Új piacra üzleti hírszerzéssel
A világ számos országában már az új piacokra való belépést is pontosan kidolgozott üzleti hírszerzési standardok alapján végzik a multinacionális gazdasági szervezetek. A hosszú évek alatt lépésről lépésre kidolgozott módszertani megoldások mesterséges intelligenciaalkalmazások támogatásával képesek a lehető leghatékonyabb előzetes iparági felméréseket produkálni. Az elektronikus adatgyűjtés és a humán elemzői munka párosítása időnként a piacon már régóta jelen lévő cégekénél is pontosabb (és frissebb) piaci kép kialakításának lehetőségét hordozza magában. Az új piacra belépő pontos ismeretek birtokában és a helyes stratégia megválasztásával növelheti üzleti eredményességét. Gyakorlati példánál maradva, az a cégvezető, aki friss elemzések révén pontos információk birtokában van egy terület jelentős változásairól, időben és érdemben sikeresebben tudja kialakítani a piacnyitáshoz szükséges lépések sorozatát. A piacnyitás folyamatában a megfelelő külföldi munkatársak kiválasztása során érdemes figyelmet fordítani a humán biztonsági ellenőrzések (átvilágítás, kontroll), illetve a fáradságos munkával összegyűjtött üzleti információk védelmére is. Az üzleti hírszerzés offenzív és defenzív ágának kombinálásával az ismeretlen környezetben éppen csak kialakulóban lévő (ezért sérülékenyebb) vállalati adatvagyon védelmét is sikeresen meg lehet oldani.
A globális piacokon a magyar áruk és szolgáltatások meghatározó kitörési pontja a távol-keleti olcsó munkaerővel és előállítási költségekkel szemben csak a magas minőségű termékek előállítása, illetve a szellemi hozzáadott értékkel növelt szolgáltatások értékesítése lehet. Számos cég példája mutatja, hogy a hazai piacon sikeres cégek, már bizonyított know-how-val és stratégiával külföldön is sikeresen megállják helyüket.
Kiváló színvonalú termékek esetén, vagy a magas hozzáadott értéket képviselő tudásintenzív területeken (például: informatika, kutatás-fejlesztés, biotechnológia) a kis- és közepes vállalkozások is jelentős bővülési lehetőség előtt állhatnak. A rendelkezésre álló, európai viszonylatban még mindig olcsó, megfelelően képzett munkaerő, a viszonylag alacsony járulékos költségek támogató logisztikai hátteret jelenthetnek a hazai vállalkozások számára külföldi terjeszkedés során.
Hogyan lépjünk be?
Az új piacra lépés sokféleképpen megvalósulhat. Történhet úgy, hogy külföldi partnerek és külső beszállítók bevonásával lassan, lépésről lépésre építjük ki hídfőállásainkat. De a rendelkezésre álló pénzügyi erőforrásoktól függően önálló piacnyitás mellett is dönthet a cég vezetése.
Egy biztos, minden esetben még a piacra lépés előtt érdemes a megcélzott új területeket és erőviszonyokat részletesen is felmérni. Előnyös előzetesen tanulmányozni az adott piacon érvényes aktuális trendeket, a nagyobb versenytársak pozícióit, a kulcsszereplőket, a média és az adott iparág között fennálló kapcsolatokat, valamint a külföldi befektetők fogadtatását (például: cégalapítás, jogi környezet, járulékos költségek).
Az előzetesen elvégzett kutatás és szakmai elemzés segíthet abban, hogy időben felismerjük a buktatókat, és kikerüljük az óhatatlanul minden rendszerben meglévő kellemetlen adminisztrációs vagy bürokratikus akadályokat is. Ezzel jelentős időt, energiát és nem utolsósorban pénzt spórolhatunk meg vállalatunk számára.
Először: informálódj!
A piac megismerésének folyamatában nagy segítséget jelenthetnek az adott állami információs források (például: statisztikai hivatalok vonatkozó adatai, nyilvános minisztériumi adatbázisok, internetes honlapok). Egyéb civil szervezetek (iparági szövetségek, kamarák, sajtóadatbázisok elérhető információi), illetve a piacon jelen lévő versenytársak által közzétett anyagokból (marketingkiadványok, éves jelentések, sajtónyilatkozatok) is számos értékes részinformáció nyerhető ki.
Az iparági folyamatok felmérését mindemellett az adott terület szakfolyóiratainak szemlézése (digest). Esetleg a megcélzott országban működő tematikus sajtófigyelő szolgáltatás előzetes igénybevétele is jelentősen segítheti.
Leginkább multinacionális cégek bevált gyakorlata az is, hogy mielőtt ténylegesen belépnének az új piacra, hosszú hónapokra (vagy akár évekre is) a megcélzott országba telepítik megbízható munkatársaikat a kapcsolatok felmérése és a stabil hídfőállások kiépítése céljából. Kizárólagos feladatuk az adott területtel összekapcsolható, legális forrásokból származó, releváns információk összegyűjtése és az anyaországba való továbbítása.
Regionális szinten
Iparági felmérések szerint a nyugat-európai cégek mind nagyobb hányada dönt úgy, hogy erőforrásainak egy részét áthelyezi a közép-európai régióba, köztük hazánkba is. Talán nem túlzás azt állítani, hogy ami a globális piacokon bevált legjobb gyakorlat, azt a hazai cégek is előbb-utóbb átveszik, és követni fogják. Ennek megfelelően a globális outsourcing trendeket követve, idővel a hazai cégek egy része is hasonló erőforrás-kihelyezési technikákhoz fog nyúlni.
Az irányokat tekintve a hazai cégek egyelőre alapvetően a hazánkba irányuló erőforrás-kihelyezésre fókuszálnak. Ugyanakkor ma már a hazánkból külföldre irányuló outsourcing sem különleges. Jó gyakorlati példa lehet erre az is, hogy egyes nyomdák hazai megrendeléseik teljesítéséhez a kedvezőbb árak miatt ma már a feladatok egy részét nem ritkán Erdélyben lévő vállalkozásokkal végeztetik el.
Ugyanígy lesz még nem egy ágazat, ahol előbb-utóbb a hazai cégek is átveszik a globális trendeket. A mind élesebbé váló versenyhelyzetben lévő iparági területeken a költségek optimalizálása idővel azonban nemcsak szükséglet lehet, hanem a további gazdasági sikeresség kulcsfontosságú záloga is.