Alul- és túlfizetettek?
Kézenfekvő következtetés, hogy a középgeneráció hiánya miatt a cégek alkalmazottjainak fiatalabbik része a munkabírása folytán belőle kisajtolható nagyobb teljesítmény miatt relatív alulfizetett, míg a másik oldalon a jóval hosszabb munkavállalói múltra visszatekintő 50-esek relatív túlfizetettek. Ez akár generációs konfliktusok forrása is lehet. A kutatások azt mutatják, hogy a kkv-k esetében általában nincs szó erről. A kis szervezetekben nem jellemző, hogy ugyanazt a tevékenységet több ember végezné, így nem összemérhetők a teljesítmények. Ahol mégis, ott sem feltétlen alakul ki generációs konfliktus, mert a privát szférában nincs automatikus bértábla, önmagában attól nem keres többet valaki, mert idősebb. Mi több, az iparban általában a lendület önmagában nem hoz nagyobb teljesítményt, kell a tapasztalat, a felhalmozott szaktudás.
„Az államigazgatási szférában és a felsőoktatásban jellemző a középnemzedék kínzó hiánya” – mondja Kulcsár Péter, az Ipargazdasági Kutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője. Szerinte ez két okra vezethető vissza. Egyrészt a mai középgeneráció a rendszerváltás éveiben volt pályakezdő, s akkoriban hihetetlen szívóhatása volt a privát szférának. Másfelől, a maradókat alaposan megtizedelték az elmúlt másfél évtized több hullámban érkező megszorító intézkedései.
A privát szférában is tapasztalható hasonló jelenség, bár nem ennyire látványos. A cégek persze szívesen alkalmaznak gyakornokokat, hiszen az alacsonyabb bérköltség ebbe az irányba hajtja őket. Kulcsár Péter szerint a rövid távú gondolkodás hamar megbosszulhatja magát. A középgeneráció hiánya ugyanis sok szakmánál az iparban betanítási gondokhoz, s ennek nyomán minőségi problémákhoz vezet.
Emellett szervezetszociológiai problémák is jelentkezhetnek. Jól példázza ezt az informatikai ágazat, amely afféle „hiperfiatalos” terület. A kezdeti elsöprő lendület után viszonylag hamar jelentkezhetnek a fiatalokból álló cégek kifulladásának jelei. Például elszaporodhatnak a gyakran érthetetlen és persze értelmetlen munkahelyi konfliktusok, amelyek teljesítménycsökkenéshez vagy egyenesen teljesítmény-visszatartáshoz vezethetnek.
Ennek orvoslására egyre jellemzőbb, hogy a fiatalok mellé, közé idősebb munkavállalókat is felvesznek. Olyanokat, akik több évtizedes munkahelyi tapasztalatokkal nem csupán tevőlegesen, de már puszta jelenlétükkel is segíteni tudnak a konfliktusok elsimításában.