Üzleti tippek

Összefonódnak az ágak

A számviteli feladatok kiszervezése a hazai outsourcing egyik sikersztorija. De a jövő itt is a komplex szolgáltatásé és a tőkekoncentrációé.

Megoszlanak a vélemények a számviteli feladatok outsourcingjáról. Kerekes Antal, az IFUA Horváth & Partners Vezetési és Informatikai Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója azt mondja: a vállalkozás vezetőjének kell eldöntenie, hogy az adott szolgáltatást külső vállalkozótól vegyék meg, vagy inkább alkalmazzanak erre a feladatra egy-két embert munkavállalóként.

Tapasztalatai szerint a pénzügyi és számviteli feladatokat a legtöbb kisvállalat külső vállalkozóval végezteti. Annál is inkább, mert ez havi 3–4 napos munkánál nem igényel többet bizonyos vállalati méret alatt. Jó esetben azonban a vállalat előbb-utóbb eléri azt a méretet, ahol már egy teljes munkaidős könyvelőt is el tud látni feladattal.

Kiköveteli a növekedés

Tipikusan ez a helyzet, ha a nagyobb számlaforgalom nyomán például áttérnek a havi áfabevallásra, vagy a létszám emelkedésével megnövekednek a bérszámfejtési feladatok. Ilyenkor nagy kérdés, hogy merre tovább. Van-e a piacon olyan szolgáltató, aki versenyképesen magas színvonalat nyújt? Vagy felvegyenek egy mérlegképes könyvelőt, aki a cég alkalmazottjaként ellátja ezt a feladatkört?

Báthory Balázs, a Wallis Ingatlan Rt. vezérigazgató-helyettese szerint a cégek iratkezelési, irodahasználati szokásaiban mindig megfigyelhető egyfajta „divatjelleg”. Néhány éve még teljesen természetes volt a vállalati jogász munkaköre, ezzel szemben ma már a cégek többsége nem tart jogászt – ezt a munkát gyakorlatilag „kiszervezte” a piac.

A piac úgyis eldönti

Ehhez hasonlóan: amíg korábban teljesen természetesnek tűnt, hogy a cégeknek saját könyvelőjük, tehát ezt a munkakört ellátó alkalmazottjuk van, ma egyre jellemzőbb, hogy a könyvelést kiadják irodáknak. Jelentős rugalmasságra tesznek szert ezzel, s a kapacitások így mindig a feladatokhoz alkalmazkodnak. Megszűnik a számviteli dolgozók ciklikus túlterheltségének és alulfoglalkoztatásának ördögi köre.

A költségek is kalkulálhatóbbá válnak ezáltal. Induló vállalkozásnál, bizonytalan vagy szezonális bevételi helyzetben mindenesetre érdemes megfontolni a saját, akár részmunkaidős könyvelőt, s hozzá a számviteli szoftvert.

A piaci trend azt mutatja, hogy a könyvelés mint outsourcing-terület is belesimul a komplex szolgáltatások rendszerébe. Egyre több szolgáltató jelentkezik a piacon azzal, hogy a cégalapítástól az adótanácsadáson, könyvelésen át a hatóságok előtti képviseletig vállal át feladatokat, beleértve ezek informatikai leképezését is. Sőt tanácsadásért, konzultációért, betanításért sem kell máshoz fordulni, ha erre van igény.

Intelligens irodaház

Látható, hogy a jogi, számviteli, informatikai tevékenységek egyre inkább összekapcsolódnak, közös outsourcingággá nőnek össze. Arra is van esély ugyanakkor, hogy ez a terület idővel beolvad a létesítménygazdálkodásba.

Ebbe az irányba mutat a Future FM Zrt. modellje. Eredetileg létesítmények üzemeltetésével, őrzésével, takarításával, továbbá a kertészeti, étkeztetési szolgáltatásokkal foglalkozik. Új üzletága, az Archív boksz elnevezésű szolgáltatás azonban más terület, a partnerek adminisztrációval összefüggő munkájának szervezését vállalja. Benne a cégarchívumok kezelését, valamint az iratrendezési, ügyirat-kezelési feladatokat, gyakorlatilag az iratok keletkezésétől a megsemmisítésükig.

Ingatlanhasznosítással foglalkozó szakemberek szerint a nem is túl távoli jövő elhozhatja az intelligens irodaházat. Ebben a takarítótól a jogászig, vagy ha úgy tetszik, a büféstől a könyvelőig minden és mindenki készen s persze jól kalkulálható költségigénnyel és rugalmasan formálható kapacitásokkal várja a csupán főtevékenységükre koncentráló cégeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik