Pénzügy
An airplane from the regional airline People's Viennaline takes off from the airport on Lake Constance in Friedrichshafen, Germany, 02 November 2016. An Embraer 145 short-haul jet will connect the Friedrichshafen airport with the Swiss airport Altenrhein and the Cologne/Bonn Airport. The flight time for the around 20-kilometer-long route between the two regional airport is around eight minutes. Photo: FELIX KAESTLE/dpa

Európai Bíróság: az utas nem kérhet kártérítést, ha a repülő madárral ütközik, de …

24.hu
24.hu

2017. 05. 04. 12:06

Korábban a témában:

A repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, ami mentesítheti a légi fuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat jelentős késése esetén – olvasható az Európai Unió Bíróság (EUB) friss ítéletében.

Mindazonáltal amikor az e tekintetben engedéllyel rendelkező szakértő az ütközést követően megállapította, hogy az érintett repülőgép repülésre alkalmas, a fuvarozó nem igazolhatja a késést a második ellenőrzés elvégzésének szükségességére hivatkozással.

Az ügy előzménye, hogy két cseh állampolgár beperelte a cseh légitársaságot, amiért a Burgaszból Brnóba tartó gépük öt órát és húsz percet késett. A késés két részletből tevődött össze. Egyszer a sugárféket érintő műszaki problémát észleltek, amelynek elhárítása egy óra és negyvenöt perces beavatkozást vett igénybe. Másodszor a gép a leszállás során egy madárral ütközött, ami szükségessé tette a jármű műszaki állapotának ellenőrzését.

A cseh házaspár 250 eurót (78 ezer forintot) követelt a légitársaságtól kártalanítás jogcímen. Az illetékes cseh bíróság az EUB-hoz fordult, hogy a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül-e, amelynek a felmerülése mentesítheti a légi társaságot kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat legalább háromórás késése esetén (erről egy uniós irányelv rendelkezik).

Az EUB megállapította, hogy önmagában a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, amiért nem jár kártérítés. Ugyanakkor kimondta: a légitársaságnak felróható műszaki problémából származó késésre járhat a kártérítés, ha az meghaladja a három órát.

A cseh bíróságnak tehát azt kell vizsgálnia, hogy a késés fuvarozónak felróható része legalább háromórás-e, és ezért arra kártalanításnak kell-e vonatkoznia. Vagyis a rendkívüli körülménynek betudható késést le kell vonni a légi járatnak az érkezéskor fennálló teljes késési idejéből.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Kommentek

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.