Üzleti tippek

Vonattender – nagy veszteség érheti a MÁV-ot

Minden hónapban 120 millió forint veszteség érheti a MÁV-ot, ha kedden sem születik végleges döntés a már fél éve húzódó motorvonattender ügyében, és nem kezdődhet el az új vonatok beszerzése.





Vonattender – nagy veszteség érheti a MÁV-ot 1

bnm
0

Vonattender – nagy veszteség érheti a MÁV-ot 1
Vonattender – nagy veszteség érheti a MÁV-ot 3


Ha szeptember 13-án sem zárul le a motorvonattender, a MÁV-nak szembe kell nézni egy újabb, igen jelentős kiadással. Amennyiben ugyanis nem kezdődhet el az új vonatok beszerzése, a régi szerelvények vontatása, illetőleg a rendes és a rendkívüli javítások havonta meghaladhatják a 120 millió forintot, amely éves szinten másfélmilliárd forintnyi újabb veszteséget okoz a vasúttársaságnak – mondta el a FigyelőNetnek Kisteleki Mihály, aki a 30 plusz 30 vonat beszerzésére kiírt közbeszerzési pályázat vasúti szakértője is volt, korábban pedig a MÁV Fejlesztési és Kísérleti Intézetét igazgatta.

Holnap, kedden hirdet ugyanis ismét eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) a 100 milliárd forintot meghaladó motorvonattender ügyében. A lassan fél éve tartó jogi huzavona után legtöbben a Stadler-Ganz Transelektro páros befutását jósolják, hiszen a MÁV elővárosi motorvonat-tenderén már háromszor érezhették győztesnek magukat. Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója nemrégiben úgy vélekedett, hogy október 15-ére sikerül tető alá hozni a szerződést, és ebben az esetben elképzelhető, hogy az első Flirt motorvonat még 2006 tavaszán megérkezik Magyarországra.

Amennyiben azonban a KDb esetleg a tender újbóli kiírása mellett dönt kedden, az új vonatok érkezése igencsak elhúzódhat, havi 120 milliós extra költséget okozva a MÁV-nak. Sőt, Kisteleki arra figyelmeztet, rövid távon a MÁV-nak arra is fel kell készülnie, hogy az általa kiszámolt 120 milliós összeg akár még több is lehet, mert az energiahordozók világpiaci ára éppen az egész világot sújtó természeti károk hatására valószínűleg tartósan magas szinten marad.

Szintén potenciális veszteség lehet a végső ár változása is. A mostani, végül három fordulósra sikerült eljárásban ugyanis mindkét pályázó jócskán engedett áraiból: a tender első és utolsó árajánlata között 32 milliárd forint a különbség. Ennyit tehát megtakarított az adófizetők pénzéből az állami tulajdonban lévő vasúttársaság; kérdés, hogy egy új eljárás során ez az engedmény megmaradna-e.

Vezércserék

Régóta nyílt titoknak számít, hogy Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója távozni fog posztjáról. Utalt erre maga Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is, aki többször célzott arra, hogy hamarosan változások lesznek az államvasút csúcsvezetésében. Sajtóinformációk szerint Heinczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója lesz Mándoki utódja. Az Index.hu értesülése szerint most csütörtökön jelentik be Mándoki távozását a MÁV éléről, marad viszont kettős beosztásában Gaál Gyula, a vasút elnök-vezérigazgatója. Szintén az Index írt arról, hogy új vezetője lesz a tenderen győztes svájci Stadler-csoport fő hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-nek is. Az év végén közös megegyezéssel távozik ugyanis Dunai Zoltán vezérigazgató, akinek más elképzelései vannak a vállalatról, mint a legnagyobb tulajdonosnak, Székely Péternek.

Mi is történt?


A MÁV Rt. augusztus közepén aláírta a vonattenderen immár harmadjára győztesnek kihirdetett Stadlerrel a szerződést, ám a gazdasági miniszter kérésére egy fék került a szerződésbe, miszerint csak akkor léphet hatályba a szerződés, “ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) folyamatban lévő eljárásaiban nem minősíti jogsértőnek a MÁV Rt. közbeszerzési eljárását és az azt lezáró döntést”.

A Bombardier azonban ennek ellenére sem tekintette lezártnak a tendert, sőt azóta is annak a reményének ad hangot, hogy a KDB valamilyen szabálytalanságot fog felfedezni a pályázat lefolytatásában, és érvényteleníti a szerződést. A MÁV motorvonattenderén vesztes Bombardier három jogorvoslati kérelmére indított eljárásban a Közbeszerzési Döntőbizottság szeptember 13-ig hoz döntést.

Ki az olcsóbb?

Az utóbbi hetekben folyamatos számháború zajlik a felek között. A közvélemény számára nem világos, valójában melyik cég, mennyiért kínálja vonatait és szolgáltatásait, miközben a cégek kommunikációs kampányai részinformációkkal próbálják maguk felé fordítani a hangulatot. A vesztes Bombardier azt állítja, hogy ajánlata nyolcmilliárd forinttal olcsóbb volt, a nyertes Stadler szerint viszont ők adtak be tizenhárommilliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot. A MÁV már azt is jelezte: túlzottnak tartja a két cég lobbizását.

A FigyelőNet birtokába került pályázati felolvasólapokból – amelyeket a helyszínen, javarészt kézzel töltöttek ki a cégek képviselői – azonban egyértelműen kiolvasható volt, mire alapozták a versenytársak a számukra kedvező állásfoglalásaikat, és pontosan ki mennyiért kínálta termékeit és szolgáltatását. A számokból kiderül: amennyiben az első körben harminc motorvonatot vásárol a MÁV, s harmincévi takarításra és karbantartásra szerződik, úgy összességében 53 millió euróval, azaz hozzávetőleg 13 milliárd forinttal kedvezőbb a Stadler ajánlata. A Bombardier vonatainak ugyanis csak akkor 8 milliárddal olcsóbb az ára a vetélytárshoz képest, ha az első 30 motorvonat után később a másik 30 motorvonatot is megrendeli a magyar vasúttársaság.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik