Üzleti tippek

Egy európai Közép-Európa szívében

A bajor gyökerű Hama cég gyakorlatilag üres piacra érkezett 1993-ban, de még ma is a fotó-, videó- és más multimédia tartozékok nagykereskedelmének piacvezető vállalata Magyarországon.

A mi termékeink jellemzően nem az óriásplakátokon és az akciós újságok címoldalán találhatók meg, hiszen egy tartozék csak második lehet az eladási sorban – kezdi Prohászka Ottó, a Hama Kereskedelmi Kft. ügyvezetője. Mivel nem mindenkinek jut eszébe, hogy a frissen vásárolt berendezéséhez előbb-utóbb tartozékokra is szüksége lesz, az értékesítésnél döntő mozzanat a figyelemfelhívás. Például a digitális fényképezőgépek esetében tipikusan ilyen a memóriabővítés esete, vagy a notebookoknál a kézi hordtáska.

A Hama

Az 1923-ban alapított drezdai cég fotótechnikával foglalkozó családi vállalkozásként indult, mára a világ egyik legnagyobb tartozékforgalmazója.
11 leányvállalatánál kétezren dolgoznak.

A jelenleg forgalmazott fotó-, audió-, videó-, GSM- és multimédia-tartozékok száma meghaladja a 16 ezret, ebből Magyarországon 5 ezerrel kereskednek.

A társaság a nyolcvanas években Franciaországban, majd Csehországban, Svájcban, 1993-ban Magyarországon hozta létre leányvállalatait. Jelenleg 11 országban van jelen.

A mai napig az alapító család tulajdonában és irányítása alatt áll.


Egy európai Közép-Európa szívében 1

Egy európai Közép-Európa szívében 2


Hét lakat alatt

A tartozékok nagykereskedelmi piacán a másik nagy kihívás a tervezhetőség, hiszen a technikai fejlődés ugrásszerű növekedésével nagyon nehéz megjósolni, hogy milyen kiegészítőre lesz kereslet a következő hónapokban. A multimédia szegmensben egy termék átlagosan fél év alatt avul el, s a gyártók hét lakat alatt őrzik az új termékeket.


Ha újdonság jelenik meg a piacon, a Hama termékmenedzser csapata azonnal ízekre szedi, hogy eldöntsék: milyen tartozékokat fejlesszenek ki hozzá. A műszaki tesztelésnek komoly jelentősége van, az újdonságok tartozékai iránti kereslet ugyanis azonnal érezhető a forgalmon.

„Minden gyártónak vannak bukott és slágertermékei, de előre nem lehet megmondani, mitől lesz egy termék kiemelkedő. Manapság slágertermék a digitális fényképezőgép, az iPod, de említhetném az új generációs mobiltelefonokat is” – sorolja az ügyvezető.

Együtt növekedtek a multikkal

A 38 embert foglalkoztató cég menedzsmentje német mintára épült fel.

„Elsődlegesen értékesítésorientált cég vagyunk: kevés vezető mellett sok hatékony, egy szinten működő munkatárssal dolgozunk” – mondja Prohászka Ottó.

A magyar cégvezetés négytagú: az ügyvezető értékesítési irányítása mellett egy gazdasági-pénzügyi, egy logisztikai és egy értékesítésért közvetlenül felelős vezetőből tevődik össze.

Prohászka Ottó szerint a cég tizenkét éves magyarországi történetében öt jelentősebb szakasz különíthető el.

„Az első nyilvánvalóan a magyarországi alapítás volt, amely igen bátor lépésnek volt tekinthető a németországi menedzsment részéről, hiszen teljesen üres piacra lépett a cég. A műszaki-elektronikai cikkek kezdetben csak szűk hazai rétegnek voltak elérhetőek, így a piacgazdaság folyamatos fejlődésével a mi cégünk is együtt növekedett a piaccal.”

A következő fordulópont a társaság életében az volt, amikor 1995-ben elindították csomagküldő szolgáltatásukat egy csomagküldő céggel közösen, mert az árurendelések kézbesítése a rohamosan bővülő viszonteladói hálózatba saját erőből már nem volt hatékonyan üzemeltethető.

Ekkor jelent meg Magyarországon a német Metro áruházlánc, amelynek a Hama kezdettől fogva beszállítója lett. A multinacionális cég megjelenését követő ugrásszerű forgalomnövekedés létszámbővülést is okozott a Hamánál.

„Az első két évben 4-5 fővel dolgoztunk, gyakorlatilag mindenki mindent csinált – emlékezik vissza a hőskorszakra Prohászka Ottó. – A nagy hipermarketek megjelenésével kezdődött el az a folyamat, ami a mai napig is tart, hogy évente 3-4 fővel bővült a létszámunk.”

1997-ben újabb jelentős fordulat emelte a forgalmat: megjelent Magyarországon a Media Markt, egyik legfontosabb stratégiai partnerük a régióban. A cég éves forgalma ekkor már elérte az egymilliárd forintot. 2000–2001-ben a Hama saját erőből – illetve magyar bankok támogatásával – 350 millió forintos beruházással felépítette új székhelyét és 2000 négyzetméteres raktárbázisát.

Prohászka Ottó szerint a következő nagy kihívás a cég életében a raktárbázis bővítése lesz, három éven belül.

„Arra számítunk, hogy a MediaSaturn, az ElectroWorld, az Euronics hálózat, a hipermarketek további aktív tejeszkedésével és a Wal Mart közelgő magyarországi megjelenésével forgalmunk jelentősen bővülni fog a következő években” – mondja a cégvezető.

Ennek némiképp ellentmond, hogy az alakulástól kezdve ütemesen, évente 15–25 százalékkal gyarapodó árbevételű cég a tavalyi EU-csatlakozás után a piac telítődésével és a vásárlóerő stagnálásával szembesült.

„Idén kicsit regresszív volt a hangulat, majdnem az összes üzleti partnerünk a forgalom stagnálásáról, visszaesésről számolt be az elektronikai piacon” – ad magyarázatot Prohászka Ottó. Bizakodik: az év végén általában megugrik a forgalom, reméli, hogy ez idén sem lesz másképp.

Az új ERP bevezetése

Az intenzív növekedés 1996 őszén integrált vállalatirányítási rendszer bevezetésére sarkallta a Hamát.

„Egy klasszikus DOS alapú, magyar fejlesztésű szoftvert használtunk, amely maradéktalanul kielégítette akkori igényeinket” – mondja Prohászka.

Az évek folyamán azonban a többszörösére duzzadt a számlaforgalom, a készlet- és árunyilvántartás nehézkessé vált, így fejleszteniük kellett az informatikai hátteret. A szállító és üzemeltető Itelligence Kft. hívta fel a Hama figyelmét, hogy az előző rendszer megérett már a cserére. A kiválasztásban a németországi anyacég is döntő szerepet játszott javaslataival és tapasztalatainak megosztásával.

A bevezetésre való felkészülést 2004 szeptemberétől kezdték meg. Az SAP által felajánlott kedvezményes időszakban rendelték meg a szoftvert, telepítéssel, betanítással, szerverrel együtt összesen mintegy 15 millió forintba került a bevezetés. A felhasználás gyakorlati lépéseinek elsajátítása után azonnal jelentkezett a várt többletérték. A korábbi rendszerhez képest ugyanis az újból sokkal több kereskedelmi információt lehet kibányászni. A projekt egyik különlegessége volt, hogy az SAP Busines One-hoz külön kifejlesztették a magasraktár-kezelő modult is.

A Hama vezetői számára az a leginkább szembetűnő, hogy az SAP rendszerében lévő hivatkozások segítségével és a „húzd és nézd” funkcióval a számlák keletkezése és a szállítás folyamata villámgyorsan feldolgozható. Így gyorsan kinyerhető az az információ, hogy egy cikket ki, mikor és milyen mennyiségben vásárolt meg. A nagykereskedelmi munkához kifejezetten jól jönnek a megrendelés-feldolgozás, a számlázás, a könyvelés, a banki folyamatok nyomon követése, illetve a raktárgazdálkodás funkciók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik