Üzleti tippek

Kötelező, de mennyiért?

admin
admin

2005. 11. 03. 08:00

A járműflottát fenntartó cégeknek is egy hónap áll rendelkezésükre, hogy kötelező gépjármű-biztosítást váltsanak. A biztosítók már a kis flottáknak is kínálnak kedvezményeket.

Öt–tíz járműből álló céges flottánál akár évi 100 ezer forintot is megtakaríthat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjból az a vállalat, amelyik körültekintően választja meg magának biztosítóját. Ezek egy része ugyanis már ekkora járműpark esetén flottakedvezményeket kínál, azaz a kisvállalatnak nem autónként, haszonjárművenként egyedileg kell megkötnie a „kötelezőt”, hanem kedvező feltételekkel egyben megoldhatja.

Persze nem mindenütt azonos feltételekkel. Az OTP Garancia Biztosító például már akkor flottaszerződést kínál, ha a biztosított járművek száma legalább öt, típusa pedig személyautó, tehergépjármű, busz vagy vontató – sorolta Vályogos Győző igazgató.

Húsznál nagyobb tagból álló flottánál viszont még típuskorlátok sincsenek, azaz ebben az esetben akár mindegyik jármű lehet úthenger is.

Az Union Biztosító viszont csak az 50, az Uniqa Biztosító pedig – legalábbis idei tarifái szerint – a legalább 10 gépjárműből álló állományt tekinti flottának.

A biztosítók díjhirdetéseikben általában szemérmesen csak az egyedi céges járművek díjait hozzák nyilvánosságra, s e mellett jegyzik meg, hogy flotta esetén – a járműpark kockázatától függően – hány százaléknyi díjkedvezmény érhető el.

Mestyán András, a kisvállalati flották „kötelezőjével” is foglalkozó CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési igazgatója szerint jellemzően 30–50 százalékkal alacsonyabb díjat lehet elérni.

Kötelező díjajánlatok az interneten:

Aegon:
www.aegon.hu
Allianz Hungária:
www.allianz.hu
Generali-Providencia:
www.generali.hu
Groupama:
www.groupama.hu
K&H Általános:
www.argosz.hu
KÖBE:
www.kobe.hu
Magyar Posta Biztosító:
www.posta-biztosito.hu
MÁV Biztosító Egyesület:
www.mabisz.hu
OTP Garancia:
www.garancia.hu
TIR Biztosító Egyesület:
www.tirbiztosito.hu
Union:
www.unionbiztosito.hu
Uniqa
www.uniqa.hu
Magyar Biztosítók Szövetsége:
www.mabisz.hu

Forrás: Mabisz, Ü&S gyűjtés

Kártörténet és más szempontok

A mérték általában attól függ, hogy hány járműből áll a flotta, vidéki vagy budapesti-e a cég székhelye (utóbbi a rizikósabb, mert a zsúfolt fővárosban több a kár), milyenek a korábbi káradatok, illetve a járműveket a munkatársak „csak” dolgozói juttatásként kapják vagy a munkájukhoz tartozik.

Biztos, hogy kedvezőbb díjat érhet el egy kis vidéki pékség, amely 3 teherautójával és 2 személygépkocsijával csak reggelente szállít péksüteményt a környékre, mint mondjuk egy fővárosi orvoslátogató vállalkozás, amelynek munkatársai egész nap intenzíven használják autójukat.

Az Uniqánál akár 65 százalék is lehet a flottakedvezmény az egyedi céges járművekhez képest – mondta el Csermely Tibor gépjármű-biztosítási területvezető. A vállalati flottadíj kiszámításánál itt is a magánszemélyeknél jellemző szempontokat veszik figyelembe (ilyen a járművek fajtája, hengerűrtartalma, a biztosított cég székhelye), de nagy súllyal esnek latba az esetleges korábbi károk is.

Az Unionnál is a kártörténet a döntő, többéves kedvező kártapasztalat esetén jelentős kedvezmény érhető el – kecsegtetett Maják Viktor, a biztosító marketingvezetője, míg az OTP Garancia is a biztosítást kötni kívánó cég területi besorolását említette az egyik alapvető díjszempontként.

Bónusz-malusz rugalmasan

Érdekes módon több biztosító (így a piacvezető Allianz, az OTP Garancia vagy a TIR Biztosítási Egyesület) e tarifálási gyakorlat mellett olyan keretszerződésre is lehetőséget kínál – jellemzően azért a viszonylag nagyobb létszámú flották részére –, amelyik még a járművek bónusz-malusz besorolását sem veszi figyelembe.

Ez azt jelenti, hogy a járműveket automatikusan nagyjából A0-ásnak megfelelő díjkategóriába sorolják még akkor is, ha meglévő bónuszfokozatuk volna. Cserébe viszont a biztosító vállalja, hogy az év során ugyanígy A0-ás marad annak a járműnek a díja, amivel esetleg kárt okoznak a cég munkatársai. Ha pedig egyáltalán nincs kár, a flotta a következő évre is A0-ban marad, de a biztosító azért valamilyen mértékű kedvezményt megítélhet vállalati ügyfelének.

A bónuszjogosultság nem vész el akkor sem, ha a cég biztosítót vált: ilyenkor utólagosan lehet kártörténeti igazolást kérni, és – ha nem keretszerződést kötnek megint – az új biztosító ennek alapján adja meg a vállalat járműveire a bónuszfokozatot.

A kedvezőbb „kötelező” díjra vadászó cégek helyzetét megnehezítheti, hogy a vállalati járművekkel általában több balesetet okoznak, mint magántulajdonú társaikkal. Az Uniqa és az Union tapasztalatai szerint egyes vállalatoknál – a jól kézben tartott flottamenedzsmentnek, tehát a megfelelő karbantartási, felújítási rendszernek is köszönhetően – nagyon ritka a biztosítási esemény. Ahol viszont nincs gazdája e területnek, ott bizony magánszemélyek átlagához képest két-háromszor is gyakoribb lehet a károkozás.

Öröm az ürömben, hogy – mint az OTP Garanciánál rámutattak – az egy balesetre jutó kárösszeg általában kisebb, mint a privát szférában, azaz a céges alkalmazottak általában kevésbé törik össze vétlen autóstársaik járműveit.

A kisebb cégeknél persze ritkán van külön biztosítási referens, s az ilyen vállalatoknak aligha van idejük, energiájuk arra, hogy az év utolsó hónapjaiban „kötelezőre vadásszanak”.

Amikor üzembe állítja flottáját, sok cég egyszerűen ott köti meg a gépjármű-biztosítást, ahol a járműveket vette vagy lízingelni kezdte. A „kötelező” díjrendszere ráadásul évről évre egyre bonyolultabb (még a magánszemélyek számára is, nemhogy a vállalatoknak), nem is beszélve arról, hogy immár 12 piaci szereplő verseng az ügyfelek kegyeiért: 9 biztosítótársaság és 3 non-profit egyesület.

Egy jó alkusz kincset ér

Megoldást jelenthet minderre, ha a kkv a piacon működő biztosítási alkuszok (brókerek) valamelyikéhez fordul, és annak segítségével megversenyezteti a biztosítókat.

A CLB alkuszcég tapasztalatai szerint a nagyobb flottákért tavaly öldöklő harc folyt a biztosítási piacon, s idén már ugyanez lehet a helyzet a kisebb járműparkoknál is.



A nagyobb flottákra a vállalatok alkuszaik segítségével még kedvező „kötelező” esetén is évente újra és újra kérnek díjajánlatot a biztosítóktól. Kármentes év után a minimális kérés az, hogy ne emeljék a tavalyi biztosítási tarifát, de akár díjcsökkentés is szóba jöhet – mondta Mestyán András.
Nem mellékes, hogy az alkusz igénybevétele egyetlen fillérjébe sem kerül a cégnek, mert annak munkadíját az a biztosító fizeti meg utólag, amelynél megkötötték a „kötelezőt”. Az egyetlen gond, hogy sok alkusz nem szívesen bíbelődik a kkv-flottákkal, mert ugyanannyi munka van velük, mint a nagyobb járműparkok biztosításával, de a jutalék jóval kisebb. Ha viszont sikerült egy alkusszal megállapodni, az sokszor nemcsak a „kötelező” megkötésénél segíthet, hanem közreműködhet a biztosítási díj beszedésében, az adminisztrációban, netán a kárrendezésben is. Ez sok kisvállalat számára könnyebbséget jelenthet, hiszen az alkusz elsődlegesen az ő érdekeit képviseli az üzleti kapcsolat során, s nem a biztosítóét.

Javítja a vállalatok esélyeit az is, hogy az éleződő piaci verseny, az új, kis biztosítók alacsonyabb díjajánlatai láttán a piac nagyobb szereplői is éberen ügyelnek, arra hogy el ne veszítsék meglévő állományukat, s evégből akár engedményre is vállalkoznak. A mérsékelt „kötelező” díj mellett az is lehet ennek eszköze, hogy a cég egyéb szerződéseinél (vagyonbiztosítás, casco) esetleg kedvezményt adnak az ügyfélnek. A kisebb cégek egyébként amúgy sem gyakran mozdítják meg s viszik át máshová „kötelezőjüket” abban az esetben, ha jó biztosítási szerződést sikerült valahol nyélbe ütni a piacon.

A kisebb vállalatoknál előfordulhat, hogy a járműflottának csak egy része van a cég tulajdonában, s néhány személyautót a tulajdonosok nevére írattak. Sajnos ilyenkor nincs mód arra, hogy a magántulajdonú kocsikra is vonatkozzék a flottaszerződés. A jelenlegi szabályok szerint ugyanis flottának az azonos tulajdonos vagy üzembentartó, jelesül itt a vállalat tulajdonában lévő járműpark minősül.


A kgfb átszerződési időszakával kapcsolatos fő szabályok:

• A biztosítók 2005. október 29-én meghirdették 2006. évi új tarifáikat a Magyar Nemzet és a Népszava c. napilapokban, saját és a Magyar Biztosítók Szövetsége honlapjain;

•  Aki biztosítót kíván váltani, írásos szerződésfelmondási kérelmének 2005. december 1-jén éjfélig be kell érkeznie régi biztosítójához. A díjfizetés egyszerű beszüntetése nem számít felmondásnak, sőt súlyos szankciókkal jár: a cég járműveit a legrosszabb (malusz 4) díjkategóriába sorolják, s visszaküldik korábbi biztosítójához;

•  Az új biztosítóval 2005. december 31-éig kell írásban szerződést kötni;

•  Aki továbbra is eddigi biztosítójánál kíván maradni, nincs semmi teendője, biztosítója automatikusan kiküldi neki az új tarifáról szóló értesítőt.


vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.