Sok mindenről álmodozunk, így például vannak, akik repülni szeretnének, mások olvasnának a gondolatokban, de a havi vezetékes telefonszámla megérkezésekor nyilván sokakban felmerül az a vágy is, hogy bárcsak ingyenes lenne a telefonálás. Nos, ha egyelőre teljes mértékben nem is teljesülhet ez a kívánság, részben már akad megoldás, köszönhetően a hagyományos vezetékesnél jóval olcsóbb internet alapú telefonszolgáltatás (VoIP) megjelenésének.
Vonzó hang
Tudta-e?
A hódító útját 2003-ban megkezdő Skype-ot a Kazaa fájlcserélő alkalmazás készítői alkották, a szoftver létrehozatalakor elsősorban a hangátvitelre helyezték a hangsúlyt, azonban a program azonnali üzenetküldő rendszerként is jól megállja a helyét.
Átlagos megtakarítás VoIP-pal
Forrás: ITESZ
(százalék)
* Konstrukciótól függően.
Helyi hívás 15–20
Távolsági hívás 20–30
Mobilhívás 15–20
Nemzetközi 100*
A „világ boldogabb felén” élő felhasználók viszont már néhányezer forintért korlátlan telefonálási lehetőséghez juthatnak a Skype jóvoltából, ám sajnos Magyarországon még nem elérhető ez a konstrukció.
Kétségbeesniük azért a hazai felhasználóknak sem kell, hiszen a percdíj alapú számlázással is 20–100 százalék közötti megtakarítást érhetnek el a szoftver használatával.
Dömping
Bár a VoIP-szegmens egyik első és a szoftveres megoldásban máig legsikeresebb cége, a mintegy négymilliárd dollárért az Ebay tulajdonában lévő Skype már 2003-ban kínált ilyen lehetőséget, komolyabb felfutást globálisan és Magyarországon is csak 2005-ben lehetett tapasztalni. A világ legnagyobb internetes keresőit üzemeltető vállalatok (Google, Yahoo!), vezetékes távközlési és internetszolgáltatók sora indította el VoIP-szolgáltatását 2005-ben.
A nagyobb hazai cégek közül elsőként a UPC jelent meg a piacon ilyen jellegű szolgáltatással 2004 őszén. A vállalat példáját a következő évben több kábel- és telefoncég, illetve számos internetszolgáltató követte, sőt 2005 októberében beállt a sorba a Magyar Telekom is, a cégcsoporthoz tartozó T-Com és T-Online közösen indította el a Klip szolgáltatást.
Gyorsan terjed
A múlt év végi valamivel kevesebb mint 38 millióról 2012-re 267 millióra emelkedik a VoIP-szolgáltatásra előfizetők száma az ABI Research piackutató cég előrejelzése szerint. A növekedés főként a kábelszolgáltatók és a szélessávú internetes szolgáltatók azon törekvéséből származna, hogy minél jobban kihasználják a gyors adatátvitelre képes hálózatok kínálta lehetőségeket.
Az Egyesült Államokban főként az hajtja majd a növekedést, hogy a kábelcégek internetes telefonajánlataikkal próbálnak ügyfeleket elcsábítani a vezetékes telefonszolgáltatóktól, amelyeknek nem lesz más választása, mint felvenni a kesztyűt, és áttérni az új technológiára.
Európában ugyanakkor kicsit más a helyzet, mivel számos nagy távközlési cég jelenleg is fejleszti infrastruktúráját – készülnek az új generációs, a korábbinál sokkal gyorsabb adatátvitelre képes hálózatok –, és annak befejezésekor a megemelt kapacitás kihasználásának és a bevételek növelésének egyik kézenfekvő eszköze lesz a VoIP-szolgáltatás bevezetése.
Hazai boom
Idehaza jelentős fejlődést vár az idén a VoIP-előfizetők számában Kun István, az IP Telefonszolgáltatók Érdekvédelmi Szövetségének (ITÉSZ) elnöke. A múlt évben alakult szervezet célja az internet alapú telefonszolgáltatás hibátlan működésének elősegítése, jogi és műszaki biztonságának növelése. A szövetséget hét, összesen több tízezer előfizetővel rendelkező VoIP-szolgáltatást nyújtó társaság alapította. Az alapvető célkitűzések mellett az internetes telefonpiac anomáliáit felismerve a szervezet a tagok tapasztalatainak felhasználásával együtt kíván működni a Nemzeti Hírközlési Hatósággal (NHH) is a terület megfelelő szabályozási környezetének kialakításában. 2005 őszén Európában elsőként Magyarországon vezették be a helytől független, elektronikus hírközlési szolgáltatásra használható 21-es előhívószámot, ami lehetővé teszi, hogy a VoIP-előfizetők is visszahívható számokhoz jussanak. A dolog apró szépséghibája, hogy a vezetékes- és mobilhálózatokból egyelőre igen magas percdíjakért érhetők el ezek. Ezért az ITÉSZ céljai között szerepel a közel azonos hívásdíjak megteremtése a különböző szolgáltatói irányokból. A hazai VoIP-piaccal kapcsolatos fokozott várakozás érezhető az eszközbeszállítóknál is, akik egyre nagyobb mennyiséget hoznak Magyarországra a VoIP-képes telefonokból.
Új utak
Nagymértékben segítheti az áttörést, a csupasz ADSL-konstrukció megjelenése és szélesebb körű elterjedése is, ami erre az évre várható. A kötelező vezetékes telefon-előfizetés megszűnése sokakat arra ösztönözhet, hogy vezetékes hívásait az internetre vigye át.
Annak ellenére, hogy a VoIP-megoldások már évek óta jelen vannak a magyar piacon, tömeges használatról még nem lehet beszélni – az ITÉSZ elnöke szerint az internetes telefonszolgáltatásért fizetők száma nem éri el a százezret –, a mobiltelefónia egyelőre túl erős vetélytárs. Ahhoz, hogy az internet alapú telefonálás méltó versenytársa legyen a mobiltechnológiának, legalább annyira rugalmasnak, bárhol használhatónak kell lennie. Éppen ezért a szolgáltatók már nagyon várják azokat a mobiltelefonokat, amelyek amellett, hogy wi-fi képesek, VoIP-hívásokra is alkalmasak.
Mobil VoIP
Úgy tűnik, itthon sem kell sokat várni a VoIP és a mobiltelefon házasságára, a múlt hónapban mutattak be egy MobiGater nevű eszközt, amely a két kommunikációs csatornát kapcsolja össze. Ez gyakorlatilag egy portál, amellyel ingyenes mobilhívásokat lehet kezdeményezni, a termék SIM-kártya segítségével létesít közvetlen kapcsolatot a mobiltelefon és a Skype között. Jelenleg az egyéni felhasználók főként olcsósága miatt választják az internetes telefonálást, legtöbbször valamilyen Skype-szerű kliensszoftvert használva. Az ilyen típusú alkalmazások elérhetők a VoIP-szolgáltatók ajánlataiban, igaz, ezek a cégek már hardveres megoldást is kínálnak, az ilyen konstrukcióban kapott internetes telefonálásra alkalmas készülékekért általában a havi előfizetési díjban fizetnek a felhasználók. Ugyanakkor a rutinosabb nettelefonálók akár saját maguk is fejleszthetik rendszerüket, a legegyszerűbb VoIP-telefonok már tízezer forint körüli áron kaphatók.
Céges szokások
A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok hazai kisvállalkozás használja a Skype-ot vagy valamilyen hasonló szoftveres megoldást – mondta el Kun István. Olcsóbb, mint a hagyományos, egyszerűen használható, jobb ügyfélkiszolgálást tesz lehetővé, számos pluszlehetőséget kínál – általában ezekkel a tényezőkkel indokolják a Skype bevezetését a vállalatok. A szolgáltatás hazai telefonkönyve alapján főként a szállítmányozással és informatikával foglalkozó cégek élnek ezzel a lehetőséggel, de ingatlanirodák és a távközlésben tevékenykedő társaságok is szívesen használják.
Gazdaságossági és gyakorlati szempontok mellett a megoldás biztonságossága is szerepet játszhat abban, hogy a Skype-ot választják, mivel az alkalmazás az adatforgalmat titkosítja, így a lehallgatás szinte lehetetlen. Van olyan webáruház is, amely ügyfélszolgálatán használja a Skype-ot, mivel így vevőik ingyenesen érhetik el őket. Sőt, ez a megoldás jótékony hatással lehet a munkakapcsolatokra is, hiszen a megbeszélések még interaktívabbá válhatnak azáltal, hogy párhuzamosan több kommunikációs formát (hangtovábbítás, szöveges üzenetek, fájlok küldése) is használhatnak.
Ha azonban a vállalati kommunikációs hálózatba akarják integrálni az internetes telefont, akkor már szükség van hardverberuházásra is. Ennek nagysága természetesen a megoldástól, annak összetettségétől, a végpontok számától függ, s ára néhány tízezer forinttól akár egy-két millióig is terjedhet – tette hozzá az ITÉSZ elnöke. Az utóbbi típusú, összetett rendszereket a nagyvállalatok mellett önkormányzatok használják előszeretettel, mivel ingyenes beszélgetést tesz lehetővé az egyes telephelyek, helyhatósági intézmények között.