Üzleti tippek

Amikor a főnökök legóznak

Néhány évvel ezelőtt a játékairól világhíres cég kifejlesztett egy menedzsereknek szánt metodikát, mellyel összetett vállalati problémák modellezhetők.

A Lego® Serious Play™ (LSP) elnevezésű szabadalom az építőelemek használatára alapozott szervezetfejlesztő metodika. Abból indul ki, hogy a hagyományos vállalati stratégiaalkotás ma már kevéssé ha-tékony eszköz a jövőre való felkészülésre. „A stratégiában tervezett 3 év alatt ugyanis megjósolhatatlan változások állhatnak be a piacon” – mondja Vécsey Zsadány, a program magyarországi licencjogaival rendelkező IQ ConsultinG ügyvezető igazgatója. Szerinte vezérlő alapelveket érdemes definiálni a vállalati stratégiában. Olyanokat, amelyek váratlan helyzetben is utat mutatnak a menedzsmentnek. A dán cég tréningprogramjában a stratégiai vezérlőelvek Lego-kockák használatával állíthatók elő.

A Serious Play ötlete olyan egyszerű, mint minden, ami Lego: játszva tanul a leggyorsabban az ember. És pontosabb képet alkot a valóságról, ha a kezét használja. Mostanáig egy vállalat helyzetét csak szám-oszlopok és szavak voltak képesek leírni. Most már akár fel lehet építeni a vállalati működés pontos mását.

Az üzleti világ közös megkonstruálása Vécsey Zsadány szerint két előnnyel jár: egyrészt jobban tudatosul a résztvevőkben a vállalkozás képe, másrészt a menedzserek a közös élmény során kiegyenlíthetik a véleménykülönbségeket, és helyzeteket is eljátszhatnak. „A lényeget nem maga az eszköz jelenti. A Lego, bár önmagában egy lenyűgözően kreatív rendszer, csak az egyik fontos összetevője ennek az újszerű megközelítésnek. Ennél sokkal fontosabbnak tartom azokat a Lego-cégcsoport által menedzselt kutatásokat, melyek az üzleti élet változá-sainak és a vezető munka természetének feltérképezésére irányultak. A Serious Play programok nagyszerűségét ez a nagyon komoly szakmai háttér jelenti. Nem a legózás az elsődleges hozzáadott érték, ha-nem a Lego-nyelv segítségével megvalósított komplex vezetés-fejlesztő folyamat.”

Bármilyen furcsa, az ötlet szükségből született. A Lego cég jelentős vállalatfejlesztési programot hirdetett, melynek fontos részét képezte a működési struktúra és szervezeti kultúra megújítása. Kiss Zoltán, a Lego Magyarország ügyvezető igazgatója szerint „az erős versenykörnyezet, de különösen a fiatal generációk igényeinek gyors változása rákényszeríti a Legót arra, hogy ismét kezébe vegye a kezdeményezést, és új üzleti modelleket dolgozzon ki. Ennek szellemében került sor többek között a termelés kiszervezésére. Arra szeretnénk összpontosítani az erőinket, amihez a legjobban értünk: kreatív és népszerű játékok kifejlesztésére. Összevontunk régiókat, újragondoltunk piaci szegmenseket, portfóliótisztítást hajtottunk végre.”

Ezek a változások komoly kihívással szembesítették a szervezetet. Végül is a Serious Play ötlete két, tanácsadóként a cégnél dolgozó svájci egyetemi professzortól eredt, akik a tervezett átszervezések logikai modelljét Lego-kockákkal elemezték. Kifejlesztése óta a Serious Play a Lego cégen kívül már több száz vállalkozás megújulását segítette világszerte. A módszer 2002-ben jelent meg a világpiacon, és 2003 óta Magyarországon is elérhető, egyedül a közép- és kelet-európai országok közül. A választás nem volt véletlen. A statisztikák szerint ugyanis nálunk a legmagasabb az egy főre jutó Lego-kocka-mennyiség a világon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik