Több mint félmillió, önkéntes pénztárba befizető magánszemélynek is érdemes kihasználnia a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szolgáltatását, mert a bevallási tervezet ezt az adatot is tartalmazza – tájékoztatta Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára pénteken az MTI-t.
Tállai András közölte: a több mint 535 ezer önkéntes kölcsönös biztosító pénztári tagnak is csak ellenőriznie kell a bevallási tervezet, mert a rendelkezésről szóló sorokat is kitölti az adóhivatal a pénzintézetek adatszolgáltatása alapján.
A két vagy több pénztárba befizető magánszemélynek dönteni kell arról, hogyan osztja meg az adókedvezmény összegét, de a NAV erre külön felhívja figyelmet. A mintegy 170 ezer érintettnek csak el kell dönteni, hogy melyik pénztárba szeretné utalni az adókedvezmény összegét – hívta fel a figyelmet.
Mostantól nincs mulasztás, és bírság emiatt
Az államtitkár hangsúlyozta, a jövedelemadózásban azért is jelöl korszakhatárt az e-szja, mert annak a 3,8 millió magánszemélynek, akinek az adóbevallását a NAV elkészítette, mindenképpen lesz érvényes bevallása.
Kiemelte: 2017-től felcserélődtek szerepek, a hivatal tölti ki a bevallást, és a magánszemély ellenőriz. Mostantól gyakorlatilag kizárt, hogy bárkit is felszólítson az adóhatóság – bírság kiszabásának terhe mellett – az szja-bevallásának azonnali benyújtására.
Mivel a vállalkozási tevékenységet nem végző magánszemély mostantól nem tudja elmulasztani a saját maga által kitöltött szja-bevallásának benyújtását, így mulasztási bírságot sem szabhat ki ezért az adóhivatal. Az azonban továbbra is a magánszemély felelőssége, hogy jövedelméről precíz bevallás készüljön, és abból ne hiányozzon semmi – fejtette ki Tállai András.
Az államtitkár elmondta: március 23-ig 148 ezren küldték már be a bevallásukat. Az e-szja teljes szolgáltatását ügyfélkapun keresztül lehet maximálisan kihasználni, ezért akinek még nincs, annak május 20-ig mindenképpen érdemes ügyfélkaput nyitni – javasolja Tállai András.
Hozzátette: ehhez csak a személyi igazolványra és egy e-mail címre van szükség, és be kell menni egy kormányablakhoz vagy a NAV bármelyik ügyfélszolgálatára, ahol néhány perc alatt meg is nyitják az ügyfélkaput.