Pár évvel ezelőtt Győzike apukája, idősebb Gáspár Győző azt nyilatkozta, hogy 15 millió forintból itthon bárki sztár lehet: neki ugyanis ennyi pénzébe került, hogy fia nevét országszerte ismertté tegye. A Romantic zeneileg teljesen tehetségtelen, fahangú, botlábú Győzikéje azonban akkor vált csak igazán sztárrá, amikor az RTL Klub elegendő fantáziát látott benne ahhoz, hogy súlyos milliók ellenében tévéműsort gyártson családjának mindennapjairól. Magyarországon a sztárokat elsősorban a tévék termelik ki, de a sajtó is részt vesz a „gyártásban”. A két médium e tekintetben, mondhatni, szimbiózisban él, kölcsönösen erősíti egymást – véli Pallagi Ferenc, a Színes Bulvár Lap főszerkesztője.
Jó befektetés
A televíziók rengeteg pénzt invesztálnak egy sztárba. Az összeg akár több százmillió forintra is rúghat, amely elsősorban nem konkrét pénzben, hanem értékben értendő – jelezte Sváby András, a TV2 legtöbb műsorát gyártó Interaktív Kft. produkciós vezetője. Ha valakiből egy csatorna „sztárt” csinál, és képernyőre kerül, az felületet foglal a televízió adásában, ahová amúgy a hirdetők csak milliók-milliárdok megfizetése árán tudnak reklámokkal bekerülni – mondja a szakember. A legfőbb invesztíció tehát a műsoridő, de erre még jönnek pluszköltségek is, például, ha óriásplakátokon hirdetik a műsort vagy a műsorvezetőt. Az adott sztárnak nem a szó szerinti „árát” kell visszahoznia, hanem profitot kell termelnie a csatornának, amit ebben a szakmában a nézettséggel mérnek.
Egy-egy üstökös ráadásul több televíziónak is hasznot hozhat. A befutott tévés műsorvezetők melegágyának számító Viva zeneadó felfedezettjeiből például sok más tévé is megpróbál profitot termelni. Philip az m1-nél és a Hír Tv-nél, Lilu az RTL Klubnál és a Danubiusnál, Balázs az RTL-nél és a Rádió Deejay-nél is befutott. Igaz, a legismertebb műsorvezetőnek mégsem ők, hanem Jáksó László és Anettka számít ma Magyarországon, míg a legszimpatikusabbnak Vágó Istvánt, valamint Gundel Takács Gábort tartják az emberek a GfK Sztár Monitora szerint.
Pallagi Ferenc úgy látja: sztár öszszességében amúgy bárkiből lehet, aki rendszeresen szerepel a nyilvánosságban, erős karaktere van, és akihez érzelmileg, akár pozitívan, akár negatívan, tudnak kötődni az emberek. Mint mondja: a legnagyobb figurák erőteljesen megosztják a közvéleményt, így lehet viszonylag hosszú ideje címlapokon Győzike, Havas Henrik vagy éppen Kiszel Tünde. Utóbbi a nyári szezon egyik legnagyobb, lapot eladó figurája volt.
Sztárgyárak
A televíziók és a bulvárlapok közötti szoros együttműködés régebben szinte mindig írásos megállapodásokon alapult, vagyis a tévécsatornák általában szerződéses formában kérték a bulvárlapok segítségét sztárjaik promótálásához. Így viszont az említett újságok nem mindig jártak jól, mert a szerződés értelmében gyakran a gyengébb tévés produkciókkal is „együtt kellett menni”, s emiatt romlott a lapok tartalma, minősége is. Az első Big Bro-ther, illetve Való Világ idejére tehető Pallagi Ferenc szerint a módszerek finomítása, ekkortól kezdve ugyanis mind több lap próbálta saját függetlenségét érvényesíteni. A hazai tévéműsorok jellegéből adódóan Magyarországon a „rövid lejáratú sztárok” vannak többségben Pallagi Ferenc szerint. Mint mondja: elég csak a valóságshow-k szereplőire vagy a különböző vetélkedők, tehetségkutató műsorok versenyzőire gondolni. A Megasztár-szereplők népszerűségéből például kitűnően profitálhatott volna a hanglemezipar, ha vállalja a sztárok „karbantartását”, de a piac kis méretéből és tőkeszegénységéből adódóan ez egyelőre nem tud(ott) megvalósulni.
Az mindenesetre tény, hogy a Megasztárok így is komoly hasznot hoztak az adónak, miközben ismertségük is folyamatosan emelkedett. Különösen a nők táborában hódítanak a róluk szóló hírek: a GfK Sztár Monitor legfrissebb, múlt héten publikált felméréséből kiderül, hogy a hölgyek körében ismertebb sztárok top tízes listáján hét személy a zenei tehetségkutató műsor szereplői közül került ki.
Érdekesség, hogy a férfiak körében mégsem a Megasztárok a legismertebbek. Az urak toplistájának középpontjában elsősorban a gazdaság és a sport áll: azaz a rövid és hosszú lejáratú médiaszereplők és bulvárarcok helyett olyan nevekkel találkozhatunk, mint Csányi Sándor, Széles Gábor, Demján Sándor, Straub Elek vagy éppen Király Gábor és Bozsik Péter. Meglepőnek tűnhet az is, hogy a férfiak érdeklődésére inkább számító hazai szépségek: Niki Belucci vagy éppen Bódy Sylvi hasonlóan „népszerűek” a gyengébbik nem köreiben, a férfimagazinokban gyakran feltűnő Kelemen Anna és Epres Panni neve pedig sokkal ismertebb a hölgyek számára, mint a férfiaknak.
Külső hatás
Mindkét országos kereskedelmi televíziónál is rendszeresen mérik a műsorok és a műsorvezetők népszerűségét. A TV2-nél például negyedévente minden képernyősről, az összes fontosnak ítélt szereplőről, műsortípusról saját felmérés készül, amelyben azt vizsgálják, mekkora egy-egy adott személy kedveltségi mutatója, hányan nem szeretik, hányan utálják, mennyien rajonganak érte.
A siker érdekében a Viva mindig olyan 18 és 23 év között lévő fiatalokat keres, akik jó külsejűek, remek beszédkézséggel rendelkeznek, és kiváló a helyzetfelismerő képességük. Elsődleges szempont az ismeretlenség, hiszen az is a show része, hogy a műsorvezető a néző szeme láttára fejlődik és nő fel. Lengyel Attila, a zenetévé programigazgatója úgy látja, hogy minden évnek megvan a maga trendi stílusa, így a kiválasztás és felkészítés pillanatában eszerint teszik képernyőképessé a jelöltet. Ide tartozik egy teljes styling, ruházat, haj, smink, fogfehérítés és minden olyan elem, amely az adott kor elvárásainak megfelelő. A programigazgató ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem változtatnak át senkit, hiszen fontos a természetes megjelenés.
Sváby András szerint sem csak a tehetség számít. Az persze jó, ha van, de nagyon fontosak a külső adottságok is. „Vannak páran, akinél a tehetség szikrája sem mutatkozott meg eddig, viszont nagyon szépek a képernyőn, és már ez is elég olykor ahhoz, hogy számos műsorban tündököljenek. Sőt, ugyanolyan kategóriát képviselnek fizetésben, nézettségben, mint a tehetséges kollégák” – mondta Sváby.
A sztárélet ára
A befutottak komoly árat fizetnek a sztárságért cserébe. Az ezzel járó nyomasztó teher mellett még a mozgásterüket is korlátozzák a sztárgyárak. Szinte mindannyiuk szerződésében benne van, hogy egyáltalán nem vagy csak korlátozottan szerepelhetnek a rivális adónál, milyen esetekben kell az „adójuk” rendelkezésére állniuk. De olyanra is akad példa, hogy szerződésben rögzítik: partnerük nem űzhet veszélyes sportokat, vagy éppen csak az általuk ajánlott fodrász szolgáltatását vehetik igénybe.
Sárral dobálta meg a spanyol királyi párt a feldühödött tömeg Valenciában
Elégedetlenek az árvízi védekezéssel, melynek során több mint 200 ember vesztett életét.