Üzleti tippek

Van keresnivalójuk a magyar cégeknek a szerb piacon

A magyar export dominanciája továbbra is jellemző a magyar-szerb áruforgalomban annak ellenére is, hogy az Európai Unió egyoldalúan vámkedvezményeket ad Szerbia-Montenegrónak - nyilatkozta Pallos András az ITDH belgrádi irodájának vezetője az MTI-nek, Budapesten.

Pallos András elmondta, hogy a szerb piacon kereslet van a magyar műanyagipari alapanyag, papíripari termékek, faipari, bútoripari, élelmiszeripari termékek iránt. Felhívta a figyelmet arra, hogy nulla vámtétellel lehet bizonyos árukat Szerbia-Montenegróból Magyarországra hozni, amelyeket a viszonylag alacsony szállítási költség miatt jó áron lehet értékesíteni a magyar piacon.

A tőkekihelyezéssel kapcsolatban Pallos az irodavezető közölte, hogy jelentős számban alakulnak magyar érdekeltségű vegyesvállalatok Szerbia-Montenegróban. Számuk többszázra tehető, és elsősorban a kereskedelem, a szolgáltatások területén tevékenykednek. Az ITDH belgrádi irodájának vezetője utalt arra, hogy Szerbiában folyamatosan napirenden van a privatizáció. A szerb privatizációs szervezet a kínálatról a szerb honlapokon naprakészen tájékoztatják az érdeklődőket.

A magyar érdeklődés jelentős, ugyanakkor az eredmények szerények. Pallos András úgy vélekedett, hogy némi kockázat vállaló képességgel kedvező cégeket lehet találni e nagy növekedés előtt álló piacon.

A KSH adatai szerint tavaly a magyar behozatal Szerbia-Montenegróból 107,6 millió dollár volt, ami 53,2 százalékos növekedés az előző évhez képest. A magyar kivitel 506,7 millió dollárt tett ki, 59,2 százalékkal többet, mint 2003-ban. Az idén az első négy hónapban a magyar behozatal 42,9 millió dollár volt, 55,7 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest. A magyar kivitel az idén január-áprilisban 181,3 millió dollárt tett ki 58,1 százalékkal többet, mint 2004 első négy hónapjában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik