Üzleti tippek

Adózási tervek

A szociális partnerekkel elkezdődött az egyeztetés az adótörvényekről, az Érdekegyeztetési Tanácsnak mind a két oldala megkapta az előzetes törvényjavaslatokat, a tényleges egyeztetések bizottsági szinten a jövő héten folytatódnak – mondta Veres János, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára csütörtökön az ATV egyik reggeli műsorában.

Az államtitkár aláhúzta: ezzel párhuzamosan tárgyalni fog a kormány a parlamenti frakciókkal és az a szándéka, hogy szeptember első dekádjában döntsön a kormány a javaslatokról. Összességében a jövő évi adórendszer az arányos közteherviselést és az igazságosságot szolgálja – hangoztatta az államtitkár.

A jövő évi adótörvényekkel kapcsolatban az államtitkár kiemelte: konszenzus teremthető abban a kérdésben, hogy adócsökkentés lesz a következő évben Magyarországon. Ennek kétféle módja is lehetséges: a személyi jövedelemadózást tekintve vagy megemeli a kormányzat a sávhatárokat, vagy csökken az adó százalékos mértéke – az egyeztetések folynak. Ha a középső sávhatárt 2,5 millió forintig felemelik, az nyilvánvalóan azzal fog járni, hogy erőteljesebben kell csökkenteni a jelenleg érvényesíthető kedvezményeket.

Veres János elmondta: a Pénzügyminisztériumban készült olyan számítás, hogy a kedvezményeket 100 ezer forintos értékig maximálnák, ez a korlát azonban nem érintené az úgynevezett családi kedvezményt, tehát a gyermekek után járó adókedvezménynek a mértékét. Többféle számítás is rendelkezésre áll, van olyan változat az államtitkár szerint, amely alapján megmaradna a családi adókedvezmény, de van olyan is, amely szerint 5-10 millió forintos éves jövedelemmel rendelkező személy esetében nem tartanák fent ezt a kedvezményt. Veres János megítélése szerint az arányos közteherviselés kategóriájába belefér, hogy nyolcmillió forintos éves jövedelem felett esetleg nem járna családi adókedvezmény vagy más jellegű adókedvezmény. Az államtitkár szólt arról is, hogy többféle elképzelés létezik a társadalombiztosítási terhek csökkentése vonatkozásában. Nyilvánvaló, hogy a politika fogja eldönteni, ezek közül melyiket kell preferálni.

Az egyik lehetőség Veres János szerint mindenképpen az, hogy egyfajta egységes kulcscsökkentést, vagy mértékcsökkentést érvényesítenek a járulékokban. Lesz olyan javaslat is, amely a tételes egészségügyi hozzájárulás mérséklésére vonatkozik, mivel az lényegében egy társadalombiztosítási teher, és a kormány választási ígéretében aláhúzta: a ciklus végére megszünteti az egészségügyi hozzájárulást. Az államtitkár szerint a terhek csökkentésének második módja az, hogy bizonyos célzott foglalkoztatási csoportonként kedvezményeket adnak annak a munkaadónak, aki ilyen társadalmi csoportba tartozó munkavállalót alkalmaz.

Az elképzelés az, hogy érvényesíthető kedvezményt biztosítanának olyan munkaadóknak, akik pályakezdő munkanélkülieket, gyesről vagy gyedről visszatérő kismamákat, illetve 50 éves vagy afölötti munkavállaló újbóli munkába állítását vállalják. Riporteri kérdésre az államtitkár kiemelte: a költségvetés, az államháztartás jelenlegi alakulása, annak júliusi előzetes számai alapján a folyamatok eddig a PM által közzétett prognózis szerint alakultak mind a bevételek, mind a kiadások vonatkozásában. Emiatt az államtitkár nem lát okot arra, hogy további lépéseket kellene tenni az előirányzott hiánycél elérése érdekében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik