Üzleti tippek

Internetben az erő?

admin
admin

2006. 10. 18. 00:00

Az internetnek köszönhetik a világ legnagyobb médiabirodalmai, hogy tovább bővültek bevételeik. Magyarországon viszont a tévétársaságok és a lapkiadók a hagyományos eszközeikkel is erősíteni tudták pozícióikat.

Az internetes és a kábeltévés bevételek bővülésének köszönhetően tovább erősödtek az USA és egyben a világ legnagyobb médiabirodalmai. A Top 100 amerikai cég 6,6 százalékkal nagyobb bevételt könyvelhetett el 2005-ben, mint egy évvel korábban az Advertising Age legfrissebb elemzése szerint.

Elmozdíthatatlan

A rangsor élén továbbra is a Time Warner áll. A társaság szintén az online üzletágának köszönheti sikerét. Emellett ugyancsak meghatározó szerepet játszott a növekedésben kábelrészlegük jó teljesítménye. A cég mindezek eredményeként 2005-ben 33,73 milliárd dolláros bevételre tett szert. Ebből az összegből az internet több mint 30 százalékkal részesedik.

A Time Warnert a rangsorban a kábelhálózatokat üzemelő Comcast Corp. követi, amely 2005-ben 22,1 milliárd dolláros bevételt ért el. A kábeltévéket működtető és a mozi iparban is meghatározó Walt Disney a harmadik helyen áll 17,2 milliárddal. A hagyományos műsorszolgáltatás főszereplői: az ausztrál médiamágnás tulajdonában lévő News Corporation és a világ legnagyobb tévétársaságaként is ismert NBC csak ezek után következnek.

A cégek idei bevételeinek alakulásában is meghatározó piacként tartják számon az internetet. Az év első felében ugyanis tovább tartott a szektor bővülése: január és június között 19 százalékkal emelkedtek a netes reklámbevételek a tavalyi év hasonló időszakához képest. A kábeltévéknél ugyanakkor megtorpant a korábbi dinamikus bővülés: 2006 első hat hónapjában ugyanis csak 2,6 százalékkal emelkedtek a bevételek, azok után, hogy tavaly még 11 százalékos volt az előremozdulás.

Nincsenek topon

A kifejezetten a nyomtatott sajtóra építő médiavállalkozásoknak kevésbé kecsegtető a jövő, amelynek fő oka éppen az internetre építő társaságok előrenyomulása. Az Advertising Age elemzése szerint a 2006 első felében a kiadóknak 2,6 százalékkal esett vissza a reklámbevétele, miközben a példányszámok a legjobb esetben is csak stagnáltak. Nem véletlen, hogy emiatt egyre többen kényszerülnek különböző költségcsökkentő megoldások alkalmazására, amely a legtöbbször a létszám csökkentését jellemzi. Amíg egyébként a magazinoknál még tavaly 6 százalékkal emelkedtek a bevételek, addig a napilapok csak 2,1 százalékos javulást tudhattak magukénak.

A kiadótársaságok nem kerültek be az Advertising Age rangsorának első tíz helyezettje közé. Az Advance Publications-t, amelyhez a vezető magazinokat jegyző Conde Nast is tartozik, a 11. helyre rangsorolták, a többek között az USA Today-t kiadó Gannett pedig a 12. helyre került, eggyel megelőzve a Los Angeles Time-ot és a Chicag Tribune-t jegyző Tribune Co-t.

Magyar elsők

Magyarországon a médiacégek 2005-ös rangsorát továbbra is az RTL Klubot működtető Magyar RTL Televízió Zrt. vezeti – derül ki a Figyelő TOP 200 legfrissebb kiadványának szakági listájából. A tévétársaság tavaly 31,43 milliárd forintos bevételt könyvelt el. Ez egyébként 1,9 százalékos bővülést jelent a 2004-es évhez képest. A második helyen sem történt változás a korábbi évhez képest: továbbra is az ugyancsak országos kereskedelmi csatornát, a TV2-t működtető MTM-SBS Televízió Zrt. áll. A cég viszont jelentős mértékű, 12,8 százalékos bevételbővülést produkált tavaly 2004-hez képest.

A rangsorban a következő helyen a többek között a Marketing&Médiát kiadó Sanoma Budapest Zrt. található, valamivel több mint 18 milliárdos bevételével, és a további kilenc hely ugyancsak lapkiadóké.

A rangsorban található társaságok közül az egyik legdinamikusabb, közel 30 százalékos bővülést a legerősebb tematikus adókat: a Sport1-et, és a Sport 2-őt működtető Sport1 Tv Műsorszolgáltató Zrt. produkálta. Hasonlóan nagy mértékű, 21,7 százalékos előrelépést ért el az RTL Klub és a TV2 után a harmadik számú kereskedelmi adónak számító Viasat3 üzemeltetője, a Viasat Hungária is.

Visszaesők

Több olyan társaság is akad a 20-as rangsorban, amelyeknek nem sikerült tovább növekedniük 2004-hez képest. Ilyen például a HVG-t kiadó Heti Világgazdaság Kiadói Zrt., melynek minimálisan, de csökkent a bevétele. Hasonlóan visszaesés figyelhető meg a Magyar Televízió Zrt.-nél is. A köztévénél a rangsor készítői csak a kereskedelmi bevételeket vették figyelembe. De ezen társaságok közé tartozik a Népszabadság Kiadó és Nyomdaipari Zrt. is, ahol 6,5 százalékos visszaesést kellett elkönyvelni, míg az HBO-nál mintegy 80 millió forinttal maradtak el a tavalyi bevételek a 2004-es évitől.

A TOP 20 Magyarországon működő médiatársaság egyébként tavaly 176,5 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el, ez 7,6 milliárddal haladja meg a 2004-es évit.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.