Bármennyire is szeretek a termékeinkkel foglalkozni, nekem az a feladatom, hogy a vállalatot vezessem – mondja Seres Tibor, a Sara Lee magyarországi elnök-vezérigazgatója. Seres nem mellesleg a márkás termékek szövetségének is az elnöke, s ez jól mutatja, hogy a termékmarketing valóban közel áll hozzá. Ennek ellenére a Sara Lee cégnél elért eddigi eredményei közül nem a piacvezető márkákra a legbüszkébb, hanem arra, hogy a négy éve vezetése alatt álló társaság sokkal fókuszáltabb, eredményesebb és hatékonyabb lett.
Jogilag tulajdonképpen két cégről beszélhetünk – az rt. foglalkozik a gyártással és az adminisztrációval, a kft. pedig az értékesítéssel -, valójában azonban olyan egységes struktúráról van szó, amely sokkal inkább a termékek (élelmiszerek, háztartási vegyi áruk) mentén tagozódik. “Kevesen tudják, de még fehérneművel is foglalkozunk” – teszi hozzá Seres.
Általában is nagyon kevesen és nagyon keveset tudnak a Sara Lee vállalatról a fogyasztók körében, de ezt egyáltalán nem bánja az elnök-vezérigazgató, mert a márkáikat ismerik. Az igencsak árérzékeny magyar kávépiacon a prémium kategóriába tartozó Omnia például 12 százalékos részesedést mondhat magának, s a 10 legismertebb magyar márka egyike. Más termékeik, mint például a Pickwick-tea, szintén az ismertségi skála előkelő helyein állnak. Nem véletlen tehát, hogy a meleg italok piacán a Sara Lee vezet – a teáknál 60, a kávéknál 40 százalékos részesedéssel -, s ezt a pozíciót természetesen hosszú távon is szeretnék megtartani.
A privatizáció eredményeképpen jó helyzetből indult – akkor még Douwe Egberts néven – a Sara Lee, ám a mostani eredmények már a több mint 600 fős új csapat tevékenységének köszönhetőek. A cég vezette be a hazai piacra a gyümölcsízesítésű, majd később a gyümölcsteákat, s a zöld teát is, és szintén komolyan veendő üzletté vált időközben a gyógyteák kereskedelme. Emellett az elmúlt néhány évben a második legnagyobb európai teagyártó kapacitás épült ki Magyarországon, átkerült Budapestre a teljes spanyolországi termelés. Seres további fejlesztéseket is fontolgat, ám a döntés alapos mérlegelést igényel, mert például csak a bővítéshez szükséges két gép 400 millió forintba kerülne.
A márkákban gondolkodó Seres láthatóan szívesen beszél a termékfejlesztésről, a marketingről vagy a piackutatások elemzéséről, de mint vállalatvezető arra a legbüszkébb, hogy ezekkel a részfeladatokkal már nem ő, hanem – szinte kivétel nélkül magyar – munkatársai foglalkoznak.