A hazai kis- és középvállalkozók az elmúlt időszakban a szakmai kamarák, minisztériumok vagy éppen a hazai bankok tréningjein általánosságban már megismerhették az unióban rendelkezésre álló források típusait. Ez azonban még nem elegendő a versenyben maradáshoz – véli a bankszakember. A „testközelibb” üzleti lehetőségekről a hazai vállalkozók továbbra is viszonylag korlátozott ismeretekkel rendelkeznek, noha közülük sokan hamarosan bizonyára maguk is szeretnének – vagy éppen kénytelenek – partnercégeket találni az európai közösség valamelyik országában.
A konkrét uniós ismeretek megszerzése azért is sürgető, mert az EU-belépés, a biztonságos gazdasági környezet számtalan nyugati székhelyű középvállalatot – például a német cégek máris készülnek – arra bátorít majd, hogy megjelenjen a magyar piacon. A hazai kis- és középvállalkozások egyes csoportjai számára így itthon is kényszerűen megindul az uniós verseny.
Üzleti lehetőségek
A Citibank a vállalkozókkal való újfajta együttműködéshez nem önálló tanácsadói csapatot hozott létre, hanem stratégiai szövetségeseket keresett – mondta Szeder Ottó, a pénzintézet hiteltermék-menedzsmentért felelős ügyvezető igazgatója. Olyan profi tanácsadó cégekkel működnek együtt, amelyek részletesen informálhatják a hazai vállalkozókat többek között az EU-ban jellemző pályázati előterjesztések típusairól, a különböző exportpiacok jogi, adózási és minőségi elvárásokkal kapcsolatos szabályozórendszeréről vagy éppen elemzik az adott célország aktuális gazdasági helyzetét.
A pár hónap múlva induló tréningek, fórumok, bemutatók során minden alkalommal a konkrét témakör – mondjuk a németországi üzleti lehetőségek – iránt érdeklődő jelenlegi és jövőbeni banki ügyfeleket célozzák meg. A vállalati tanácsadás mellé a Citibank szakemberei nyújtanak majd információt arról, hogy az adott kis- és középvállalkozás milyen konkrét finanszírozási megoldással valósíthatja meg a leghatékonyabban üzleti elképzeléseit.
Az együttműködés révén mindenki profitál majd – vélte az ügyvezető igazgató. A tanácsadó cégek gyorsabban, hatékonyabban alakíthatnak ki közvetlen kapcsolatokat az érintett vállalkozói szektorral, a bank pedig finanszírozói oldalon „állhat oda” a tanácsadó cég segítségével megfelelően előkészített ügylet, illetve az adott vállalat mellé, hogy utóbbi előteremthesse eszközeit, például egy-egy uniós támogatási összeg, s a vele járó megbízás elnyeréséhez. A közös munkába bekapcsolódó, s bizonyára jó ötletekkel rendelkező kis- és középvállalkozások ugyanakkor első kézből értesülhetnek majd az optimális pénzügyi megoldásokról, valamint a hazai és a külföldi gazdasági porondon elérhető üzleti lehetőségekről. A megcélzott ügyfélkör viszonylag tágas lehet – tudtuk meg –, hiszen számos hazai cég kaphat esélyt üzleti együttműködés kialakítására EU-partnerekkel a hazai vagy exportpiacon a csatlakozás után.
Uniós hálózat
A hazai kis- és középvállalkozások uniós jellegű problémáinak orvoslásánál nagy segítséget jelenthet majd a Citibank széles körű európai hálózata is. Európában e pénzügyi csoportnak van az egyik legátfogóbb hálózata. Az unió különböző országaiban ügyleteket végző hazai vállalkozók számára például a különböző átutalásoknál, a tanácsadásban, de akár – nagyobb vállalatok számára – a számlaforgalom-menedzselésben is előnyt jelenthet a kiterjedt hálózat. Az amerikai hátterű bankcsoport tagjai „házon belül” maguk is törekednek arra, hogy megosszanak egy-egy jó vállalatfinanszírozási-tanácsadási ötletet egymással. Az együttműködés arra is alkalmas lehet, hogy segíthessenek egy-egy olyan esetben, amikor a magyar vállalkozó szeretne meggyőződni az adott EU-tagállamban lévő leendő üzleti partnere referenciáiról, megbízhatóságáról.
Titok, mennyiért dolgoznak Tiborczék a postának, és azt sem tudni, miért kaszálták el az állami cég korábbi gigaprojektjét
Mi áll az új ecseri csomaglogisztikai központ óriásbiznisze mögött?