A reality-show-k rajongói örülhetnek, ez az évszak sem telik el körberajongható átlagemberek nélkül. Az RTL Klub egyik új műsora, a „Bajkeverők”, nyolc fiatal nyári kalandjait, bulizásait és nem utolsósorban csínytevéseit mutatja be. A lakótelepi banda elhatározza, hogy a betondzsungelből végre kitörnek, és egy felejthetetlen nyarat töltenek együtt, egy babarózsaszín mozgó peep-show-vá alakított busszal. A szerelmes szandálos vandálok élményeit 12 epizódon keresztül heti rendszerességgel mutatja be a csatorna.
A valóságműfaj részkategóriájával celebrity-túlélő-show-val jelentkezik a TV2: Vásott kölykök című produkciója a beszámolók tanúsága szerint a főszereplő sztárokat komolyan igénybevevő show-műsor lesz. Tizenkét „mindenre elszánt” vásott gyerek mindennapos csínytevéseit szenvedik el a sztárok, de nem csak a gyerekek rosszalkodásait, hanem egymás társaságát is el kell viselniük. A gyermekfelügyelők szerepében dr. Csernus Imre, Kiszel Tünde, Növényi Norbert, Harsányi Levente és Torres Dániel mutatkoznak be.
Reklámidő-pénz
A médiaügynökségek és megrendelőik számára a két csatorna csatározásainál sokkal fontosabb az idősávok és a televíziónézők diverzifikálása. A két országos adó közt vásárló-összetételben lényegi eltérés a tömegelérést célzó kampányoknál nincs. A hirdetési bevételek különbözőségét természetesen az eltérő reklámstruktúra, reklámtervezés is adja. Míg az RTL egy reklámblokkban 7-11 spotot szerepeltet, és adott esetben drágábban számol, addig a TV2 rákényszerül a reklámidő teljes betöltésére, azaz arra, hogy két műsor között náluk akár egymás után 11-18 reklám is szerepel, fix GRP áron, igaz – mint Várdy Zoltán hozzátette – kevesebb reklámblokk szakítja meg a műsorfolyamot, mint a konkurensénél.
Az RTL-nél két éve működő SAP értékesítési politika a mindenkori kereslet-kínálat alapján az ügyfeleknek azt kínálja, hogy a médiaügynökségnek a kampányra szánt összeget kell megmondania, a kapott reklámidő mennyisége később válik ismertté. Az RTL SAP rendszerével Kolosi Péter szerint jól lehetett tervezni az elmúlt időszakban, mint mondta, a megrendelőnek sem az ár a fontos, hanem az érték, amit kap érte.
Ezzel szemben a TV2-nél az 1 egységnyi GRP ára mindig adott. Míg az SAP rendszer vélt hátránya a megbízhatatlan ár, és a kiszolgáltatottság egy csatorna árpolitikájának, a GRP-re alapulónak pedig az, hogy előfordulhat, hogy a tévé „kifut” a törvényileg engedélyezett óránkénti reklámidőből, és nem tud a megrendelőnek helyet biztosítani. Várdy Zoltán állítása szerint azonban a tavalyi évben minden vállalást teljesítettek, így nem fenyegetett a reklámidő szűkössége. „Az éves szerződéseken felül érkező megrendelések mindössze 1-2 százalékát kellett elutasítanunk. Idén nem volt arra példa, hogy vissza kellett volna utasítanunk megrendelést” – mondta el a kereskedelmi igazgató. A TV2 2003 óta az év közbeni többletköltésekért felárat számít fel. „Ennek oka, hogy a hirdetőket az éves vállalásokra ösztönözzük, hiszen az mindannyiunk számára biztosítja a tervezhetőséget. A díjak számos tényezőtől függnek: szerepet játszik a költési volumen, a marketing-költségvetésből ránk eső rész aránya, a szezonalitás, illetve egyéb piaci körülmények” – magyarázta.
A Desperate Housewives a Szex és New York nézettségét is túlszárnyalta az Egyesült Államokban. A sorozat szarkasztikus történetei Németországban is magas nézettséget hoznak a Pro 7 csatornának. Kimagasló sikerét nem is tükrözhetné jobban más, minthogy 2005-ben Golden Globe díjat nyert a „legjobb televíziós sorozat” kategóriában, valamint 15 kategóriában jelölték Emmy díjra. A TV2 megállapodott a Disney-vel – a produkció gyártójával -, így ősztől a csatorna képernyőjén Született Feleségek címmel láthatják a nézők a sikersorozatot.
Az RTL Klub viszont a Lost – Eltűntek című – külföldön már hatalmas sikert, bevételt és díjesőt elérő – sorozattal rukkolt elő. Egy repülőgép-szerencsétlenség negyvennyolc, mindentől megfosztott túlélőjének az új otthont jelentő távoli trópusi szigeten kell harcolnia az életben maradásért. A sorozatot péntek esténként lehet látni, a médiaszakemberek szerint az idősávot és a műsor célcsoportját tekintve a csatorna vélhetőleg a Vészhelyzet egyfajta utódjaként pozícionálja a műsort. Kolosi Péter programigazgató az első adás után már nézettségi adatokról is be tudott számolni: a Lost 1,9 millió nézővel, a 18-49 éves célcsoporton belül pedig 53,5 százalékos közönségaránnyal debütált. Márpedig ez van olyan jó eredmény, mint a verhetetlennek bizonyuló – ugyanakkor a csatornát a kritikusok céltáblájára kitűző – Győzike-show nézettsége. A tévétársaság augusztus végétől folytatja a kamerák előtt élő sztárcsalád sorozatát, a Legyen Ön is milliomossal kombinálva az idősávban.
Tömegvonzás
Ha beleolvasunk a folyóiratok és az internet tévékritikai cikkeibe, gyakran találkozhatunk az igazi értékeket, kultúrát és művelődést hiányoló véleményekkel. Általában a választ is megadják erre: a kereskedelmi adóknak a nézettséget produkáló, tömegízlést kielégítő műsorokra kell koncentrálniuk. „Tavaly a Való Világ helyett a Legyen Ön is Milliomos! vonzotta az idősebb korosztályt. Be kell látni, hogy generációs kérdés, hogy kinek mi tetszik a televíziók műsorán” – fogalmazott Kolosi Péter. „Főműsoridőben nem lehet a 18-49-es célcsoportnál szűkebb kategóriában gondolkodni. Egy csatorna akkor sikeres, ha nem a lakosság 10-15 százalékát akarja megcélozni. A szofisztikáltabb tematikájú műsoroknak is megvan a helye: a későbbi idősávokban.”
És valóban, találunk ilyen programokat is bőven a repertoárokban: az új RTL-es műsorterv része egy BBC-től átvett fél-természetfilm, egyfajta fiktív ismeretterjesztő alkotás, és októbertől, a késő esti órákban indítja Kepes András műsorát, a Világfalut. Műsoron tartják továbbá a „XXI. század” című műsort is. Októbertől indul egy új közéleti műsor a TV2-n, a Mutató. A műsor vezetésére négy olyan televíziós személyiséget kért fel a csatorna vezetősége, mint Jakupcsek Gabriella, Bárdos András, Frei Tamás és Sváby András. Mint Lóránt Gergely mondta: „Okos beszélgetések lesznek, közérdekű kérdésekről a magyar média legkedveltebb és leghitelesebb műsorvezetőivel, most tényleg komolyan.”
A tömegműsor is lehet persze igényes és szórakoztató, és nézettségben is eredményes, amint azt a Megasztár is bizonyította. Újra indul a zenei sztárcsináló, a TV2 új elképzelései szerint külföldről is lehet szavazni 2006 új felfedezettjeire. A konkurens prezentációjából kitűnik, hogy ők is erősítenek az esemény alapú, interaktív műsorokban, mint például az Ország tesztje. A DominoNap 2005-ös show műsorát novemberben kísérhetik figyelemmel az RTL Klub nézői.
Per elé néz a Lost az USA-ban
Míg a Lost szereplőit az éhezés és veszélyes helyzetek fenyegetik, addig a producerekre a törvény csaphat le – adta hírül a Media Guardian. Egy Los Angeles-i forgatókönyvíró ugyanis beperelte a műsort jegyző ABC tévéállomást, mondván 30 évvel ezelőtti műsorötletét ellopták, mikor is közreműködött egy azonos című, és hasonló témájú műsor előkészületeiben. Anthony Spinner a forrásmegjelölés mellett természetesen részesedést követel a sikeres sorozat bevételeiből. Az ABC és a Touchstone Television egyelőre nem kommentálták az ügyet. A 21 milliós nézettséggel és 13 Emmy-jelöléssel büszkélkedő sorozat jelenleg feltüntetett producere és forgatókönyvírója, JJ Abrams, aki az állítólagos eredeti ötlet idején még csak 11 éves volt.
A példaként felhozott műsorokból is kitűnik, hogy a külföldön és idehaza is jól bevált műfajok és forgatókönyvek mentén tervezik az őszt a kereskedelmi csatornák. Apróbb eltérések azonban tetten érhetők, például a célzott korosztály tekintetében. Lóránt Gergely, a TV2 marketing- és pr-vezetője elmondásában ez azt jelenti, hogy a TV2-n ősszel is a humoré, a szórakozásé, a családé lesz a főszerep. Az RTL viszont a trendiségre és a fiatalosságra hegyezi ki mondandóját, amikor az új műsorokról kommunikál.
Léteznek persze olyan lépések, amiket nem említ külön közleményben egy csatorna, ám fontosak lehetnek. Ilyen például a Jóban-Rosszban egyre erősödő reklámkampánya. „A TV2 végre felismerte, hogy ha már beruházott egy műsorba, azt be is kell vezetni. Korábban a TV2 belefutott abba a hibába, hogy ha egy műsora 2-3 adás után nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, akkor a műsort előbb késői időpontra, majd hétvégére tette át, ezután pedig levette a programról. Ezekkel a műsorokkal nem is lehetett tervezni” – fejtette ki Váczi Henriett médiaszakértő, hozzáfűzve, hogy a két csatorna fej-fej melletti haladását reméli, mert ez a kívánatos mind a médiapiac, mind a reklámozók és az ügynökségek számára is.
A szakemberek reményei egyelőre teljesülnek, hiszen számtalan összehasonlítási szempont közül választhatnak a csatornák, és mindegyiknek adódik olyan, amelyben túlszárnyalja konkurensét. Noha évek óta az RTL Klub vezeti a nézettségi, és reklámbevételi listákat, a TV2 sem kell szégyenkezzen. „A megjelenő kábelcsatornák miatt valamelyest csökkent az országos kereskedelmi csatornák nézettsége, de a 18-39 és a 18-49 éves nők körében, májusban és júliusban a TV2 nézettsége és közönségaránya a fő konkurens eredményét meghaladta” – mondja Várdy Zoltán, kereskedelmi igazgató. „A TV2 bevétele évek óta tartósan emelkedik. A TV2-csoport első negyedévi nettó árbevétele 22 százalékkal növekedett 2004-hez képest, és meghaladta a 4,96 milliárd forintot. A második negyedévben – az előző év azonos időszakához képest – 17 százalékkal nőtt ugyanez a szám, 8,3 milliárd forintra.”