Üzleti tippek

10 ötlet, hogyan kutassunk piacot ingyen

admin
admin

2006. 06. 02. 00:00

Egy átfogó piackutatás drága mulatság, szerencsére a szemünk előtt heverő információmorzsákból is kiszemezgethetjük, amit tudni akarunk.

Minden piacorientált gazdasági szervezet életében elérkezik az idő, amikor a menedzsment kíváncsi lesz arra, hogy egy-egy szolgáltatásnak vagy újonnan bevezetendő terméknek milyen piaci felvevő potenciálja lehet. De a rendelkezésre álló, többnyire szűkös pénzügyi erőforrások rendszerint nem teszik lehetővé az adott piaci szegmensek folyamatos, átfogó kutatását és alapos vizsgálatát.

Az elsődleges saját kutatások testre szabott pontosságát természetesen nem pótolhatja a másodlagos források vizsgálata. Az elérhető egyéb legális információs források kutatása és a begyűjtött információk elemzése mindazonáltal rendkívül értékes információs tartalmat hordozhat magában.

Célmeghatározás, helyes tervezés

Mielőtt egy piacot elkezdünk felmérni, előtte mindig érdemes alaposan átgondolni: mit is szeretnénk megtudni, mire szeretnénk választ kapni. A minél pontosabban meghatározott kutatási kérdések alapján keresési feltételeink is jobban szűrhetők. Érdemes vázlatos kutatási és ütemtervet is készíteni, ez nagyban csökkentheti az elaprózódás veszélyét. Miniprojektünk során hasznos lehet, ha az üzleti hírszerzés klasszikus módszertanát követjük:
Tervezés (célok és kutatási források meghatározása)
Információgyűjtés
Elemzés és értékelés
Tájékoztatás

A versenytársak online kiadványai

A világháló számtalan rejtett lehetőséget hordoz magában valamely piaci szegmens felmérésére. A legnagyobb iparági szereplők honlapjainak részletes áttanulmányozása, a legálisan elérhető információk szisztematikus gyűjtése és egymás mellé rendelése, összehasonlítása hatékony támaszt nyújthat a piac főbb paramétereinek meghatározásában. A szakmai referenciák, marketingkiadványok, a vállalatok pénzügyi teljesítményével kapcsolatos információk, akár egy kirakós játék apró mozaikjai, segíthetnek a teljes piaci körkép kialakításában.

Könyvtári adatbázisok

Nincs új a nap alatt. Hacsak nem egy eddig nem létező területre szeretnénk belépni, valószínű, hogy valaki már foglalkozott előtte a témakörrel vagy egyik szegmensével. A napjainkban elérhető, különféle könyvtári és egyéb szakmai adatbázisok széles tárháza segíthet abban, hogy megtaláljuk a vonatkozó szakirodalmat. A régebben készült piaci felmérések elérése is segít megérteni a közelmúltban bekövetkezett folyamatokat. Általánosan elfogadott nézet szerint azt az információt kezeljük hitelesnek, amelyet legalább három egymástól független forrás megerősít.

Sajtóadatbázisok vizsgálata

Az előzetesen kialakított célok alapján kiválasztott keresési szűrőfeltételek alkalmazásával értékes információforrás lehet az elektronikus sajtó átfogó vizsgálata. A különböző szervezetek vezetőinek médiabeli megnyilvánulásai nemcsak a minket érdeklő területtel kapcsolatos információkat tartalmazhatnak, hanem az adott terület szakértőinek nevét és véleményét is.

Állami források

Az állami adatforrások (Központi Statisztikai Hivatal, minisztériumi honlapok, kutatóintézetek) jelentései, elemzései felhívhatják figyelmünket olyan trendek kialakulására, amelyek jelentősen befolyásolhatják a piaci folyamatok alakulását. Például egy átvett európai uniós irányelv miatt megváltozhat a szabályozás, és ez meghatározóan befolyásolhatja a piac további fejlődésének irányát.

Intézmények, kutatóintézetek

A piaci környezet pontos változásait nemcsak hazai, hanem külföldi forrásokból is megismerhetjük. Bármilyen meglepő, a külföldi források néha pontosabb és tisztább képet is adhatnak egy-egy hazai terület változásairól, mint az itthon nyilvánosan elérhető elemzések. Hazánk uniós csatlakozása óta számtalan EU-forrás rendszeresen tájékozódik a magyar gazdaság változásairól. Az EUSTAT az uniós folyamatokról gyűjt és bocsát rendelkezésre különféle információkat, de az EU szerteágazó szervezeteinek online elérhető oldalain végzett kutatás is hasznos eredményre vezethet.

Befektetési alapok

Nemcsak állami szervek, hanem civil szervezetek, például közép-európai befektetésekkel foglalkozó kutatóintézetek, befektetési és pénzügyi alapok is készíttetnek időnként adott szegmensre vonatkozó (különben igen drága) piaci felméréseket. A befektetési alapok potenciális ügyfeleinek tájékoztatása céljából közzétett, bárki által nyilvánosan elérhető piaci felmérések pontos előrejelzéseket tartalmazhatnak egy-egy terület várható változásainak irányvonaláról. Gyakorlati példánál maradva: köztudott, hogy a hazai ingatlanpiacon számtalan ír befektető vásárolt ingatlanokat a közelmúltban. Sokan közülük soha életükben nem jártak Magyarországon, kizárólag a külföldi elemző cégek információi alapján döntenek budapesti ingatlanbefektetés mellett, a világhálón bonyolítva le az egész ügyletet.

Iparkamarák, szakmai szervezetek

Egy felmérés elkészítése során mindig érdemes körülnézni a különféle iparágakat, szakmai területeket összefogó szervezeteknél, munkatársaik többnyire pontosan ismerik az adott terület pillanatnyi helyzetét, és szakmai kiadványaikban rendszerint tájékozódhatunk a területet érintő, aktuális operatív és stratégiai tervek, valamint problémák felől is. Részinformációik megerősíthetik vagy cáfolhatják a nagy piaci szereplők saját magukra vonatkozó adatait.

Szabadalmi adatbázisok

Új termék vagy szolgáltatás kidolgozásakor hasznos lehet a szabadalmi hivatal által jegyzett adatbázisokban keresgélni. A szabadalmak közötti kutatás felhívhatja figyelmünket egy-egy területen a várható új technológiák megjelenésére. Idejekorán felismerni, hogy forradalmian új megoldás jelenik meg a versenytársaknál – ez alapvetően új helyzetet teremthet a piaci viszonyok alakulásában. Elkeseredni azonban ilyenkor sem kell, felmérések bizonyítják, hogy a high-tech szektor kivételeitől eltekintve a vállalatok többnyire nem egy forradalmian új technológia alkalmazásától, hanem a vállalati menedzsment helyes stratégiai döntéseitől válnak kiemelkedően sikeressé.

Folyamatosság, megbízhatóság

A cég ügyfeleinek és igényeinek pontos ismerete aranyat ér. Hatékony és megtérülő beruházás lehet, ha a vállalat elérhető fejlesztési erőforrásaiból a cég ügyfeleinek és piacának valós igényeit mérjük fel, és igyekszünk mind több specifikus információt folyamatosan begyűjteni és értékelni. Helyes döntéseket hosszú távon csak megfelelő, hiteles, pontos és időben rendelkezésre álló információk birtokában lehet hozni – bármilyen területről legyen is szó.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.