Üzleti tippek

Szoftverek testre szabva

admin
admin

2005. 09. 01. 00:00

A kis- és középvállalkozások egyre inkább a szoftverfejlesztők kiemelt célcsoportjává váltak az elmúlt években. Számos cég kínál kifejezetten kkv-nak szánt megoldásokat.

A számítógép működéséhez szükséges operációs rendszer megvásárlása után az első szoftver, amit egy vállalkozás beszerez, valószínűleg az irodai szoftverek közül kerül ki. Ezek között a Microsoft Office programcsalád a piacvezető. A kisvállalkozások részére ajánlja Microsoft az üzleti kapcsolattartást megkönnyítő Business Contact Managerrel és kiadványszerkesztővel bővített Small Business Editiont. Az irodai csomag további bővítései pedig a csoportmunkát is segítik dokumentumok megosztásával, tartalomvédelmi szolgáltatásokkal, valamint feladatlistával. Az Office-hoz kapcsolódó kiegészítésként fog megjelenni a Maestro kódnevű szerveroldali megoldás, amely az irodai programokban tárolt információt az üzleti intelligencia módszereivel teszi könnyebben elemezhetővé és felhasználhatóvá.

Nem a méret fontos

Támogatott ERP

Az ERP betűszó az Enterprise Resource Planning (vállalati erőforrás-tervezés) rövidítése. Ezek a vállalatirányítási szoftverek a jellemző üzleti folyamatok adatait összesítik egységes, könnyen felhasználható rendszerben. Általában moduláris felépítésűek: külön foglalkoznak a pénzügyi, vevői, szállítói, termelési adatokkal, ám képesek ezek összekapcsolására, s jellemzően elemzések, vezetői összefoglalók készítésére is.
Az elmúlt években az ERP-megoldásokat szállító nagy szoftvercégek figyelme egyre inkább a kis- és középvállalatok felé irányul, s sorra jelennek meg az erre a szektorra „méretezett” programcsomagok. Emellett hazai cégek is versenyeznek a felhasználók kegyeiért: ők már csak méretüknél fogva is elsősorban a kis- és középvállalatokat célozzák meg.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Gazdasági Versenyképesség Operatív Programja (GVOP) keretében a kis- és középvállalkozások pályázhatnak integrált üzleti rendszerek, döntéstámogatási vagy elektronikus iratkezelési rendszerek bevezetésének támogatására. A legkésőbb december 31-éig benyújtandó pályázatoknál a támogatás mértéke a projekt elszámolható költségeinek legfeljebb 50 százaléka, minimum 8 millió, maximum 20 millió forint. A szoftvercégek is látnak a támogatási rendszerben fantáziát: sokuk, így a Microsoft vagy az SAP, segítséget nyújt a pályázni kívánó cégeknek.

„Az árbevétel, illetve a létszám egyértelműen nem determinálja, hogy egy cégnek mikor van szüksége integrált vállalatirányítási, ügyfélkapcsolati illetve iroda-automatizálási rendszerre” – tájékoztat Biber Attila, a Microsoft Magyarország Kft. üzletágvezetője. A piaci trendek azt mutatják, hogy a kereskedelemben, gyártásban, szolgáltatásban olyan információintenzív gazdálkodás folyik, hogy már 10 fő, illetve 100 milliós árbevétel alatt is érdemes megfontolni egy az üzletmenetet támogató informatikai beruházást. De 25-ös létszám felett és 300 milliós árbevétel esetén – iparágtól függetlenül – mindenképpen érdemes elgondolkozni azon, hogy milyen hatékonyságnövekedés, illetve a szolgáltatási színvonal mekkora emelkedése várható a megoldásoktól. Egyéb esetekben a versenyhelyzet, a várható növekedés, illetve az információ értéke határozza meg azt, hogy a cégnek szüksége van-e bármelyik rendszerre.

A kiterjedtebb ügyfélkörű vállalatoknak ügyfélkapcsolati szoftverét, a Microsoft CRM-t ajánlja a szoftvercég. Ez a termék a marketing, az értékesítés és az ügyfélszolgálat terén kínál széles körű, testre szabható funkciókat. A program legújabb verziójának magyar nyelvű változata jövő év elejétől lesz elérhető.

Aki ennél többre vágyik, annak integrált vállalatirányítási rendszereket is kínál a Microsoft: kis- és középvállalatok számára elsősorban a Navisiont, amelynek 4.0-s verziója áprilistól elérhető a magyar piacon. A teljes mértékben személyre szabható szoftver átfogó megoldást kínál a pénzügyi folyamatok, az elosztási csatornák és az ügyfélkezelés optimalizálására. Lehetőséget ad elemzésekre, beszerzési, értékesítési és gyártási tervek készítésére.

„A vállalatirányítási és ügyfélkapcsolati rendszerek általában bonyolultabbak, ezért tanácsadót kell bevonni” – hívja fel a figyelmet az üzletágvezető. A Microsoft és partnerei speciális, Navisionon alapuló vállalatirányítási csomagot állítottak össze, ez tartalmazza a bevezetés, oktatás és licenc költségét: már akár 3 millió forint alatt is elérhető.

Könnyen, hamar, rugalmasan

Az üzleti szoftvermegoldások vezető szállítója, az SAP szintén kínál integrált szoftvercsomagot a kis- és középvállalatok számára. Az SAP Business One felhasználási területe egyaránt kiterjed a pénzügy, az értékesítés, a szolgáltatás, a gyártás, a készletgazdálkodás és a beszerzés területére.

Az intuitív kezelői felület zökkenőmentesen integrálódik a Microsoft Office szoftvercsalád programjaiba. A Drag&Relate™ szolgáltatás segítségével pedig az információk könnyen érthető formájúra alakíthatók. Az egyes felhasználókhoz különböző beállítások és jogosultságok rendelhetők, az egyes munkafolyamatokhoz pedig automatikus értesítés és engedélykérés kapcsolható. A program hardverigényét is a kis- és középvállalatokhoz szabták: csupán egyszerveres, egyszerű architektúrát igényel.

Az SAP Business One ideális kezdőpont olyan kisvállalkozások számára, amelyek nyitottak, és készen állnak arra, hogy kihasználják az üzleti szoftverek kínálta versenyelőnyöket. Az SAP Business One szoftver jellemzője, hogy könnyen, rövid idő alatt telepíthető, és a telepítés után azonnal használatba vehető. A szoftver jól strukturált felépítése és átlátható, grafikus felülete egyszerű, hatékony felhasználást tesz lehetővé. Ennek eredményeként a bevezetés és oktatás költségei lecsökkennek. „A bevezetés időtartama a kívánt funkcionalitástól és a kialakított rendszer nagyságától függően változik – mondja el Kézdy Gergely, az SAP Hungary Kft. területi igazgatója –, az átlagos bevezetés 2–3 hét, legfeljebb 2–3 hónap.”

Az elérhető, könnyen bevezethető megoldás lehetővé teszi az azonnali információnyújtást a gyors vezetői döntések alátámasztásához, rugalmasan alkalmazkodik a kis- és közepes vállalatok jelenlegi és jövőbeni üzleti igényeihez, valamint illeszthető az SAP más megoldásaihoz.

Nagyról átültetve

Szempontok a választáshoz


Egy kis- vagy középvállalatnak több fontos szempontot is meg kell gondolnia az üzleti szoftver kiválasztása előtt. Lehetősége van egyedi fejlesztésű vagy standard terméket választani. „Nagy szállító standard szoftvere nagyobb biztonságot nyújt, biztos a hosszú távú támogatás és termékfejlesztés, a bevezetés során rengeteg felgyűlt tapasztalatra lehet építeni” – sorolja az érveket Bárdy Péter, az Oracle Hungary üzletágvezetője, az Oracle Hungary üzletágvezetője. Egyedi fejlesztésnél a rendszer sokkal inkább igazodik a megrendelő speciális igényeihez, de ennek megfelelően több időt vesz igénybe, és a megrendelőnek nagyon pontosan kell tudnia, mit szeretne. Természetesen a nagyobb szállítók szoftverei is testre szabhatók bizonyos szintig. „Érdemes szabványos technológiai elemekből építkező terméket választani, mivel ez lehetővé teszi a rendszer integrációját a cég egyéb alkalmazásaihoz, rendszereihez” – tanácsolja Bárdy Péter. Amennyiben jellemző a szervezetben a távmunka vagy a mobil munkavégzés, akkor pedig a web alapú megoldás választása javasolt.

Az adatbázisszoftvereiről is ismert Oracle az alkalmazások területén PénzÜgyes és a JD Edwards vállalatirányítási megoldásait kínálja a kis- és középvállalatok részére. Az Oracle PénzÜgyes előre telepített és konfigurált vállalatirányítási megoldás, amelyet az Oracle 10–50 felhasználóval dolgozó kis- és középvállalatok igényeinek megfelelően alakított ki. A PénzÜgyes az Oracle nagyvállalati irányítási rendszerére épül, így az azonos szoftvertechnológiának köszönhetően garantáltan magas színvonalú, megbízható megoldás, miközben az árérzékeny piacnak megfelelően ára a lényegesen kevesebb funkciójú termékekhez igazodik. Teljes körű integrációt tesz lehetővé, a pénzügyi irányítástól a logisztikán, a termelésirányításon át az ügyfélkapcsolat-kezelésig minden modul megtalálható benne, ami egy vállalatirányítási rendszertől elvárható.

Tíz-húsz milliós tétel

Az előre konfigurált üzleti tartalomnak és az ebből adódó rövid bevezetési időnek köszönhetően a beruházási kockázat alacsony, a versenyképes piaci ár és az alacsony bevezetési költségek eredményeként a megtérülés gyors, akár néhány hónapban mérhető. „Az Oracle PénzÜgyes esetén bevezetési projekt átlagos ára 10–15 millió forint, de volt már példa 6 milliós, illetve 20 millió forint feletti projektre is. A bevezetést akár egy hónap alatt is el lehet végezni, de azt figyelembe kell venni, hogy az időtartam mindig nagyban függ például a szervezeti felépítés bonyolultságától, a modulok számától, az igényelt tesztreszabás szintjétől” – közli a bevezetéssel kapcsolatos adatokat Bárdy Péter, az Oracle Hungary üzletágvezetője. A PénzÜgyes Red Hat és Suse Linux operációs rendszeren fut, tehát kedvező árú, megbízható platformon. A legtöbb hasonló termékhez képest erőforrásigénye a felhasználói oldalon is alacsony, hiszen a megoldás teljesen web alapú, böngészővel elérhető.

A JD Edwards vállalatirányítási rendszer a PeopleSoft megvásárlásával került az Oracle portfóliójába, és a cég hosszú távon elkötelezte magát a termék támogatása mellett. A szoftvercsomag a szokásos modulokon kívül például emberi erőforrást kezelő modult vagy ingatlankezelői rendszert is tartalmaz. Jelenleg számos JD Edwards felhasználó van Magyarországon, és csakúgy, mint a PénzÜgyest, ezt a megoldást is kizárólag partnerei révén értékesíti az Oracle. Ez azzal az előnnyel jár, hogy az ügyfelek ugyanahhoz a hazai szállítóhoz fordulhatnak, bármilyen igényük is legyen a bevezetés és a működtetés során.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.