Üzleti tippek

Mérjen európai mércével

Az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása pályázatán több száz kis- és középvállalkozás mérette meg magát. A minősítési rendszer a cégek versenyképességi mutatóira koncentrálva újul meg. Vécsey Zsadánnyal, az IQ Consulting ügyvezetőjével beszélgettünk erről.

– A hazai kis- és középvállalatokra nem jellemző a külső tanácsadók igénybevétele.
– Valóban, ebben a vállalati körben ez nem része a cégkultúrának. Talán kicsit félnek is tőle a kisebb cégek, s hát arról se feledkezzünk meg, hogy a szervezeti tanácsadás, illetőleg a külső cég által végzett átvilágítás meglehetősen drága mulatság.

– Tegyük hozzá, nem a szervezeti tanácsadás az egyetlen, amivel szemben a hazai kkv-szektor bizalmatlan, hiszen hasonló a helyzet a hitelfelvétellel is.
– Nos, éppen az a missziónk, hogy a magunk területén oldjuk ezt a bizalmatlanságot, s bizonyítsuk, nem csak drágán lehet hozzájutni hasznos és a vállalat szempontjából releváns információkhoz. Ráadásul olyan modellt dolgoztunk ki, melyben a költségeket gyakorlatilag nagyvállalatok vállalják át az ügyfelektől.

– Nem gondolja komolyan, hogy besétál az irodájukba a kkv vezetője, s ingyen megtudakolhatja, amit a cégéről tudnia kell!
– Nem egészen, de majdnem. Annyi a különbség, hogy nem az irodába sétál be, hanem bejelentkezik egy online felületre. Az Üzlet &Siker Minősített Vállalkozása pályázaton regisztrálja a cégét, majd megadja az elemzéshez szükséges pénzügyi adatokat, szervezeti információkat, s mi ezek alapján grafikonokkal illusztrált szöveges diagnózist készítünk, sőt konkrét fejlesztési javaslatokat fogalmazunk meg. Ezen felül a vezető megismerheti cége pozícióját a teljes hazai piacon és a terméke helyét a nemzetközi piacon egyaránt.

– Mi az elemzés alapja?
– Az online rendszerbe bejelentkező cégvezetőkkel egy úgynevezett második generációs kérdőívet töltetünk ki. Ez azt jelenti, hogy nemzetközi alapkutatásra épül a diagnózis. Bizonyos szervezeti dimenziók és az üzleti teljesítmény között ugyanis szoros kapcsolatot tártunk fel az említett vállalati körben. A kérdőívre adott válaszok alapján az algoritmus erre a kapcsolatrendszerre épülve ad értékelést és tanácsokat. Természetesen nem arra kell gondolni, hogy valamiféle „tervrajzalapú” mérnöki munkaként fogjuk fel a szervezetfejlesztést. Sokkal inkább kölcsönös tanulási, alkalmazkodási folyamatként, melynek központi eleme az interakció.

– És minek alapján pozícionálják a cégeket?
– Ebben, különösen a nemzetközi piacon való pozícionálásban, a brüsszeli Európai Versenyképességi Központ adatbázisa van segítségünkre. Így a nálunk regisztrált cégeket számos dimenzió mentén össze tudjuk vetni hasonló profilú és piaci helyzetű európai cégekkel. Persze, egészen más a nyugat-európai cégkultúra, hiszen ott a kisebb cégek is igénybe veszik szervezeti tanácsadók szolgáltatásait, de én bizakodó vagyok!

– Az IQ ConsultinG a hazai nagyvállalati kör egyik vezető tanácsadó cége. Mit várnak a kkv-piactól?
– Elsősorban kíváncsiak vagyunk, annál is inkább, mert úgy gondoljuk, ma nálunk igazi fejlődési potenciál épp a kis- és közepes vállalati körben van, miközben alig valamit tudunk ezekről a cégekről. Sőt, talán nem túlzás azt állítani, hogy maguk a cégek, illetve vezetőik sem tudnak igazán sokat saját magukról. Persze, nem a legkisebbeket célozzuk, mert egy néhány személyes mikrovállalkozást azért nyilván átlátnak a tulajdonosok. Igazán érdekesek azonban a közepes cégek, mondjuk úgy 10 milliárd forintos bruttó éves árbevételig. Azok a cégek, amelyeket úgy jellemezhetünk, hogy stabil üzleti modellel működnek. Ebben a körben már felvetődhetnek olyan kérdések, amelyek tanácsadót igényelnek.

– Sikeres nagyvállalati tanácsadói gyakorlat után most a középvállatokra is fókuszálnak, ez trendgyanúsan hangzik.
– Valóban a globalizációs trendek a világgazdasági jelentőségű nagyvállalatok után a ’90-es években elérték a regionális középvállalatokat is. Sőt, most már az is látható, hogy a kisebb vállalkozások sem működhetnek aktív nemzetközi kapcsolatok nélkül. Mielőtt azonban a szóhasználat zavart okozna, szögezzük le, hogy az európai értelemben vett kisvállalat – méreteit és forgalmát tekintve – a hazai középvállalatnak felel meg.

– Mikor indul a kampány?
– Terveink szerint szeptembertől lesz publikus a Sanoma Budapest Rt. által fenntartott regisztrációs felület, s a jelentkező cégeknek egy hónapjuk lesz a kérdőívek kitöltésére. Ezzel egyben megújul az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása pályázat eddigi rendszere is. Erről egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy az Üzlet&Siker a jövőben versenyképességi és gazdasági dimenziók alapján fogja rangsorolni a cégeket. Annyi azonban már most bizonyos, hogy nemcsak a győztesek járnak majd jól a versennyel, hanem minden résztvevő vállalat értékes információkhoz jut, költségmentesen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik