Heal Edina
1990–1991.: Ogilvy & Mather, account executive
1991–1992.: DDB Needham, account executive
1992–1995.: McCann Erickson, ügyfélkapcsolati és üzletfejlesztési igazgató
1997–1999.: Polygram, marketingigazgató
1999–2002.: EMI, ügyvezető igazgató, majd európai projektmenedzser
2002–2006.: Cipello Kft., ügyvezető-tulajdonos
2005-től Sláger Rádió, vezérigazgató-helyettes, majd vezérigazgató
Tinilányként azonban még egészen másfelé orientálódott, ugyanis festő szeretett volna lenni. A szülei nem voltak elragadtatva ettől az ötlettől, ezért előrelátó módon beíratták külön angolórákra. „A TIT-re jártam angolra, ahol Vágó István apukája tanított minket, folyton Queen és Pink Floyd dalszövegeket fordítottunk” – kapunk bepillantást a hatékony nyelvtanulásba Heal Edinától, aki érettségi után a Vendéglátóipari Főiskolán kötött ki. 1989-ben még San Franciscóba is kijutott, ahol a fejlődő országok Egyesült Államokba látogató potenciális vezetőinek kellett szakmai programokat szerveznie. Miután hazatért és elvégezte a főiskolát, azonban úgy döntött, hogy a komoly borravalók ellenére sem marad a vendéglátásban.
Reklám, zene, cipő
Az egyik újságban meglátta az Ogilvy & Mather reklámügynökség álláshirdetését, és próbaképpen elment az állásinterjúra. „Tegnap még fel tudtam volna ajánlani, hogy kreatív legyél, viszont azóta betöltötték az állást, úgyhogy csak account lehetnél” – mondta a cég gazdasági igazgatója. Heal Edina így az akkori kezdetleges viszonyok közepette account executive-ként állt munkába, sőt médiaosztály híján még a médiatervezés és -vásárlás is a munkakörébe tartozott. Egy év után átcsábították a frissen alakult DDB-hez, ahol például az egyik első feladata az volt, hogy irodabútorokat szerezzen, mert eleinte még leülniük sem volt hova a munkatársaknak. Újabb egy év múlva ismét váltott, ezúttal a McCann Erickson felé vette az irányt, ahol rövid úton ügyfélkapcsolati és üzletfejlesztési igazgatóvá léptették elő. 1995-ig dolgozott a pörgős reklámvilágban, amikor próbaképpen megpályázott egy franciaországi MBA képzést, ahova váratlanul fel is vették, ezért egy évre kiutazott Párizsba.
Az iskola önismereti tréningjein szembesült azzal, hogy az ügyfélkapcsolati munka helyett az ő személyiségéhez jobban passzolna valamilyen kreatívabb elfoglaltság, s kizárásos alapon a lemezkiadó cégek, vagy a filmes világ jöhetett számításba. A filmipar fellegvárába, Los Angelesbe nem kívánkozott, ezért levelekkel kezdte bombázni a londoni lemezkiadókat. Legnagyobb meglepetésére a PolyGramtól válaszoltak is, és egy személyes találkozó után egyéves managment trainee programot ajánlottak a számára, már eleve azzal a céllal, hogy ezután visszahelyezzék Magyarországra.
1997 őszén haza is érkezett és a PolyGram Magyarország marketingigazgatója lett. Ebben az időszakban az egyik konkurens cégnek, az EMI-nak egy magyar származású, de Ausztráliában szocializálódott igazgatója volt, akinek elege lett a magyarországi légkörből, ezért el akart menni az országból. Maga helyett azonban kellett találnia valakit a pozícióra, s addig nyaggatta Heal Edinát, amíg el nem vállalta a felkérést.
2001-ben újra váltott, mert a francia iskolában megismert – egyébként angol – férjének meglehetősen behatároltak voltak itthon a karrierlehetőségei, ezért elhatározták, hogy Londonba költöznek. Heal Edina az EMI ottani központjában kapott egy állást, ahol egy évig tengődött. Akkor kezdett ugyanis hanyatlani a lemezipar, s gyakorlatilag aktákat tologattak egész nap, végül egy kétezer fős leépítés keretében őt is elküldték a cégtől. Ezután saját vállalkozásba fogott, amelyben gyerekcipők tervezésével és ezek értékesítésével kezdett foglalkozni.
Vezető reggeli
Tudta-e…?
Az Emmisnek öt rádiója van Európában, azonban a divízió bevételeinek 90 százalékát a Sláger produkálja.
Heal Edina „születési neve” Lekács Edina, még az EMI vezetőjeként is ezt a nevet használta, majd felvette angol férje vezetéknevét.
A Sláger első embere szerint nem probléma az, hogy már egy befutott rádió irányítását vette át, és ilyenkor könnyebb rontani, mint tovább javítani az eredményeket. „Amikor az EMI-hoz kerültem, akkor hasonló volt a helyzet, mégis sikerült megháromszorozni a profitot a következő évben” – említi Heal Edina.
Hallgatottság tekintetében még a 18–49 éves korosztályban lát előrelépési lehetőséget, hiszen itt nagyon szoros versenyben állnak a Danubius Rádióval. Gyakorlatilag reach tekintetében a Danubius, share-ben pedig a Sláger produkál jobb eredményeket az említett korosztályban. „De például Budapesten a Bumeráng még a 15–29 éves korosztályt tekintve is messze vezet a konkurensek előtt” – teszi hozzá a vezérigazgató, aki szerint egy rádió számára a reggeli időszak a főműsoridő, ezért nagyon fontos, hogy ebben a sávban az ő műsoruk a leghallgatottabb.
Sok kis Sláger
A hallgatottsági adatok szerint az idén a rádiós piac szereplői folyamatosan hallgatókat veszítettek, aminek miértje még az adók számára sem teljesen világos. „Talán szerepe lehet ebben, hogy a Szonda-Ipsos módosította a reprezentatív minta összetételét” – töpreng Heal Edina, aki úgy látja, hogy van azért jó néhány tényező, amely a rádiós piac ellen dolgozik. Egyrészt az internet térhódítása nem csak a sajtónak és a televízióknak okoz nehéz perceket, hanem a rádiók hallgatottságára is rányomja a bélyegét. Másrészt nemzetközi tendencia, hogy a fiatalok egyre kevesebbet rádióznak. Ez a korosztály már nem szereti, ha mások mondják meg neki, hogy mit hallgassanak, inkább letöltik a kedvenc zenéjüket az mp3-lejátszójukra.
A Sláger vezetője szerint ebben talán a digitális sugárzás elindulása hozhat majd változást, ugyanis akkor már sokkal többféle stílusú rádiót, sokkal jobb minőségben lehet hallgatni. A digitális átállás pontos időpontját a rádiók esetében még nem tudni, erről a közeljövőben várható kormányzati döntés. Mindenesetre valószínű, hogy a földi sugárzású televíziókhoz hasonlóan 2012-ben lesz a rádióknál is az analóg korszaknak vége. Mindez a rádiós piacnak is felpezsdülést hozhat, hiszen a jelenlegi piaci szereplők úgy tudják továbbvinni a jó pozíciójukat, ha a bevezetett márkanevüket minél hatékonyabban tudják továbbörökíteni. „Az Emmis hátterének köszönhetően akár egy hónap alatt tudunk oldies, talk vagy bármilyen más rádiót indítani” – vázolja a jövőt Heal Edina, aki szerint a 2007-es év nem lesz olyan rossz a rádiós piac számára, mint ahogy hírlik. Jelentős növekedésre ugyan nem számíthatnak, de az FMCG hirdetők úgy tűnik, hogy egyre inkább aktívabbak lesznek a rádiókban is.