Üzleti tippek

Laptalanság

admin
admin

2007. 01. 24. 12:00

Döcögősre sikeredett, a Magyar Postával szemben az előfizetési piacon alternatívát nyújtó terjesztési cég, a MédiaLOG Fiege Zrt. piacra lépése.

Január első munkanapján több reklamáció is befutott a Medialog Kft.-hez. Részben napilap-előfizetők jelezték, hogy nem kaptak újságot, másrészt újságírók próbáltak érdeklődni a történtek hátteréről. Azonban az említett cég nem lapterjesztéssel, hanem rendezvényszervezéssel, oktatással és televíziós műsorok készítésével foglalkozik. Pechükre övék a www.medialog.hu domain is, aminek nyitólapján a Kft. ügyvezetője szomorkodik a névhasonlóság miatt, és kéri a panaszosokat, hogy inkább a MédiaLOG elérhetőségein próbálkozzanak.

Januártól ugyanis az utóbbi cég vette át a Magyar Postától a vele szerződésben álló kiadók lapjainak előfizetéses terjesztését. A váltás azonban nem ment zökkenőmenetesen: sok előfizető nem kapott újságot, vagy hol kapott, hol nem, esetleg mást kapott, mint amire előfizetett, de az is megesett, hogy napok múlva érkezett meg a napilap. A terjesztőcég ráadásul eleinte képtelen volt kezelni a hirtelen beérkezett reklamációözönt, ezért sok előfizető a kiadókhoz fordult, ahol külön erőforrásokat kellett biztosítani a beérkező reklamációk kezelésére. Rajos Éva, a Népszavát kiadó Editorial Kft. ügyvezetője például egy hét alatt ezer telefonos reklamációról számolt be, öt-hat alkalmazott szinte folyamatosan ezekkel foglalkozott. A Magyar Nemzet ugyanekkor már túl volt a háromezredik panaszos telefonhívásán.

Tudta-e…?



A Magyar Posta az idei év elején tervezte leváltani a 15 éve használt hírlap-előfizetési rendszerét egy teljesen újra, ám a MédiaLOG megjelenése miatt ennek a bevezetését későbbre halasztották.

Néhány évvel ezelőtt a cseh piacon is megjelent az F-LOG, amelynek hálózata mostanra már az egész országot lefedi.

Az első héten a hetilapok sem jártak sokkal jobban, Bánhegyi Zsófia, a Heti Válasz marketing igazgatója szerint ekkor náluk is ötszörösére nőtt a reklamációk száma, és ideiglenesen növelni kellett az ügyfélszolgálatosok létszámát is. „A reklamációk számában érezhető javulás csak a második hét végén volt” – említi Pölöskei Gábor, a Magyar Hírlap kiadóigazgatója. Amikor a Magyar Posta tavaly márciusban továbbfejlesztett hírlap-előfizetési rendszerre állt át, szintén megnőtt a reklamációk száma, ám a megkérdezett kiadóknál a mostanihoz képest erre már szinte kellemes emlékként gondolnak vissza. „Az akkori zavar „csak” informatikai jellegű volt, most azonban minden elem, az informatikától, a kiszállítást előkészítő expedíción át a kézbesítésig rosszul működött, és még mindig vannak problémák” – teszi hozzá Pölöskei Gábor.

Magánosítás

A megyei napilapok már a ’90-es évek első felében saját kézbe vették lapjaik előfizetéses terjesztését. Az indokok már akkor is hasonlóak voltak: a kiadók nem voltak elégedettek a posta által nyújtott szolgáltatással, korábbi kézbesítést szerettek volna elérni, kedvezőbb áron, profibb panaszkezeléssel. Az igyekezetük érthető volt, hiszen 90 százalékos előfizetői arány mellett a lapok „élete múlt” a terjesztés minőségén. Már egy ideje rebesgették, hogy az országos lapok kiadóinak is hasonló terveik vannak, ám a konkrét lépésre csak jó tíz évvel a megyei társaik után szánták rá magukat. A lapunkat is megjelentető Sanoma Budapest Zrt., a Ringier Kiadó Kft., és a Népszabadság Zrt. a német F-LOG logisztikai céggel karöltve tavaly hozta létre az előfizetéses lapterjesztésre szakosodott MédiaLOG Fiege Zrt.-t. A cég indításának nem titkolt célja az is, hogy a postai tevékenységek 2009-es liberalizációjakor egyéb területeken is alternatívát tudjon nyújtani a Magyar Postával szemben.

A konkurens megjelenésével egyelőre az állami mamutcég sem járt rosszul, hiszen a hírlap-üzletág 2005-ös adatok szerint 10,5 milliárdos forgalom mellett 1,5 milliárd forintnyi veszteséget termelt a postának. A MédiaLOG ráadásul egyből felajánlotta, hogy már az induláskor átveszi 104 kiemelt városban a posta mintegy 1100 kézbesítőjét. A többi településen pedig lényegében a terjesztőcég alvállalkozójaként dolgozik tovább az állami cég.

A MédiaLOG a tulajdonosainak a lapjai mellett – a Világgazdaság kivételével – az összes országos napilap és néhány kisebb kiadó, köztük a Heti Válasz és Marquard Media magazinjainak a kézbesítését végzi. Információink szerint ugyan a „nem Ringier” napilapok fontolgatták, hogy a postánál maradnak, ám mire konkrét lépésre szánták volna el magukat, a Magyar Nemzet már szerződést kötött a MédiaLOG-gal. A terjesztendő lapok száma azonban így már nem érte el azt a kritikus tömeget, hogy a posta – elfogadható áron és leadási határidővel – vállalni tudja a lapok reggeli kézbesítését.

Korábban felmerült az is, hogy a már kiépített hálózattal rendelkező megyei napilapokkal szerződnek a kiadók, és akkor már csak a budapesti és pest megyei kézbesítést kellett volna megoldani. Ám ez túlzottan korai lapzártát igényelt volna a fővárosi szerkesztőségektől, mert a vidéki lapoknak már reggel 6-ra az előfizetők postaládáiban kell lenniük. Ugyanakkor az egyik megyei napilapkiadónál kérdésünkre azt az információt adták, hogy tapogatózások voltak ugyan ez ügyben, de konkrét tárgyalása nem is került sor az országos napilapokkal.

Logisztikai probléma

Az MédiaLOG tavalyi megalakulása után az első problémát az jelentette, hogy tisztázatlan volt a postai előfizetők jogviszonya, hiszen ők a postával állnak szerződéses kapcsolatban. A megoldást eleinte a kiadók és a MédiaLOG abban látták, hogy az újságokban elhelyezett adatlapokat visszaküldve a postai előfizetők járuljanak hozzá adataik használatához. Menet közben azonban kiderült, hogy ez nem is szükséges, tehát felesleges volt az egész kampány, ráadásul az előfizetőknek csak néhány százaléka reagált. A posta tehát átadta a MédiaLOG-gal szerződéses viszonyban lévő kiadóknak az adatokat, azonban egyes lapoktól az előfizetők adatai csak késve futottak be a terjesztőcéghez. Mindezt csak tetézte, hogy a postától a két ünnep között beérkező legfrissebb adatsorokat is fel kellett dolgozni a januári indulásig.

A fentiek miatt folyamatosan módosítani kellett azt is, hogy az egyes kézbesítőknek milyen terület jusson. Így történhetett, hogy hiába végezte ugyanaz az ember a kézbesítést, most egészen más körzetek jutottak hozzá, tehát semmit sem ért megszerzett rutinja. Ráadásul a MédiaLOG kétezer kézbesítőjének jelentős része új ember a szakmában, mert a tervezettnél kevesebb postás csatlakozott a maszek céghez.

„Ilyen nagy rendszerek átállásakor törvényszerűek az átmeneti problémák” – mondja Lengyel L. László, a MédiaLOG Zrt. elnöke, aki szerint tíz évvel ezelőtt ugyanez a megyei napilapoknál sem ment zökkenőmentesen. Úgy tudni, annak idején az Axel Springernek is hasonló problémái voltak, de például a WAZ (a mai Pannon Lapok Társasága) lapjainál a német anyacégtől érkezett szakemberek segítségével komolyabb döccenők nélkül levezényelték a váltást.

Terjesztési szakemberek szerint a fő probléma az, hogy ilyen esetekben az erkölcsi káruk jelentősebb, mint az összegben kifejezhető. A kézbesítési problémákat ugyanis az előfizetők jelentős része magával a lappal azonosítja. Más kiadónál pedig inkább amiatt aggódnak, hogy az előfizetési díjak beszedése miként fog alakulni. Lengyel L. László szerint vannak terveik az esetleges problémák áthidalására. Ennek egyik eleme, hogy a hó végén mindegyik érintett napilapba behúznak egy tájékoztatót és a csekket, amin azok is befizethetik az előfizetést, akiknél esetleg nem járt a kézbesítő.

A MédiaLOG elnöke mindenesetre optimista, az adatbázisukban lévő hibák nagy részét mostanra sikerült kiszűrni, az újság nélkül maradt előfizetőket pedig kompenzálni fogják. „A reklamációk száma fokozatosan csökken, ezért már jobban tudunk koncentrálni a kézbesítői hibák kiszűrésére is” – mondja Lengyel L. László, akinek elmondása szerint jelenleg a reklamálók aránya három százalék körüli, de két hónapon belül a terveik szerint már elérhetik a 0,2 százalékos hibahatárt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Beregszász, 2015. március 19.  
Vásárló fizet az egyik élelmiszer áruházban a kárpátaljai Beregszászon, a Bohdana Hmelnickoho utcában 2015. március 18-án. Ukrajnában a nemzeti valuta leértékelődése miatt leginkább az alapvető élelmiszerek drágultak, a hrivnya értékének ingadozása miatt egy napon belül is változnak az árak.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.