Üzleti tippek

Honlaphibák: javítsuk ki!

A honlap is egy marketingeszköz, éppen ezért profitot kell termelnie. Ha egy cég honlapja nem termel folyamatosan bevételt – akár új vevők szerzésével, akár a régiek megtartásával, vagy esetleg direkt eladással – akkor az többet árt az üzletnek, mint használ. Marketingszakértőnk ezúttal azokat a leggyakoribb szarvashibákat foglalta össze, amelyeket egy cég honlapján elkövethet, s egyben tanácsokat is ad kijavításukra.

1. hiba: A stratégia nélküli honlap esete

Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy miért is kellett a cégének a honlap. Azok az internetes projektek, amelyek egyértelmű stratégiai fókusz nélkül indulnak, biztos, hogy nem érik el a céljukat. A leggyakoribb indok, amiért honlapokat készítenek a cégek, „hogy nekünk is legyen”, és „hogy ha valaki tudni akar rólunk, akkor találjon rólunk információt a honlapon”. Ezek pedig nem valós indokok, mivel nem üzleti célok, nem mérhetőek, sőt a megvalósulásuk sem ellenőrizhető.

Ráadásul, ha egy cég belekezd honlapja építésébe, akkor minél gyorsabban szeretné azt készen látni. Gyakran egy termék bevezetése, egy kiállítás, vagy egy marketing kampány indulása szab „mű-határidőt” a honlap elkészültének, ahelyett, hogy azt egy stratégiai cél határozná meg.

Ezért jóval a honlap elkészítése előtt bizonyos kérdésekre a cégnek válaszolni kell. Így például arra, hogy mi a honlap tényleges üzleti célja. A három legjobb cél közé tartozik az új ügyfelek szerzése, a régi vevőkkel a folyamatos kapcsolat ápolása, vagy a termék értékesítése magán a honlapon. Tisztázni kell azt is, hogy pontosan ki lesz a honlap célközönsége, s hogy milyen típusú látogatót szeretne a cég a honlapon kiszolgálni. Válaszolni kell olyan típusú kérdésekre is, mint hogy mit kínál a honlap ezeknek a látogatóknak, s milyen tartalom, milyen szolgáltatások teszik számukra hasznossá, érdekessé. Még jóval a honlap elkészítése előtt azt is el kell dönteni, hogy mi az a fő üzenet, amiről azt szeretné a cég, hogy a látogató fejében még sokáig ott motoszkáljon azután is, hogy elhagyta a honlapot.

2. hiba: A hivatalos honlap

Ahhoz, hogy a honlap szövege „internet-kompatibilis” legyen, bizonyos beidegződésektől meg kell szabadulni. Az internet teljesen más médium, mint a tv, az írott sajtó, a rádió, vagy egy prospektus. Az internet sokkal informálisabb, mint bármi más, az illem korlátai itt alacsonyabbak. A látogatók ezt a stílust várják el, erre reagálnak a legjobban, hiszen ehhez vannak hozzászokva.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy a honlap legfontosabb részei közérthető, szleng- és szakkifejezés-mentesen legyenek írva.

Ugyanide tartozik a szöveg alapos feldarabolása. Mivel nehezebb, fárasztóbb a monitoron olvasni, ráadásul az internetezők hozzászoktak ahhoz, hogy gyorsan használják ezt a médiumot, ezért minden információt le kell rövidíteni, csak a lényeg maradjon meg, plusz az egyéni stílus. Fontos, hogy minden szöveget daraboljanak fel minél kisebb bekezdésekre, és olyan sorokra, amelyek nem szélesebbek, mint 60 leütés.

3. hiba: Az elektronikus prospektus

A legtöbb vállalati honlap pontosan olyan, mint egy cégismertető prospektus. Ezeket az oldalakat „brossúra site”-oknak nevezi a szakma. Ha az Ön cégéé is ilyen, akkor azt át kell dolgozni. Mert gondoljon bele, hogy mit is tesz a legtöbb prosival: vagy azonnal kidobja őket olvasás nélkül, vagy ha ezt nem is teszi, az biztos, hogy többször nem veszi elő azért, hogy újra elolvassa. Így van ez a brossúra-site-okkal is, aki egyszer már látta, többet oda vissza nem megy.

Egy brossúra site pont az internet legnagyobb előnyét nem használja ki: az interaktivitást. A látogatóhoz beszél, de nem vele.

S akkor milyen is legyen egy cég honlapja? Számtalan hasznos feladatot is el tud látni, át tud venni, így például többet megtudhatunk a piacunkról, ha rendszeresen vizsgáljuk a statisztikákat, elemezzük a regisztrált látogatókat. Egy jó honlap ügyfélszolgálati feladatokat is elláthat, kezelheti a sajtókapcsolatokat, támogathatja a viszonteladókat és természetesen automatikusan értékesíthet. Vagyis csupa olyan feladatot láthat el, ami a cég terheit, költségeit csökkenti.

4. hiba: Az arc nélküli cég

A látogatók szeretik tudni, hogy kik is vannak a honlap mögött, hogy ha kapcsolatba lépnek ezzel a céggel, akkor ki fogja felvenni a telefont, ki fogja megválaszolni az e-mail-üket.

Vagyis vegyék elő a digitális kamerát, és készítsenek mindenkiről egy fotót. Nem kell nyakkendő, nem kell, hogy szépségversenyt nyerjen, csak egy emberi arc legyen, ami emberibbé teszi céget a honlap látogatói számára. Írjon mindenki magáról egy pár mondatot, legyen ott mindenkinek az e-mailcíme, telefonszáma.

5. hiba: Az „én” központúság

Az egyik legnagyobb szarvashiba, amikor „ez a honlap rólunk szól”. Végezzenek el egy érdekes kísérletet: számolják meg, hogy a honlapon hányszor fordul elő a „mi” típusú szó vagy kifejezés, illetve hányszor fordul elő az „Ön” szó valamely fajtája. Bizonyára az előbbi lett a nyertes. Ha ez így van, akkor az nagy hiba. A látogatók ugyanis kizárólag az ő problémájuk tükréből, a saját szempontjukból érdeklődnek a cég iránt. Írjon róluk, és inni fogják a szavait! Írjon arról, hogy milyen problémájuk lehet, amin cége enyhíteni tud! Vagy arról, hogy szolgáltatásaik, termékeik révén milyen eredményre számíthatnak. Ne azt részletezze, hogy ISO9001-esük van, meg, hogy hány éves a cég – ez a látogatókat hidegen hagyja.

6. hiba: Hol van a hasznos tartalom?

A tartalom a legjobb eszköz, ami egy honlapot sikeressé tehet. Ha a honlapon nincs olyan tartalom, ami érdekelné a látogatókat, akkor hamar elmennek és nem jönnek vissza.

A tartalom persze nem csak szöveg lehet, hanem kép, videó, hang is. Egy-egy rövid videó cége legjobb ügyfeléről, aki az Önökkel való együttműködés előnyeit ecseteli. Egy letölthető mp3 fájl, ahol egy jó hangú kollégájuk elmagyarázza, hogy hogyan ismerje fel a látogató azokat a problémákat, amelyeken azután a cége tud segíteni. A legegyszerűbb persze írni – jól megfogalmazva, „emészthető” méretű oldalakban átadni egy kicsit a tudásunkból.

A hasznos tartalomhoz való hozzáférés az egyik legjobb eszköz arra, hogy rávegyük a látogatókat a regisztrációra – azaz csak akkor olvashat el egy adott jelentést, cikket, ha előbb ő is bemutatkozik. Ez nagyon fontos, hiszen regisztráció nélkül nem tudjuk, hogy kik járnak az oldalainkon.

7. hiba: Túl sok a jóból

A webdesigner cégeknek érdeke, hogy rábeszéljenek mindenkit a legújabb technológiákra. Nemrég az egyik legnagyobb magyar webdesigner cég egy konferencián azt javasolta, hogy 2-3 évenként minden cég cserélje le a honlapját, hogy alkalmazni tudja a legújabb technológiákat.

Szerintem nem érdemes. Akkor érdemes lecserélnünk a honlapot, ha az nem működik, vagyis nem tölti be a stratégiai célját. A technológiákban pedig mindig azt kell alkalmazni, amit a látogatók többsége használni tud. A webdesignereknél a leggyorsabb gépek, a legnagyobb felbontású monitorok, a legújabb programok működnek. De a honlap látogatók többsége még ma is 2-3 éves, 500 MHz-es processzorokon és 800×600-as felbontású monitorokon nézi a weboldalt – ami így lehet, hogy számára teljesen élvezhetetlen.

Ezt kivédeni nagyon egyszerű: mindig arra a platformra tervezzenek, ami a legelterjedtebb a célcsoportukban.

8. hiba: A labirintus

Egy honlap célja nem mentális kihívást állítani szegény látogató elé, hogy az oldalak és aloldalak szövevényében meg tudja-e találni az őt érdeklő információt.

Próbáljanak meg a látogatóik bőrébe bújni, és úgy alakítani a honlap térképét, navigációját, hogy az az ő gondolkodásukat, keresési logikájukat kövesse. Ehhez legjobb megkérni 5–10 tipikus látogatót, hogy üljön le és nézzen körül a honlapjukon. Cégük pedig regisztrálja minden egyes kattintásukat, majd elemezze, hogy milyen útvonalon, merre járnak, milyen könnyen találják meg, amit keresnek.

9. hiba: És a régi vevőre ki gondol?

Nem csak az internetre, hanem általánosan a cégek marketingjére is igaz, hogy sokkal többet költenek új vevők szerzésére, mint a régiek megtartására. Annak ellenére is, hogy ez lenne ám az igazi költség-hatékony marketing.

Nézzék végig a honlapjukat úgy, hogy közben egy régi vevő fejével gondolkodnak. Nyújt a honlap számára hasznos információkat, könnyen használható szolgáltatásokat? Tud rajta reklamálni, tud rajta érdeklődni? Milyen kérésekkel, panaszokkal, visszajelzéssel keresik fel cégüket a régi vevők? Gyűjtsék össze ezeket az információkat, amelynek nem csak a régi ügyfelek fognak örülni, de az ügyfélszolgálat is, amelyet így sok munkától mentesítjük.

10. hiba: Kész az oldal, s hátradőlnek!

Webajánló:
További ingyenes marketingtanulmányok:
www.marketingkommando.hu

A legtöbb új internet oldalhoz nem készül marketingterv, ami a látogatók beterelését és számuk növelését célozná. Pedig maguktól nem fognak jönni. Ahhoz, hogy célcsoport felmenjen az oldalra, meg kell nekik mondani, hogy miért jó az nekik, és hol találják a honlapot.

Mielőtt a honlap elkészül, már pontosan tudni kell, hogy ki lesz a célcsoportja. Ha ezzel tisztában vannak, akkor már a honlap tervezése alatt el kell kezdeni kidolgozni olyan marketingprogramokat, amelyek az oldalra csalogatják őket. Ennek számos online eszköze van az alig működő reklámcsíkoktól (banner) kezdve a már jobb eredményeket elérő linkcsere programokon át a keresőkre való optimalizációig, vagy a keresőszavak megvásárlásáig. Offline, azaz interneten kívül pedig a hagyományos marketingeszközökkel lehet látogatókat szerezni: direct mail-lel, hirdetésekkel, szórólapokkal, nyereményjátékokkal.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik