelentkeznek, illetve más tagokat is ajánlanak a zsűribe. Mindezek mellett pedig a díjátadó gálán egyre többen vannak jelen.

Igazolt díjak

A verseny történetében tavaly minden korábbinál több nevezés érkezett: 77-en indultak el a megmérettetésen, ezek közül 46 kampány jutott fináléba. A leghatékonyabbnak járó platinadíjat a Vodafone Select tarifacsomagjára kidolgozott kampánya kapta.

A felértékelődés oka: az ügynökségek számára a versenyen elért eredmény újabb visszaigazolást adhat arról, hogy jól dolgoztak, nem fölöslegesen költötték az ügyfél pénzét. Természetesen mint minden díj, úgy az Effie is jól mutat egy-egy cégprezentációban, különösen, hogy eredményesnek állítja be az adott ügynökség kampányát, munkáját.

A zsűrizés folyamata jelentősen eltér a kreatívversenyeken megszokottól. Itt kampányleírásokat, esettanulmányokat néznek át a tagok. „A reklámokat úgy elemeztük, mint egy befektetést. Az volt a döntő, hogy a befektetett pénzhez képest milyen hatást ért el a reklám. Vagyis mennyibe került a promóció, és ahhoz képest mennyivel többet adtak el az adott termékből” – nyilatkozta egy korábbi zsűritag. Ráadásul kreatív anyagokat a döntőig nem is látnak, csak hatékonysági esettanulmányokat, számokat, grafikonokat, kutatási adatokat és ezek elemzését. További eltérés, hogy a pályázatok értékelését a tagok egymástól függetlenül végzik, nem beszélgethetnek, semmilyen módon nem kommunikálhatnak egymással. Ez érthető, hiszen itt alapvetően egy racionális, elemzői munkáról van szó, nem pedig kötetlenebb, lazább vitáról, mint például egy kreatívversenynél.

Megújított verseny

Az idei évben a nevezés határideje május 18. A zsűrizés júniusban, az ünnepélyes eredményhirdetés – a gála és a konferencia – pedig októberben várható. A zsűri kiválasztásánál mostantól az ajánlás rendszere működik; magyarán két, márt felkért tag ajánlásával egy olyan elismert, vezető pozícióban lévő hazai reklám- és marketingszakember, kutató vagy oktató is részt vehet, aki eddig még nem szerepelt. Ezúttal a nevezések tekintetében néhány újdonsággal találkozhatnak az Effie-szobrocskára vágyók. Megszűnt az a korlátozás, hogy a nevezett kampánynak legalább egy ATL-elemet (tévé, rádió, sajtó, outdoor) kell tartalmaznia. Erre a kommunikációs iparban bekövetkezett technikai változások miatt volt szükség, s e változtatásra már 2006-ban is igény mutatkozott a jelentkezők részéről. Tavaly több sajtótermék és film kampányát nevezték (díjat kapott a Kontroll és a Csak szex és más semmi is), ezért külön kategóriában, a Kulturális szolgáltatások, valamint az Image megnevezés alatt indíthatók az ilyen pályázatok. A szervezők minden évben tekintettel vannak a beérkező munkák jellegére, vagyis arra, hogy milyen kategóriába sorolta a kampányt maga a nevező, mennyi pályázat érkezett az adott kategóriába és ezek mennyire passzolnak egymáshoz.

Ami pedig a versenyt még inkább megkülönbözteti a többitől: itt a beadott anyagok saját magukkal versenyeznek – azt nézik, milyen eredményt értek el az eredeti briefben foglaltakhoz, a megfogalmazott elvárásokhoz képest.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik