Üzleti tippek

Bajba kerülhetnek a hiperláncok

A gyors növekedés és a visszaeső kereslet pénzhiányt okoz több kereskedelmi cégnél. A koncentrációt gyorsító versenynek már CBA-s áldozata is van.

Friss hírek 

Beszállítóinál több száz millió forintos adósságot hátra-hagyva, fizetésképtelenné vált a balatonalmádi központú CBA-tag, a Friss Koktél Kft. A már két éve is több mint 6 milliárd forintos éves árbevételt kimutató Veszprém megyei regionális központ – értesüléseink szerint – mintegy 850 millió forintos adósságot halmozott fel, egyebek közt azért, mert új disztribúciós központ építésébe fogott. A társaság azonban néhány hete nem tudja fizetni tartozásait. Megkeresésünkre a CBA vezetői elzárkóztak a válaszadástól. A tartósan ráfizetéses működés gondot okoz a családi vállalatoknak, illetve az olyan franchise társaságoknak, mint például a Cora is, ugyanakkor a globális láncok állják leánycégük veszteségeit.

Diszkont hipermarketet létesít az Auchan Solymáron. Az év végéig megnyíló rendhagyó kereskedelmi képződményre azért van szükség, mert a vásárlók egyre olcsóbb termékeket keresnek, fogy az egy-egy vásárláskor mért átlagos „kosárérték”. Jean-Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója – nem a saját cégével kapcsolatban, hanem általánosságban – az idei első öt hónap adatai alapján azt állítja, hogy nehézségek lesznek a kiskereskedelemben, bár az Auchan pénzügyi eredményei szerinte jobbak a tavalyinál.

Más kereskedők szerint már egy évvel ezelőtt elkezdődött a vásárlási apály, amelyet egyesek a lakás- és autóvásárlásokhoz felvett hitelek miatti eladósodással, mások a reálkeresetek megtorpanásával magyaráznak. A tavalyi kiskereskedelmi forgalom 5309 milliárd forintos értéke összehasonlító áron számolva ugyan 5,7 százalékkal magasabb volt a 2003-as adatnál, ám a múlt év vége felé egyre kisebb (az utolsó negyedévben 3,4 százalék, decemberben csak 2,2 százalék) volt a növekedés. Eközben a sorra nyíló új áruházak vonzása miatt is méltán érezhetik úgy a kereskedők, hogy elfogynak a vevők. A kiskereskedelmi pangás az újonnan csatlakozott országok szinte mindegyikét elérte.

Anyai támogatás


A dinamikus hálózatépítés is hozzájárult ahhoz, hogy a láncok zöme tetemes, több milliárd forintos veszteséget kénytelen elszenvedni évről évre. Egyesek szerint e fölötti szégyenében nem adja be mérlegét a cégbíróságra több multi, például az Auchan és a Spar sem. A globális láncok anyavállalata a beruházási szakaszban „beteszi” a veszteséggel elillant milliárdokat a leányvállalataiba, így komolyabb pénzügyi bajokat csak azoknak a láncoknak okoz a tartósan veszteséges működés, amelyek nem részei valamelyik rendíthetetlen globális vállalatbirodalomnak, hanem – ha nemzetköziek is – franchise társaságok, vagy családi kézben vannak. A Louis Delhaize-csoport tagjaként emlegetett, a magyar Corát birtokló Magyar Hipermarket Kft. valójában franchise cég, az Auchan-csoport pedig a francia Mulliez család tulajdona. Gérard Mulliez, a csoport felügyelő bizottságának elnökeként mindmáig büszke arra, hogy az Auchan családi vállalkozás. A lánc hálózati fejlesztéseit döntően saját erőből, illetve a beszállítók közreműködésével finanszírozza, és nem banki kölcsönnel.

A családi „multik” globális versenytársaiknál szűkösebb anyagi forrása magyarázhatja a hazai leányvállalatok fizetési nehézségeit. Az ezt firtató, és persze rendre cáfolt hírek kapcsán a magyar Auchan vezetője többször hangoztatta, hogy áruházépítéseikkel 30-50 évre terveznek. „Az áruházak akkor is működnek majd, amikor már nem lesznek” – mondta sejtelmesen a solymári építkezés kapcsán Filliat, de nem fejtette ki, mire is gondolt. Sokan úgy értelmezik a célzást, hogy más cégér alá kerülnek. Nem tudni, hogy a közép- és kelet-európai kalandot meddig bírják elszántsággal, tőkével a külföldi kereskedelmi befektetők, mert volt már, amelyik távozott – és jól járt. A leghamarabb a Kleider Bauernek „fogyott el a cérnája” a kilencvenes évek második felében, amikor eladta ruházati hálózatát, majd a hajdani Csemegét megízlelő Julius Meinl hátrált ki – a pletykák szerint kétszeres áron – az itteni élelmiszerbizniszből.  A stafétabotot a Profi-hálózatot is működtető Louis Delhaize-csoportnak adta át, amely az átvett Csemegével éppen „életre-halálra” szóló nagy Matchet „játszik” a CBA-val. Pedig a CBA-ban sincs minden rendben. Fizetésképtelenné vált a mintegy 6 milliárd forintos bevételével a lánc forgalmának több mint 1 százalékát adó tag, a Friss Koktél regionális központ (lásd a keretes írást).


A kereskedelmi nehézségek következményei világosan láthatók. A következő sorsfordító másfél-két év során – akár az osztrák „modellhez” hasonlóan – a mostani 17-ről legfeljebb 3-5-re fogy itthon is a meghatározó kiskereskedelmi láncok száma. A koncentráció helycserés támadással folytatódhat, ezt a verziót erősítik a Wal-Mart és az Aldi „bejöveteléről” szóló hírek, röviddel azután, hogy a másik „félelmetes hírű” diszkont, a Lidl már megvetette a lábát nálunk.

Új célpontok


Csemegézhetnek is a befektetők. Szakértők a koncentráció következő célpontjának ugyanis a Plus mellett a Louis Delhaize-csoport közvetlen magyarországi érdekeltségeit – a Csemege-Match- és a Profi-hálózatot – tartják, miután Szlovákiából a Delvita-lánc eladásával már kivonult a Delhaize. Hihetőnek tűnik a Mai Piac információja, hogy az Aldi megvásárolná a Profi-diszkontláncot, amely nyereséges. A Csemege-Match-hálózatra vevőt találni viszont kemény diónak látszik. Bár néhány jó helyen lévő üzletre már CBA-logó került, a független vállalkozásokat tömörítő magyar tulajdonú láncok tulajdonosai egyelőre képtelenek a konkurens hálózatok teljes kivásárlására.

Illene viszont a volt Csemege-hálózat egy üstökösként felívelő és bevallottan teljes integrációra törekvő hazai nagyvállalkozó portfóliójába. A mezőgazdasági frissáru-termelésben, a borüzletben is érintett, a tej- és a húspiacot már vezető cégbirodalom feje, Csányi Sándor a Délhús alsómocsoládi üzemavatóján a Dunántúli Naplónak tavaly kifejtette, hogy milliárdos kereskedelmi lánc kialakítása is szerepel a tervei között. Hogy sikerül-e egymásra találni, még talány. A magyar Louis Delhaize-cégek eladásáról szóló találgatásokat mindenesetre fantazmagóriának tartják a leányvállaltnál.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik