A diszkont légicégek működésének mintájára egy teljesen új, online foglalási rendszer, a fapadosetterem.hu jelenik meg a piacon novemberben. A koncepció értelmében minél előbb rendel valaki a portálon lévő partner vendéglátóhelyek étlapjáról, annál kisebb lesz számlájának végösszege majd a helyszínről való távozáskor. A fejlesztők célja, hogy kezdeményezésükkel országos hálózatot alakítsanak ki. Vágvölgyi Mihály, a fapadosetterem.hu ötletadója szerint a csatlakozási lehetőségek végtelenek. Mint mondta, elsősorban a minőségi vendéglátást szem előtt tartó, a magyar gasztronómiát is felvállaló éttermeket szeretnék megnyerni társnak. A hálózatban elsők között lehet a Cafe Vian, az Articsóka, illetve a Gombás étterem is, akikkel előrehaladott tárgyalások folynak a csatlakozás feltételeiről. A vendéglátó-ipari szereplők mellett további cél, hogy egyfajta közös platformot teremtsenek a fapados rendszerben működő egyéb: légi-, szálloda-, és telefontársaságoknak.
Előétel
A „Nagy Ízutazás 2006” kampányév során a Magyar Turizumus Zrt. támogatásával több száz eseményre került sor eddig. Minden hónapban más régió mutatatta be gasztronómiai hagyományait. Novemberben Mártoné a főszerep, országszerte Márton-napi vígasságok, újbor-ünnepek, lakomák vették kezdetüket. A hónap kiemelt régiója, Közép-Dunántúl. Neszmélyen november 10–11-én rendezték meg a Márton Napi Vigadalmat. Kelecsényi Ágnes, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: a Nagy Ízutazás és annak részeként a Torkos Csütörtök is nagy sikert aratott. A teljes programot 100 millió forintos költségvetéssel támogatta az MT Zrt.
A Veranda Grill&Wine a marketingszervezet ötletét vitte tovább azzal, hogy az éppen akkor nyílt saját éttermükben áprilisban folyamatosan biztosították a hasonló mértékű kedvezményt. Ennek eredményeképpen az említett időszak alatt 1700-an keresték fel a vendéglátóhelyet. A látogatók nemcsak az olcsóbb, hanem a drágább ételek (libamáj, bélszín, bárány) közül is bátrabban válogattak, azaz az alacsonyabb árak ellenére is emelkedett az átlagos költés, hozzávetőleg 50 százalékkal.
A fapadosetterem.hu rendszer tesztelése júliusban kezdődött és két hónapig tartott. Kucsera Zoltán a Veranda Grill&Wine társtulajdonosa a tapasztalatokkal kapcsolatban jelezte: az említett időszak alatt a rendszer népszerűsége folyamatosan nőtt. Az étteremben több mint 100 asztalt foglaltak le ily módon. Általában négy személyre kértek helyet, azaz hozzávetőleg 400 vendéget fogadtak. Mindez azért is számít különösen jó eredménynek, mert az amúgy hatvan fő befogadására alkalmas étteremben a teszt időszak alatt csak a hétvégi napokra fogadták a fapados foglalásokat.
Érdekes megoszlást mutattak a költések: amíg a normál azaz nem „fapados napokon” átlagban csak fő ételt fogyasztott a vendég, amelyért átlagosan 2300 forintot fizettek (itallal együtt), addig a fapados napokon legalább 3 fogást rendeltek előre (elő- és főétel, desszert és egy üveg drágább bor volt a jellemző). Kucsera Zoltán szerint bebizonyosodott az is, hogy az étterem, az előre leadott rendelések miatt, pontosabb készletezéssel, illetve tervezhető munkaerő igényekkel tud kalkulálni, és ezek miatt képes volt legalább 15 százalékot lefaragni a költségeken. Nem elhanyagolható előnye a rendszernek az sem, hogy a felszolgálás minőségén is sokat tudtak javítani. Mivel a fapados rendelések során előre ismerték, mit fog rendelni a vendég, megérkezésük után sokkal rövidebb idő alatt felszolgálhatták az ételeket.
Diszkont árak
A foglalási rendszer maximum 50 százalékos kedvezményt biztosít egyelőre online rendelés esetén. Egy-egy főétel így akár már 800 forintért is elérhető a Veranda Grill&Wine kínálatából. Féláron egyébként már nem éri meg ételeket árulni, de a fapados rendszer sajátosságai miatt, és a már említett változó költségek (készletezés, humánerőforrás) lefaraghatósága által mégis marad egy kevés haszon az éttermeknek – véli Kucsera Zoltán.
Terveik szerint a fapados lánchoz csatlakozó más vendéglátó egységek, meghatározott keretek között, de saját maguk állíthatják majd be az adható kedvezmény mértékét. Sőt, azokat a napokat is maguk adhatják meg, amire online foglalásokat várnak, attól függően, hogy melyek a gyengébb forgalmú napok az adott étteremben. Arra viszont az ötletgazdák nagyon szeretnének ügyelni, hogy a foglalási rendszer valóban jelentős kedvezményekkel járjon, ezért szigorú szabályrendszert kell betartania a partner éttermeknek csatlakozás esetén. Vágvölgyi Mihály szerint a kedvezmény mértéke az, ami megmozgatja az embereket, és ráveszi őket, hogy újra járjanak étterembe. Már csak azért is, mert az összes statisztika szerint egyre kevesebb mennek el ilyen típusú helyekre, miközben a fiatalok körében főképpen a gyorséttermek népszerűek. A fapadosetterem.hu bevezetésével azt szeretnénk elérni, hogy ne legyen luxus elmenni manapság étterembe – mondta a szakember.
Konyhamarketing
Tudta-e…?
A március 2-i Torkos Csütörtökön 192 válaszadó étteremben országszerte összesen 32 ezer főt láttak vendégül. Az akció napján teltház miatti az éttermek valamivel több mint kétharmadában visszautasításra is sor került.
Mivel a rendszer magában hordoz némi franchise sajátosságot, elengedhetetlen, hogy a piacra lépés után erős marketingkommunikációs támogatás is járjon majd a csatlakozó partner éttermeknek. Vágvölgyi Mihály úgy látja: a vendéglátás sajátosságai miatt, elsősorban btl-eszközök, és a marketingköltségvetést kímélő, hatékony marketing-pr megoldásokon lesz a hangsúly mindvégig a működés során.
A terveik között szerepel az is, hogy maguk a vendégek is komoly szerepet kapjanak az „értékesítésében” azzal, hogy ösztönzik őket: ajánlják kedvenc éttermüknek a fapados rendszert. Emellett pedig egy „fapados” ingyenes információs kiadványt is kiadnának, amely kvázi a nyomtatott felülete lenne a fapados termékeknek.
A számla
A rendszer lelke az online foglalási felület, amely hasonlóan komoly programot igényelt, mint a fapados légitársaságoké. Mindez már önmagában több millió forintos kiadással járt. A program 24 órás támogatása, az állandó készenlét, karbantartás is meghaladja a havi több százezer forintot. A vállalkozás tulajdonosai eddig – a kommunikációs költségekkel együtt – mintegy 10 millió forintot fektettek be új kezdeményezésükbe. Reményeik szerint optimális esetben viszonylag gyorsan, egy év alatt megtérülhet beruházásuk. Vágvölgyi Mihály szerint mindez nagyban függ attól, hogy hányan és milyen gyorsan csatlakoznak majd, illetve hogy a reklámköltések miként alakulnak a site-on.