Üzleti tippek

A HR-prioritások beépültek a vezetés stratégiájába –

Soha nem készült olyan átfogó felmérés és elemzés a HR helyzetéről régiónkban, mint a közelmúltban – állítja Deák Andrea, a piacvezető magyarországi fejvadász cég, a Neumann International AG igazgatója.

Egy Közép-Európában tevékenykedő kutatóintézet és a Prágai Közgazdaságtudományi Egyetem közös kutatása 6 ország 176 vállalatának és közintézményének HR folyamatait vizsgálta. A felmérésben résztvevő országok: Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia voltak. Hazánkban 21, különböző iparágban tevékenykedő HR-vezető válaszolt a feltett kérdésekre.

Magyarországon a válaszadó vállalatok több mint fele (60 százalék) a központilag, valamint regionálisan kidolgozott HR-stratégiát alkalmazza helyi szinten, de több mint 93 százalékuk saját HR-folyamatot és -szolgáltatást is használ. A cégek közel 70 százaléka a központtól független HR-költségvetéssel is rendelkezik.

A kutatás tanúsága szerint Magyarországon a vállalatok 80 százalékánál jelennek meg konkrét HR-prioritások a stratégia kialakítása során, legyen szó rövid, vagy hosszú távú tervezésről; ez a 6 ország közül a legmagasabb érték. A felmérés szerint Ausztriában és Csehországban integrálják legkevésbé a HR-prioritásokat a stratégiai tervezésbe.

A hazai gyakorlatban átlagosan 51 dolgozóra jut egy HR-alkalmazott, ami a 6 országban a legalacsonyabb érték. Ezzel szemben egy HR-menedzser átlagosan 15 beosztottal rendelkezik; ez viszont a 6 országban a legmagasabb szám. Ezen belül is még rosszabb képet mutat az adminisztratív HR-alkalmazottak aránya, feltehetően a hazai széleskörű munkaügyi adminisztrációs kötelezettségek miatt.

A magyarországi cégek az alkalmazottak támogatását tartják a HR legfőbb feladatának, fő céljuk az alkalmazottak elkötelezettségének növelése, képességeik javítása, valamint az alkalmazottak napi problémáinak, felmerülő igényeinek megoldása. Magyarországon a HR stratégiával rendelkező vállalatok kevesebb, mint fele méri idevonatkozó teljesítményét. A mérés hiányának leggyakoribb indoka az, hogy nem állnak rendelkezésre a főbb teljesítménymutatók (KPI – Key Performance Indicators), illetve, hogy a cégek gyakran bizonytalanok a tekintetben, hogyan mérhető a HR teljesítménye.

Mindezek ellenére a kutatásban résztvevő magyar vállalatokból 24 százaléka méri a HR vállalati eredményre gyakorolt hatását, például az egy alkalmazottra jutó árbevételt, a bérköltségek hatását a hozzáadott értékre, vagy a befektetett emberi tőke megtérülését. Ezzel egyidejűleg azonban a 6 ország közül Magyarországon méri a legkevesebb vállalat (45 százalék) az alkalmazottak elégedettségét. Csehországban ez 60 százalék, Lengyelországban és Szlovákiában 70 százalék, míg Ausztriában 77 százalék.

A jóléti juttatások szerkezete nagyon hasonló az egyes országokban – véli Deák Andrea. Sajnos sehol sem fordítanak elég figyelmet az otthoni munkavégzés lehetőségének biztosítására és a munka-magánélet egyensúlyára. Magyarországon a vállalatok háromnegyede járul hozzá különféle juttatásokkal (étkezési, utazási, üdülési hozzájárulás, biztosítási juttatások) alkalmazottai jólétéhez – derült ki a kutatásokból.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik