Üzleti tippek

A MédiaFigyelő 14. számának hírei

Marketing

A Coca-Cola továbbra is támogatja az olimpiát


Augusztus 1-jén a The Coca-Cola Company és a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) bejelentette: 12 éves időtartammal meghosszabbítják szponzori együttműködésüket. A szerződés megújítása 2009-ben lép életbe, s ennek értelmében 2020-ig biztosan a Coca-Cola marad az olimpiák hivatalos üdítőitala. A megállapodás a Coca-Cola és az olimpiai mozgalom között 1928-ban megkezdődött együttműködést gyakorlatilag 92 éves időtartamra hosszabbítja meg.
(MédiaFigyelő)

A Reebokkal egyesül az Adidas

Körülbelül 3,1 milliárd euróért vásárolja meg az Adidas az amerikai Reebokot. Herbert Hainer, az Adidas vezetője elmondta: nagy és egyszeri lehetőséget jelent a két ismert nemzetközi cég egyesülése. Amennyiben minden a tervek szerint halad, az ügylet már 2006-ban lezárulhat. A Reebok a harmadik, míg az Adidas a második legnagyobb sportszergyártó, az ügylettől az Adidas a világ első sportszergyártójának, a Nike-nak a megdöntését reméli, mely azonban szakértők szerint már a Puma felé kacsingat visszavágásként.
(BBC Online)

A legértékesebb márkák többsége amerikai

A BusinessWeek legfrissebb összeállítása szerint a Coca-Cola 56 milliárd dolláros tőkeértékével a világ legértékesebb márkája. Tavaly a legnagyobb értéknövekedést az eBay internetes aukciós portál, a HSBC pénzintézet, az UBS bankház illetve a Samsung és az Apple érte el – derül ki az Interbrand Zintzmeyer & Lux marketingtanácsadó cégnek a világ száz legértékesebb márkáját felvonultató Best Global Brands című tanulmányából. A tíz legértékesebb márka közül nyolc amerikai: a Coca-Cola sarkában a Microsoft, majd az IBM, a General Electric és az Intel lohol. A hatodik helyet a finn Nokia szerezte meg magának. Utána a Disney, majd a McDonald’s, a Toyota, végül a Marlboro következik.
(SG.hu)

Shrek a McDonald’s-ban

Két évre szóló, az egész világra kiterjedő marketing és promóciós partnerségről szóló megállapodást kötött a DreamWorks Animation és a McDonald’s. Az első film, amelyet a szerződés érint, nem más lesz, mint a várva várt Shrek 3. A megállapodás szerint a McDonald’s megkapta a promóciós jogokat a DreamWorks új animációs filmjeire, tehát ha például két év múlva – a Shrek 3. bemutatásának évében – betérünk a hálózat bármelyik gyorséttermébe, akkor valószínűleg mindenhonnan a kedves zöld rajzfilmfigura köszön majd vissza. A partneri viszony a McDonald’s számára azért is kedvező, mert a DreamWorks eredeti animációs anyagokat készít a reklámjaikhoz, és támogatják majd a cég aktív és kiegyensúlyozott életstílust célzó programját is.
(www.premierpark.hu)

Arany nyalóka verseny a btl-szakmának

Arany lolliPOP néven btl-versenyt írt ki az In-store marketing szaklap a Hungexpo Rt. és a Campino támogatásával. A megmérettetésen induló displayek, installációk és hosztesz promóciók közül a legjobbak részt vehetnek majd október 11-14. között a Promotion szakkiállításon szervezett lolliPOP Show-n. A pályázók összesen öt (tartós display, akciós display, nemzetközi display, installáció és hosztesz promóció) kategóriában nevezhetnek be már megvalósult anyagokat, aktivitásokat, amelyek a design, a technikai megoldások és az innovációk tekintetében mérkőznek majd meg egymással.
(MédiaFigyelő)


Média

Megváltozott a TV2 részvényesi struktúrája


Az SBS Broadcasting bejelentette, hogy egy magyar cég, a VT2 Kft., amelynek tulajdonosai Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója és Benke Gábor, a TV2 Igazgatóságának tagja, 16 százalék osztalékra való jogosultságot és több mint 27 százalék szavazati jogot szerzett az MTM Kommunikációs Rt.-től, az SBS Broadcasting partnerétől a TV2-ben. A VT2 közbelépésére a médiatörvény miatt volt szükség, amely tiltja, hogy bárki 49 százaléknál több szavazati jogot birtokoljon, továbbá előírja, hogy egy magyar természetes vagy jogi személy tulajdonában legyen a szavazati jogok 26 százaléka a társaságnál. Ugyancsak a TV2-höz kötődő hír, hogy az SBS Broadcastingot megvásárolta két vállalat: a Permira és a Kohlberg Kravis Roberts & Co. kockázati befektetési társaságok 1,691 milliárd eurót fizetnek a TV2 többségi tulajdonosáért.
(MédiaFigyelő)

Megújuló rovat a Figyelőben

A Figyelő üzleti és gazdasági hetilap szeptembertől megújuló állás- és oktatáshirdetési rovata Magyarország legnagyobb és legismertebb személyzeti tanácsadó irodáinak állásajánlatait tartalmazza. A lap célja, hogy az üzleti és gazdasági élet folyamatainak, trendjeinek, sikereinek és kudarcainak feltérképezése mellett a gyakorlatban közvetlenül is hasznosítható információkat közöljön az éppen aktuális álláslehetőségekről, a legkeresettebb pozíciókról és a munkaerő-piaci helyzetről. Továbbá a Sanoma Budapest Rt. érdekeltségi körébe tartozó www.fn.hu internetes portálon, az Exit programajánló magazinban, valamint a Cosmopolitan hasábjain szeptembertől szintén bővülő álláshirdetési rovatot találnak az olvasók.
(MédiaFigyelő)

Új lifestyle magazin a lappiacon

Új magazin mellékletet indított útjára a The Budapest Times és a Budapester Zeitung hetilapok kiadója. A júliusban debütált angol, illetve német nyelvű Lifestyle Magazin egyelőre az anyalapok mellékleteként, havi rendszerességgel jelenik meg, 10-10 ezer példányban. Az új magazinnal a kiadó célja az, hogy az idegen nyelvű lappiacon tapasztalt hiányt pótolva egy kifejezetten külföldieknek szóló olvasmányos és színvonalas életmód magazint állítson össze.
(MédiaFigyelő)

Sport-Network alakult a Ringiernél

A Ringier Kiadó egy főszerkesztő irányítása alatt működteti a továbbiakban sporttermékeit. A Sport-Network vezetője a kiadó döntése alapján a mindenkori Nemzeti Sport főszerkesztője. Ezzel a döntéssel egy időben a Nemzeti Sportnál főszerkesztő váltás is történt: Kálnoki-Kis Attila váltja Szekeres Tamást, aki öt év után távozik a Nemzeti Sport főszerkesztői posztjáról. „Az összevonások eredményeképpen cél, hogy a nemzetközi gyakorlathoz illeszkedve együtt kezelhessük lapjainkat, és így a sportmédiumok közötti kooperáció előnyeit ki tudják használni. Ehhez jó példa előttünk akár a spanyol, akár a francia lapok gyakorlata” – mondta Papp Béla ügyvezető igazgató.
(Médiainfó)

Arculatfrissítés a TV2-nél

Az eddigieknél is modernebb arculattal jelenik meg augusztus 20-tól a TV2. Az újítás a képernyőn és az off air felületeken egyaránt észrevehető. „Az arculat valójában nem változik, sokkal inkább továbbfejlődik, vagyis az eddig is használt eszköztár modernizálásáról, letisztításáról van szó. Szintén új elem, hogy a jelenlegi férfi station voice mellett egy női „csatorna hang” hívja fel a figyelmet a következő műsorokra”- mondta el Barna György, a csatorna kreatívigazgatója.
(MédiaFigyelő)

Szeptember közepétől lehet új rádióelnök

Várhatóan szeptember 19-én tartják a Magyar Rádió elnöki posztjára jelöltet állító és a személyi javaslatokról döntő tanácskozásokat. A mostani a harmadik pályázat a rádió elnöki tisztségére az idén. A médiatörvény szerint a parlament által választott elnökségnek kétharmados szavazással kell jelöltet állítania a posztra, a társadalmi szervezetek küldötteivel kiegészült nagykuratóriumnak pedig hasonló arányban kell támogatnia a javaslatot.
(FigyelőNet)

A Galaktika a legjobb európai SF magazin

Nagy sikert aratott a Galaktika magazin a skóciai Glasgow-ban: az augusztusban megrendezett Science-Fiction Európai (EuroCon) és Világtalálkozón (WorldCon) a hungarikumként számon tartott tudományos-fantasztikus magazin több tucatnyi európai lap közül találtatott a legjobbnak. A kilencévnyi szünet után szerkezetében, tartalmában és formájában is megújult, 2004 novemberében újraindított magazin cseh és francia magazinokat utasított maga mögé a dobogón.
(MédiaFigyelő)


Reklám

Virtuális világban fociznak az Adidas játékosai


Bemutatta új, globális futball-reklámkampányát az Adidas. Az integrált kampány, melynek címe Impossible Field (vagyis „lehetetlen pálya”), Beckham, Ballack, Raúl, Defoe, Kaká és Saviola szereplésével készült. A kampány a 180/TBWA Szövetséghez tartozó, független 180 Amsterdam ügynökség munkáját dicséri. „Egy olyan hagyományos elemekre épülő és látványos játékot akartunk bemutatni, amely a tehetséget hangsúlyozza. Ha arra gondolok, hogy „a lehetetlen nem létezik” (ami az Adidas kampányok központi gondolata), a levegőbe emelt pályavonalak ötlete szinte kézenfekvő” – mondta Andy Fackrell, a 180 Amsterdam kreatívigazgatója. A spot és különböző rövidített verziói mellett nyomtatott, poszter és kültéri változatban is látható lesz a reklám világszerte, 17 különböző kiadásban.
(MédiaFigyelő)

Minispot képeslapon

Lenticularis, azaz lencsés technológiával kíván újat hozni a magyar reklámpiacra az Est Indoor. Az új eljárás a retro hangulatot hozza vissza napjainkba, hiszen leginkább az iskolai „képváltós” vonalzóra vagy tolltartóra emlékeztet; a lenticularral statikus felületek válnak dinamikussá: egy pillanat alatt cabrio lesz az autó, szétnyitható a mobiltelefon, kinyílik a sörösüveg. Az Est Indoor poszterfelületeken és Est Cardokon kínálja az új lehetőséget.
(MédiaFigyelő)

Tescóban tesztel a Plazma Média

Két Tescóban teszteli reklámfelületként funkcionáló plazmatévéit a Plazma Média. A tatabányai és a Campona üzletközpontban található áruházakban augusztusban összesen 22 plazmatévét helyeztek ki. A televíziókban futó spotok a remények szerint a mozgókép segítségével vásárlásra ösztönzik a vevőket, a műholdas tartalomfrissítés pedig – az alacsony gyártási költségű animációk segítségével – lehetővé teszi az akciók naprakész megjelenítését.
(MédiaFigyelő)

Egy másodperces spot

A Tele2 és a Viasat3 együttműködésének köszönhetően adásbakerült a távközlési cég 1 másodperces hirdetése. A megrendelő és a csatorna szerint az alacsonyabb percdíjakról szóló üzenet akár ilyen rövid idő alatt is megfelelően közvetíthető. A hat hétig tartó kampányban többféle mutáció is képernyőre kerül, hatásuk pedig később napi szinten is elemezhető lesz. Az egyszerűnek tűnő ötlettel eddig még nem élt egyetlen magyar csatorna vagy hirdető sem, sőt, világszerte is mindössze egyszer alkalmazták Belgiumban: idén májusban az antwerpeni Duval Guillaume ügynökség használta az 1 másodperces formátumot.
(MédiaFigyelő)

Ügynökségek

Az Elle a Gála Party Szervizt választotta


A Gála Party Szerviz nyerte az Elle magazin meghívásos tenderét az Elle Irodalmi Díj gálaestjének megszervezésére. A pályázatra a tavalyi szervező Ark Group és a győztes mellett a Momentum Hungary is meghívást kapott. A kiírásban javaslatokat vártak többek között a helyszínre, a díjátadó lebonyolítására, a programra, a kreatív megjelenésre, a szlogenre és a pr-kommunikációra. A Gála Party Szerviz mellett szólt, hogy a jól bevált 2004-es koncepció továbbgondolásával, s egyidejűleg egyedi ötletekkel frissíti a díjátadót.
(MédiaFigyelő)

Gazdát cserélt a Café Reklám

A Wallis csoport eladta a marketingkommunikációval foglalkozó Café Reklám 85 százalékos üzletrészét a HO-ME 2000 Kft.-nek, amely a Wallis korábbi vezérigazgatójának és résztulajdonosának, Nagy Györgynek a tulajdona. A fennmaradó 15 százalékot továbbra is a Café jelenlegi menedzsmentje birtokolja. Gábor Iván, a legnagyobb magyar tulajdonú reklámügynökségek között számon tartott Café Reklám ügyvezetője nem közölte az üzletrész vételárát.
(FigyelőNet)

A DDB Budapest nyerte a Pöttyös tenderét

Egy kétlépcsős tender végeredményeként a DDB Budapest nyerte el a Friesland Pöttyös márkájának gondozását. A hosszú távra szóló megbízás értelmében az ügynökség feladata a márka kommunikációjának felfrissítése lesz. Mivel a Pöttyöst tavaly Dots néven Romániában és Szlovákiában is bevezették, a DDB Budapest által fejlesztett kreatív megjelenések adaptációja ezeken a piacokon is fut majd.
(MédiaFigyelő)

Felfrissülő IKEA-Mirai partnerség

Friss starthoz választott ügynökségi partnert az IKEA Magyarország. Interaktív kommunikációs feladatainak ellátására a Mirai Interactive ügynökséget kérte fel, hogy már a nyár végétől ezen a területen is hatékony kommunikációt folytathasson vásárlóival. A két cég először 1998-ban került kapcsolatba egymással, akkor az IKEA pénztár elszámoltató rendszerének tervezését és fejlesztését valósította meg az ügynökség.
(MédiaFigyelő)

A Mediaedge:cia az E.ON-nak dolgozik

Az E.ON Hungária csoport a Mediaedge:cia Hungaryt választotta stratégiai médiaügynökségének. Az ügynökség médiatenderen nyerte el a megbízást, amelynek alapján az E.ON Hungária imázs-, márka- és marketingkommunikációjának médiamegjelenéseit a Mediaedge:cia tervezi és vásárolja, illetve a vállalatcsoporthoz tartozó hazai áram- és gázszolgáltatók közleményeinek médiavásárlását is az ügynökség intézi.
(MédiaFigyelő)

Megbízás a Próbakőnek

A Hegyalja Fesztivál a Próbakő Kommunikációt bízta meg egy átfogó branding tanulmány elkészítésével. Az ügynökség nem tenderen nyerte, hanem direkt megbízással kapta meg a feladatot, amelynek keretében a rendezvény marketingkommunikációjának későbbi irányvonalait megalapozó, átfogó márkatanulmányt készített. A kutatási eredményeket a fesztivál szervezői a következő évek kommunikációs aktivitásainak tervezéséhez használják.
(MédaFigyelő)

Magyarországon is megalakult a Tribal DDB

Magyarországon is megalakult a Tribal DDB, a DDB csoport interaktív partner-ügynöksége. A Tribal DDB legfőbb sajátossága, hogy képes kombinálni a márkaépítés, stratégiai tervezés és kutatás online és klasszikus módszereit, így olyan megoldásokat kínál ügyfeleinek, amelyek relevánsak a célcsoport számára, kihasználják az online környezet sajátosságait, és konkrétan mérhető üzleti eredményeket hoznak. A Tribal DDB Budapest megalakulása óta már számos online megjelenésen dolgozott, többek között a McDonald’s Ronald Klub honlapja, a Bertolli „Viva la mamma” promóciós site-ja, Volkswagen e-dm, valamint a Pannon GSM mobilszélessáv – „Dezső” kampánya fűződik a nevéhez.
(MédaFigyelő)

Rendezvényterületen erősít a Rowland

Új szakterülettel bővíti tevékenységét a hazai piacon immár 15 éve teljes körű pr-tanácsadást nyújtó Rowland. „A Rowland Event létrehozásával célunk, hogy az ügyfeleink részére belső erőforrásból, az integrált kommunikáció részeként tudjuk bonyolítani a rendezvényszervezési feladatokat” – nyilatkozta Egriné Matisz Tünde, a Rowland PR igazgatója. A Rowland Event vezetője Ihász János lesz, aki az elmúlt három évben kizárólag rendezvények tervezésével és lebonyolításával foglalkozott.
(MédiaFigyelő)

Együttműködik a TBWA és az Al-Dzsazira

A TBWA egyik irodáját bízta meg az arab Al-Dzsazira műholdas televízió, hogy új, angol nyelvű csatornájának marketingkampányát lebonyolítsa. A 2006 első negyedévében induló 24 órás Al-Jazeera International globális reklámkampányának megtervezése mellett a TBWA/RAAD feladata lesz a csatorna vezetőinek és szervezeti kommunikációs csapatának szakmai támogatása is.
(MediaGuardian)

Karrier

Új account director a DDB-nél


Júliustól André Musalf irányítja a DDB Budapest McDonald’s account csapatát. A 29 éves szakember Münchenből, a GBK, Heye Reklámügynökségtől érkezett, ahol szintén account directori pozíciót töltött be. Legfőbb ügyfele már ott is a McDonald’s volt. Nevéhez olyan nemzetközi programok irányítása fűződik mint az „Új Ízek Menü” 2003-ban, vagy az „Olimpiai Hetek” 2004-ben. André Musalf elődje Paul Criveanu, a DDB Moszkvánál folytatja pályafutását.
(MédiaFigyelő)

A McCann-től a Supergrouphoz

Szeptember 1-jével távozott posztjáról Váczi Henriett, a Universal McCann tévékoordinátora. A szakember 1999-ben a TV3-tól került az ügynökséghez, ahol eleinte tévévásárlóként, majd szenior tévésként dolgozott. Henriett a továbbiakban a Supergroupnál folytatja pályafutását, feladata az atl-divízió igazgatói teendőinek ellátása lesz. „Szeretném kipróbálni magam egy új, kreatívabb területen” – utal a váltás okára Váczi Henriett.
(MédiaFigyelő)

Új pr-koordinátor a VIVA-nál

Popol Márta tölti be augusztus 15-től a zenetévé sajtókapcsolatokért felelős pozícióját, így ezentúl ő felel a VIVA Televízió sajtókommunikációjának szervezéséért és lebonyolításáért. Az újságíró a kinevezést megelőzően a VIVA kereskedelmi osztályán dolgozott, ahol a szponzorációs terület munkatársa volt.
(MédiaFigyelő)

Halmai Kriszta a Metrónál folytatja

Halmai Kriszta lett az MTG Metro Gratis Kft. új marketingmenedzsere. Kriszta a radiocafé 98.6-tól érkezett a Metro hírújság kiadójához. Az új munkatárs feladata barterek bonyolítása, promóciók, rendezvény- és médiatámogatások menedzselése lesz. Az ebben a pozícióban az MTG-nél korábban dolgozó munkatárs szülési szabadságra ment.
(MédiaFigyelő)

Molnár Gábor távozott a D&B-től

Egy nemzetközi karrier lehetőségre igent mondva Molnár Gábor júliusban távozott a D&B-től, és szeptembertől egy, a kábeltelevíziós hálózatokon nyújtható digitális értéknövelt szolgáltatásokkal foglalkozó kaliforniai vállalkozás, a GoBackTV regionális (európai) üzleti ügyeivel foglalkozik, értékesítési vezetőként. „ A dolog számomra azért vonzó, mert a vállalat technológiája kiváló, a személyre szabott televíziózásban nagy jövőt látok, illetve a cég alapítói is igen jó nevű személyiségek” – nyilatkozta Molnár.
(MédiaFigyelő)

Új csapat alakult a neónál

Megújította szervezeti felépítését és új pozíciókat hozott létre a Neo Interactive. A változást a megbízások számának növekedése, a feladatok bővülése indokolta. Az ügyfélkapcsolati igazgatói pozíciót júliustól Somogyi Máté tölti be, feladata elsősorban a direkt és ügynökségi partnerek online kommunikációs projektjeinek összefogása. Somogyi korábban a Lapcom Kft. Terjesztési- és marketingvezetője, majd a Griff Gentlemen’s Rt. hűségprogramjának vezetője volt. Varjú Vera junior account managerként csatlakozott a neo csapatához a WestEnd Ingatlanhasznosító- és Üzemeltető Kft.-től, ahol pr és rendezvény területen dolgozott. Az account csapat megerősítésén túl a produkciós részleg is bővülés előtt áll, júliustól két új grafikus is dolgozik a neónál.
(MédiaFigyelő)

Az USA-ban folytatja Schiffer

Az amerikai Aegis hálózatban folytatja pályafutását októbertől egy évig az Aegis Hungary médiaigazgatója, Schiffer Ferenc. A szakember amerikai tartózkodása alatt sem szakítja meg kapcsolatát a hazai médiával, hiszen továbbra is felel az éves szerződések megkötéséért. Hajós Katalin, az Aegis-csoport hazai vezetője elmondta: visszatérése után is számítanak Schiffer munkájára, a tengerentúlon szerzett tapasztalataira, kapcsolataira.
(MédiaFigyelő)

Új igazgató a The Economistnál

A 15 éve az American Express csapatát erősítő Susan Clarkot alkalmazta az újonnan létrehozott global marketingdirector pozícióban a brit The Economist. Clark a 162 éves üzleti folyóirat, annak éves kiadványai, valamint az economist.com márkakampányaiért lesz felelős. Ezenkívül ő látja el az európai, közel-keleti és afrikai terjesztés marketingfeladatait is. A szakember nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a dm-re, és nem tartja kizártnak, hogy ingyenes CD vagy DVD lemezzel toborozzon olvasókat – elsősorban az egyesült államokbeli piacon.
(MediaGuardian)

Online

Népszerű a Figyelő-Net-Opten ingyenes törvénytára

Sikeresen debütált Magyarország első ingyenes online törvénytára, amely 2005 májusától érhető el a www.fn.hu hírportál megújult oldalán, az Opten Kft. publikálásában. A hírportál ingyenes szolgáltatásának életre hívásával hónapokkal megelőzte a júliusban elfogadott kormányzati döntést, amely csak 2006 januárjától írja elő a jogszabályok internetes közzétételét. A site Törvénytár aloldalán megforduló naponta közel ezer látogató leggyakrabban a Munka törvénykönyvében keres, ezt követi a Polgári törvénykönyv, majd az illetékekkel kapcsolatos jogszabályok. A hírportál ezzel a kezdeményezéssel igyekszik elősegíteni, hogy a közvélemény magabiztosabban igazodjon el a jog világában, és megbízható forrásból ismerhesse meg állampolgári jogait, illetve az őt érintő jogszabályokat.
(MédiaFigyelő)

Apple Center nyílt Budapesten

Budapesten megnyílt Közép-Európa első hivatalos Apple Centere, amely bemutatóteremmel, oktatóközponttal és szervizzel várja az érdeklődőket. A központ létrejötte leginkább annak köszönhető, hogy az Apple Magyarországon háromszor akkora növekedési ütemet ért el a számítógépek eladása terén, mint az amúgy igen dinamikusan növekedő anyacég.
(MédiaFigyelő)

Változtatás nélkül a neten a nyomtatott Playboy

A hosszú és sikeres múltra visszatekintő erotikus magazin vezetése úgy döntött, hogy a nyomtatásban megjelenő számok ezentúl a világhálón is elérhetők lesznek, mégpedig változtatás nélkül. „Ezt a lépést a Playboy márkanév természetes kiterjesztéseként kezeljük” – nyilatkozta Christie Hefner, a Playboy Enterprises elnök-vezérigazgatója. Elmondása szerint a vállalat új internetes oldala szeptember 13-án készül el, a bejelentkezők akkortól fizethetnek elő az októberben induló új szolgáltatásra. Az egyes számok a nyomtatott példányok megjelenésével egy időben válnak majd letölthetővé.
(SG.hu)

Top 100 dal a SonyEricssontól

A SonyEricsson hozzáfogott a világ száz legkedveltebb dalának összegyűjtéséhez. A listát az új Walkman telefoncsaláddal közösen jelenti be a cég „The Walkman phones 100″ néven. A www.walkmanphones100.com weboldal augusztus 12-től hat héten át várja a zenerajongók szavazatait a világ minden tájáról az általuk legjobbnak tartott három dalra. Azok, akik bejegyezték három kedvenc dalukat, megnyerhetik az egyik újonnan megjelenő Walkman mobiltelefont, mely tartalmazni fogja azt a száz dalt, amelyre a legtöbb szavazat érkezett.
(MédiaFigyelő)

Sziget az immerzív médiában

Minden korábbinál nagyobb részletességgel dokumentálta idén a Sziget fesztivált a különleges technikával dolgozó Sziget 2005 Media Farm nemzetközi médiacsoport. Az Óbudai-szigeten megrendezett rendezvényen a VR (Virtual Reality) fotósok nemzetközi hada gyűlt össze, hogy 360 fokos interaktív panorámaképek, filmek, fotók és videoklipek elkészítésével megörökítse a Sziget augusztus 10-étől egy héten át zajló életét. „A médiaprojekt középpontját a „Sziget 2005 Media Farm” elnevezésű panorámaképek alkotják, amelyek egyedülállóan örökítették meg a mintegy 60 helyszínen 200 programot nyújtó fesztivált” – mondja Frenyo András, a médiaesemény ötletadója és szervezője.
(MédiaFigyelő)

Kutatás

Elindult a Klikk48

Új szolgáltatást vezetett be nemrég az NRC Piackutató. Klikk48 szolgáltatása keretében a cég vállalja, hogy piac- és közvélemény-kutatásokat, célcsoport-vizsgálatokat vagy reklámteszteket végez el – nem több mint két napon belül. A szolgáltatás többek között felhasználható internetes üzleti tervek életképességének vizsgálatára, tervezett reklámkampányok hatékonyságának mérésére, vagy akár weboldal tesztelésére.
(MédiaFigyelő)

Olvasói levél

Válasz Győri Adélnak, a TGI Magyarország Kft. ügyvezetőjének

A MédiaFigyelő 2005. július 13-i számában Győri Adél kifogással élt egy korábbi, a Product Media Indexet bemutató cikkel szemben. Levelének az újságírót kioktató részével nem kívánunk foglalkozni, bár szerintünk nem elegáns hogy az egészet egyszerűen pr cikknek minősíti, hiszen a cikk egy újdonságot mutat be, melyről még nehéz objektív piaci véleményeket begyűjteni. Mi Győri Adél szakmai kifogásaira kívánunk reagálni.

Győri Adél azt állítja, hogy a fúziós megoldás visszalépés az egyforrású kutatáshoz képest, ám megítélésünk szerint ez nem helytálló. A TGI is alkalmaz fúziót, pl. Nagy-Britanniában a fogyasztáskutatás és a műszeres televíziós közönségmérés között, és bizonyára nem azért, mert a brit piac „fejletlen”. Kutatási evidencia, hogy a túlhajtott single source módszer több kárt okoz az adatok megbízhatóságban, mint amennyi előnyt maga a módszertan jelent. Nem kell szakembernek lenni annak belátásához, hogy egy embertől sok-sok órányi kérdezéses, önkitöltéses adatgyűjtés milyen validitásbeli veszélyekkel jár. A PMX-ben mi is alkalmazzuk a single source módszert, de ezt csak a még elfogadható mértékig tesszük, és – szemben Győri Adéllal – mi az adatfúziót nem szükséges rossznak, hanem a XXI. század várhatóan egyik legfontosabb kutatási eszközének tekintjük.

A modern piacgazdaság egyre növekvő mennyiségben igényli a fogyasztói viselkedés mind összetettebb megértéséhez nélkülözhetetlen adatokat, viszont a növekvő adatigénnyel párhuzamosan egyre inkább csökken az emberek „megkérdezhetősége”. A dilemma feloldásának egyik leginnovatívabb módszere a világon a külön felvett adatbázisok fúziója. Ezt jól csinálni természetesen nem egyszerű. A kérdés tehát a mi számunkra nem az, hogy fúzió, vagy nem fúzió, hanem az, hogy milyen minőségű a fúzió.

Győri Adél másik fő kifogása, hogy a fúzió során a befogadó adatbázis többszöröse a donor adatbázisnak. A fúziós eljárásban azonban nincs olyan kötelező szabály, hogy a donor legyen a nagyobb adatbázis, számos ellenpélda van, Ausztriából, Lengyelországból és Hollandiából. Nekünk van egy donor adatbázisunk, ami a panel fluktuációtól eltekintve bizonyos időtartamig állandó, és van a fogadó adatbázis, amelyik hónapról hónapra folyamatosan változik. Az eseti fúziós lépések során minden új médiás mintatag kap egy párt az állandó donoradatbázisból. Az adatfúzió lépéseinél természetesen figyelembe vesszük az eltérő minta-elemszámok problémáját, ezt a célnak legjobban megfelelő eljárásokkal kezeljük.

A Target Group Index a maga idejében, a múlt század utolsó negyedében, egy valóságos piaci igényre adott jó kutatási válasz volt. Ezt bizonyította nemzetközi sikere is, valamint az a tény, hogy a magyar piacon is elfogadott lett, monopolhelyzetbe került.Most viszont jelentkezik egy új kutatási termék a Product Media Index (PMX), amelyik nem kevesebbet állít magáról, mint azt, hogy modernebb módszertannal dolgozik, azokat tudja, mint a TGI, csak egy „kicsit” többet, jobb minőségben. Ez nem vélemény, hanem ellenőrizhető tény. A terjedelmi korlátok miatt, most csupán néhányat mutatunk be. 1. A PMX mintanagysága éves szinten kétszerese a TGI-énak, aminek legnagyobb jelentősége a sokkal jobb szegmentációban van. 2. A PMX a médiafogyasztási adatait a Nemzeti Médiaanalízisből – a jelenlegi piaci currency-ből – kapja, ami több és mélyebb információkat biztosít, mint a TGI médiafogyasztási blokkja. 3. A PMX másik fő forrása a Háztartáspanel, mely a fogyasztók FMCG és ruházati vásárlási szokásairól ad teljes körű, valós és megbízható információkat.. A meghatározó hirdetők 15 éve használják mint alapkutatást. 4. A hirdetési piacot 90 százalékban lefedő PMX-ben elemezhetően találhatók olyan almárkák, amelyek a TGI-ban nem szerepelnek. 5. A PMX a modern módszertanából adódóan olcsóbb árfekvésben fog a piacra kerülni, mint versenytársa.

Üdvözlettel:
Kozák Ákos ügyvezető igazgató, Gfk Hungária
Sterk Péter vezérigazgató, Szonda Ipsos

Ajánlott videó

Olvasói sztorik