Üzleti tippek

Mégis szóba jöhet a jövedékiadó-csökkentés

Korábban a kormány azt hangoztatta, hogy az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentése nem lehetséges, mert annak mértéke már az uniós minimumon van. A kabinet most mégis lát lehetőséget a jövedéki adó mérséklésére.


22 milliárd kiesés

A Világgazdaság szakértői véleményre hivatkozva arról adott hírt, hogy az ukrán határ mentén virágzó “üzemanyag-turizmus” miatt 22 milliárd forint jövedéki adóbevételtől esik el a büdzsé. Az említett 22 milliárd forint tekintélyes összegnek tekinthető ahhoz képest, hogy a költségvetés az idén 672,3 milliárd forintot vár jövedéki adóból, és ebből mintegy 402,1 milliárdot tesz ki a benzin és a gázolaj után befizetett összeg.

Bár a korábbi sajtóhíradások arról szóltak, hogy a kormányzat nem tud eleget tenni a fuvarozók azon kérésének, hogy a gázolaj jövedéki adóját csökkentsék, mondván az már így is az uniós minimumon van, most mégis úgy tűnik, a kormány nem zárkózik el a tárgyalás lehetősége elől.

Ez azonban kormány részről inkább csak gesztus jellegű ígéretnek tűnik: Szanyi Tibor, a gazdasági tárca államtitkára a FigyelőNet megkeresésére elmondta, hogy egész pontosan arról az indítványáról lenne szó, melyben javasolta a fuvarozóknak, hogy a jövedéki adó kérdésére a jövő évi költségvetési vitát követően – ha a kormány is úgy látja, hogy „van mozgástere” – térjenek vissza. Tehát jövő év elején ismét tárgyalhatnának arról, hogy próbaként, egy negyedévre 85-ről 75 forintra csökkenjen ez az adótétel, és ha beigazolódik a fuvarozók azon állítása, mely szerint sok, jelenleg külföldön tankoló kamionos a jövedéki adó mérséklése után inkább itthon venné meg a benzint (növelve ezzel a költségvetés bevételét), akkor változtatnának az adó mértékén.

Mivel az üzemanyag jövedéki adójának mértékét az EU befagyasztotta a 2003. január 1-je előtti szinten, azaz az uniós minimumon – tehát annak módosítására az uniós jogszabályok szerint elvileg lehetetlen – a csökkentés egyik módja az lehetne, ha maga az unió módosítana a jövedéki adó mértékén a magas üzemanyagárakra való tekintettel – mondta Szanyi.

Az EU tagállamokban arra is van példa, hogy a fuvarozók kedvezményt kapnak az üzemanyagárra, jegyezte meg az államtitkár, de azt is hangsúlyozta, hogy a kedvezményezett ár a magyarországi fuvarozók esetében sem lehetne az uniós minimum – ezer literenkénti 302 eurós –, illetve a 2003-as befagyasztott szint alatt.

Ugyanakkor a jövedéki adó 85-ről 75 forintra történő csökkentésével kapcsolatban az államtitkár azt is elmondta, hogy a költségvetés jelenlegi állapota miatt ez a lépés nem lenne túl szerencsés, mivel ez havi 2,5-3,5 milliárd forint kiesést eredményezne.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik