Véget ért a műsor, a neves műsorvezetők elbúcsúztak, majd némileg váratlanul a főcím jött, és újra visszakapcsoltak a stúdióba. „Judit! Még adásban vagyunk” – pisszegte le az egyik dekadens vendéget Frei Tamás, majd Bárdos András elnézést kért a látottakért. Ezzel a kis közjátékkal ért véget októberben a TV2 új közéleti műsorának, a Mutatónak az első adása. Öröm az ürömben, hogy a 14,2 százalékos 18–49-es közönségarány alapján nem sok szemtanúja lehetett a produkciónak. Volt persze az RTL Klubnak is emlékezetes ballépése. Már talán felednénk, de jövő januárban fogja bukásának egyéves jubileumát ünnepelni a Szellemvasút. Az egyetlen adást megért műsort vezető Váncsa István a megszűnés után megkönnyebbülésének adott hangot, hiszen „nem kellemes, amikor az ember nem mer kimenni az utcára.”
Buzeráló Ötökör
Túlbuzgó junior médiatervezőnek képzelve átrágtuk magunkat a saját gyártású műsorok nézettségének idei alakulásán. Viszonyítási alapnak a csatornák 18–49 évesek közötti, átlagos főműsoridős közönségarányát tekintettük. Ez az RTL Klubnál 36,6 a TV2-nél pedig 30 százalék volt az év eddigi részében. Az RTL-en, az éves összesített nézettségi adatok szerint 40 százalékos átlagos share felett teljesített – Győzikén kívül – a Lost, a Barátok közt, és a Vészhelyzet. A Rettegés foka, a Fókusz, a Legyen Ön is milliomos és a Híradó is csatornaátlag feletti közönségarányt hozott, viszont Kepes András két műsora közül a Desszert mindössze 23,2 százalékot ért el, és a Világfalu is csak a magasabb iskolázottságuak körében tudott 30 százalék feletti share-t produkálni. Az Ötökör hiába hozott 31,4 százalékot – kulturális többlettartalom híján – búcsút kellet intenünk neki. A Bajkeverők ennél alacsonyabb nézettséget ért el, viszont a 18–29 évesek körében jobban muzsikált.
A TV2 korábbi sikerműsora a Napló, az év elejei 40 százalék fölötti havi összesített közönségarányai után október–novemberben már éppen csak hozta a csatornaátlagot. A Született feleségek jól teljesített, akárcsak a Megasztár. A 32–33 százalékos havi share-t produkáló Tények az átpozícionálás után is tartja a nézettségét. A Tények előtti sorozatok összesített nézettsége pedig némileg emelkedett az ősz folyamán. Az Aktív csatornaátlag felett szerepelt, az Áll az alku viszont – a Lost érkeztével – ez alá csúszott. A Jóban Rosszban a februári mélypont után kiegyensúlyozottan hozta a csatornaátlagot. A Buzera viszont nem remekel, tényleg ráfér az ígért megújítás, a Mutató 20 százalék alatti share-jei is kiábrándítóak.
Őszi telt ház
Kora ősszel a TV2 egy programtervezési bakit is elkövetett azzal, hogy később indította az őszi műsorrendjét, így az RTL Klubnak már másodszor jött be az a húzása, hogy augusztus végén már teljes harci díszben álltak a saját gyártású műsoraik. Számszerűsítve a párharcot látható, hogy a TV2 és RTL közötti közönségarány különbség – a 18–49 évesek körében – a három őszi hónapban teljes napra vonatkozóan meghaladta az öt százalékot, főműsoridőben ugyanez a különbség több mint kilenc százalék volt. Amennyiben azt vesszük alapul, hogy a tavaszi hónapokban ez három, illetve öt százalék volt, azzal szembesülhetünk, hogy négy hónap leforgása alatt a két csatorna közötti közönségarány-különbség több mint 60 százalékkal nőtt. Novemberben ez némileg csökkent, de úgy tűnik, hogy az őszi nézettség általános alakulásán ez már nem sokat segít.
„A TV2 szeptemberben és októberben nem tudta teljes mértékben leszállítani a hirdetők által igényelt megrendelésállományt” – mondja Palincsár László, az Initiative médiaügynökség board directora. Mindennek az lett az eredménye, hogy a „kívül rekedt” hirdetők a pénzüket átvitték – a mozgóáras rendszer révén rugalmasabb – RTL Klubhoz, amely ráadásul azon is nyert, hogy a megnövekedett kereslet miatt nőttek az átlagárai. Vidus Gabriella, az R-Time ügyvezető igazgatóhelyettesének elmondása szerint mintegy 500 millió forint érkezett így „pluszban” hozzájuk.
„Az egyensúly kibillenésében az is szerepet játszott, hogy szeptemberben az előrejelzettnél 20–25 százalékkal több megrendelést kaptunk” – jegyzi meg Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója, majd hozzáteszi, hogy az egyensúly már helyreállt, sőt decemberre még szabad reklámidejük is van. Az elmúlt hónapokban visszautasított megrendelések értéke a TV2 számításai szerint az összbevételüknek csak 1-2 százalékát tette ki. „Ráadásul idén a spotbevételeink hét-nyolc százalékkal, az alternatív felületeinkből származó bevételek pedig 25 százalékkal nőttek” – mondja Várdy Zoltán, aki szerint mindezt úgy sikerült elérni, hogy a csatorna átlagárai idén a fő konkurensnél összességében jobban emelkedtek.
Győzike hezitál
Tudta-e…?
A TV2 kalkulációi szerint egy-egy erősebb (legalább 50–100 millió forintos) kampány 30–35 százalékot „dob” az adott műsor induló nézettségén. Az RTL Klubon a Vészhelyzet után a Lost–Eltűntek volt az első amerikai sorozat, amely a főműsoridőben sikert tudott elérni.
Tudta-e…?
A TV2 500 millió forintot költött a Jóban Rosszban kampányára. Az RTL Klubon a Bajor-show, és az Anyacsavar erőteljes reklámkampány ellenére sem ért el sikereket, míg Győzike mindenféle médiakampány nélkül futott be.
Palincsár László szerint idén az FMCG szektor spórolását némileg kompenzálta a telekom- és a bankszektor növekvő jelenléte, így összességében a televíziós csatornák három-négy százalékos bevételnövekedéssel zárhatják az évet. „Az FMCG csökkenése továbbra sem fog megállni, így a csatornák jövő évre vonatkozó 10 százalék körüli bevételnövekedési tervei szerintem elérhetetlenek” – vélekedik Palincsár, aki úgy látja, hogy ezen még az RTL Klubhoz került Futball vb sem fog segíteni.