Üzleti tippek

Ősszel indulhat a virtuális okmányiroda

Miniszterelnöki Hivatal (MeH) a kormányváltás után döntött a Kormányzati Portál továbbfejlesztéséről, fontosnak tartva a szolgáltatások bővítését. A Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalában (BMKH) a héten mutatták be a megyei jogú városok meghívott jegyzőinek azt a rendszert, mellyel az állampolgárok az internet segítségével intézhetnek bizonyos okmányirodai ügyeket. A rendszert kísérleti üzemben ősztől lehet elérni majd a Magyarország.hu – Kormányzati Portálon.

A kormányváltással kezdődött az a folyamat, melynek célja, hogy a ciklus végére megvalósuljon a szolgáltató állam koncepciója – fejtette ki a bemutatón Baja Ferenc kormánymegbízott. A koncepció közvetlenebb állam és állampolgár kapcsolatot jelent, valamint a közigazgatási ügyintézés minőségének javítását. Ennek egyik eszköze az internetes ügyintézés lehetőségének biztosítása a Kormányzati Portálon (www.magyarorszag.hu) keresztül.

Magyarország.hu, a kormányzati kapu

E célok jegyében újult meg a Kormányzati Portál, s indult el a Magyarország.hu, mely biztosítja azt, hogy az állampolgároknak elegendő egyetlen internetes címet megjegyezni, s azon keresztül az összes állami ügyintézéssel kapcsolatos információhoz, helyhez el tudnak jutni. A Kormányzati Portálon keresztül már most is el lehet érni állami adatbázisokat, melyek természetesen a megfelelő közigazgatási intézményeknél működnek – azonban az egységes és könnyen kezelhető, közigazgatásban járatlanok számára is érthető felületet a portál biztosítja mindenkinek.

A Miniszterelnöki Hivatal Kormányzati Informatikai és Társadalmi Kapcsolatok Hivatalának megbízásából a BM KH fejleszttette az Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszert (XR) az Idom 2000 Rt.-vel, valamint a Kormányzati Portált üzemeltető Kopint-Datorg Rt. közreműködésével. A közös munka eredményét szerdán-csütörtökön láthatták működés közben a megyei jogú városok meghívott jegyzői.

Sorban állás helyett internetes ügyintézés

Az új rendszer az első fázisban tájékoztatási, ügyindítási, valamint időpontfoglalási lehetőséget biztosít az állampolgároknak. Első körben az egyéni vállalkozói igazolványokkal, a vezetői engedélyekkel, a lakcímigazolvánnyal, valamint az anyakönyvi kivonatokkal kapcsolatos 18 ügyben interneten kezdeményezni az ügyintézést.

A fejlesztők igyekeztek a rendszert a lehető legegyszerűbben
megvalósítani: a tájékozódás és szigorú regisztráció után a portálon lehet kitölteni az adatlapokat, melyek formai ellenőrzését követően lehet időpontot kérni a kiválasztott és illetékes okmányirodából. Ott megjelenve pedig már csak néhány percet igényel az azonosítás és a kinyomtatott iratok aláírása, valamint az okmányok átvétele.
A rendszerhez önkéntesen csatlakozhatnak az okmányirodák, ősszel a kísérleti üzemben először tucatnyi helyen lehet igénybe venni az internetes ügyintézést, a tervek szerint 2004-ben pedig az összes helyen üzemelni fog a virtuális okmányiroda.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik