Pénzügy

Magára vessen, ha átverik a telefonos csalók

Az öt leggyakoribb átverés

Ilyen trükkökkel szívják le leginkább a pénzét a csalók

Olvasónk arról számolt be, hogy november 20-án, vasárnap (!) telefonos csalás áldozata lett. Az egész úgy zajlott, hogy egy férfi a Magyar Telekom alkalmazottjaként bemutatkozva adategyeztetés céljából felhívta. A pénzügyi szabályzatra hivatkozott, és hogy olvasónk bizonyos adatai (ezeket nem nevesítette) nem egyeznek. Olvasónk kérdezte, honnan tudja, hogy valóban a telefontársaságtól keresik-e, mire a hívó azt válaszolta, mint minden ilyen megkeresés után, most is kap majd egy sms-t.

Csak pár számot kellett bepötyögni

Azt is elmondta, az adategyeztetéshez az alábbi dolgot kell tennie olvasónknak: a lediktált telefonszámra el kell küldenie sms-ben egy szintén lediktált számsort. A hívó jelezte, hogy erre érkezik majd egy megerősítő sms a cégtől, amire csak egy OK-t kell nyomni. És hangsúlyozta, erre csak pár másodperc van.

Olvasónk, bár voltak kételyei, automatikusan tette, amit mondott a hívó. Azonban miután mindent megtett, rájött, hogy mi történt. 15 ezer forintos telefonfeltöltésre vették rá. Ez egyébként az olvasónk által átküldött sms-ekből is kiolvasható volt.

egybe_kep

A baj az volt, hogy ő a leokézandó (középső) üzenetre éppen hogy csak rápillantott, mert az forgott a fejében, hogy pár másodperce van a megerősítésre.

Ez lett a veszte.

Semmit nem tesznek, mert nem is tudnak

Ahogy rájött, mi történt, szinte azonnal hívta a telefonos ügyfélszolgálatot. Kiderült, hogy tudnak a csalásokról. Megszakadt a vonal. Újra telefonált. A másik ügyfélszolgálatos (olvasónk szerint kifejezetten udvariatlanul) közölte vele, hogy semmit nem tesznek a történtek okán, mert nem is tudnak. Hozzátette még, hogy egyébként pedig a honlapjukon van figyelmeztetés az ilyen csalásokról. Olvasónk utólag nem találta ezeket.

Az ügy pikantériája, hogy olvasónk titkosított telefonszáma került illetéktelenek birtokába, akik szerinte azt is tudták, hogy ehhez a telefonszámhoz előfizetéses számla tartozik. (A trükk csak előfizetéses számnál működik, a kicsalt összeget a következő számlázásnál érvényesíti a szolgáltató, így kerül a csalók által megadott feltöltőkártyára).

Olvasónk panaszt tett. Levélben kérte, hogy a kártyafeltöltés összegét töröljék a számlájáról és a fogyasztóvédelemnek is írt. Szerinte ha ilyen esetek előfordulhatnak, az azt jelenti, hogy a szolgáltatás nem biztonságos.

Arra voltunk kíváncsiak, van-e a szolgáltatónak listája arról, milyen telefonszámokban nem lehet bízni, valóban tehetetlen-e ilyen esetekben, tényleg nincs-e módja arra, hogy blokkolja a csalókat, illetve hogy mit lehet tenni, ha valakivel hasonló fordul elő.

Előfordulnak csalások

A Magyar Telekom Kommunikációs igazgatóságától első körben azt a választ kaptuk, hogy sajnos időről időre előfordulnak ilyen típusú, egy-egy nagy ügyfélbázissal rendelkező szolgáltató nevében elkövetett visszaélések. Azt is írták, hogy ezeknek az ügyfelek mellett maguk a vállalatok is kárvallottjai. Ez utóbbi állítást a megkeresett Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is megerősítette, valamint a rendőrség illetékességét is.

Mint írták, a szolgáltatók elsősorban ügyfeleik tájékoztatásával tudnak azért tenni, hogy a hasonló csalások száma visszaszoruljon. Jelezték továbbá (ezt olvasónknak a második ügyfélszolgálatos is mondta), hogy a Telekom honlapján több helyen nyújt a csalásokról tájékoztatást, illetve hívja fel ügyfelei figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.

Valóban, az oldalon van figyelmeztetés, a visszaélésekkel kapcsolatos felhívás, a megelőzésre vonatkozó tájékoztató, illetve egy összefoglaló arról, mit nem kér a cég telefonos megkeresések alkalmával. A tájékoztatóban ezt is írják:

Ne küldjön el sms-ben ismeretlen számsorozatot (ami valójában a feltöltendő Domino hívószám, illetve a feltöltendő összeg) a 06 30 344-4500 központi Domino feltöltő telefonszámra.

Emellett hangsúlyozták, nagyon fontos, hogy az ügyfelek is nagyobb tudatossággal és óvatossággal járjanak el, ha személyes adataik kiadását, vagy ismeretlen számra irányuló hívást, üzenetküldést kérnek tőlük.

Amennyiben egy ügyfél úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, érdemes – a szolgáltatója/érintett cég tájékoztatása mellett – a rendőrségen hivatalos feljelentést tennie, tették hozzá. Továbbá biztosítottak arról, hogy a Magyar Telekom saját hatáskörében együttműködik az érintett hatóságokkal a visszaélések visszaszorítása érdekében. Javasolták még, hogy illetékességből a rendőrséget is keressük meg kérdéseinkkel. Megtettük – erre később visszatérünk.

A küldött linkeket megnéztük, de csak egy telefonszámot láttunk, amire írják, hogy ne töltsék fel az ügyfelek. Listát a csaló hívókról nem.

Nem tudják megtagadni a feltöltést

Még egyszer rákérdeztünk, szolgáltatóként módjukban áll-e blokkolni a csalókat. Azt írták, a Magyar Telekomnak csak a hozzá beérkező ügyekről van tudomása, a sértett ügyfelek bejelentései alapján. A csalás ténye a feltöltéssel valósul meg. Hozzátették: a szolgáltató csak a feltöltés után értesül az eseményről, így sajnos nem áll módjában a feltöltést megtagadni.

Blokkolással kapcsolatos kérdésünkre pedig így reagáltak: A szolgáltató a csalás megtörténtét követően kap bejelentést az eseményről, mikor az ügyfél a panaszával a szolgáltatója ügyfélszolgálatához fordul.  A bejelentéskor a szolgáltatók felhívják a sértettetek figyelmét arra, hogy az ügyben mihamarabb tegyenek feljelentést a rendőrségen. A rendőrség a feljelentést követően a törvényes keretek között intézkedik, amelynek során a szolgáltatók együttműködnek és maradéktalanul végre is hajtják a vonatkozó intézkedéseket. De nem részletezték, ez pontosan mit is jelent.

Visszakérdeztünk. És még egyszer feltettük azt a kérdést is, van-e a kezükben eszköz arra, hogy a tudomásukra jutott csalások adatai alapján fellépjenek a csalók ellen?

Nem “nyomozhatnak”

A Magyar Telekom Kommunikációs igazgatósága válaszában kifejtette, hogy a mobilszolgáltatók távközlési szolgáltatásokat nyújtanak, ilyen módon “nem nyomozhatnak” és nem állapíthatják meg egy esetleges bűncselekmény gyanúját, ez nem a távközlési szolgáltatók hatásköre és kompetenciája. Ez a nyomozó hatóságok, a rendőrség hatásköre és feladata, ezért is irányítja a szolgáltatók ügyfélszolgálata az esetlegesen ilyen eseményről beszámoló ügyfeleit a rendőrséghez, hogy ott tegyenek feljelentést.

A rendőrség a feljelentést követően a törvényes keretek között intézkedik, amelynek során a távközlési szolgáltatók együttműködnek és maradéktalanul végre is hajtják a vonatkozó intézkedéseket. Egy ilyen folyamat keretében kerülhet sor esetlegesen például – ahogy kérdeztük – egy csalásban, bűnesetben érintett távközlési szolgáltatással kapcsolatos beavatkozásra.

A rendőrség két linkkel válaszolt

A rendőrségnek is feltettük kérdéseinket:

Tudnak-e arról, hogy vannak ilyen típusú csalások? Mióta? Csak a Telekomnál? Nyomoznak-e? Ha igen, mit lehet erről tudni?  Hány olyan hívószámról tudnak, ahonnan a hasonló csalásokat intézik? Publikusak-e ezek a számok? El tudják küldeni? Hány embert vertek már át így? Milyen összegben? Egyéb, a témával kapcsolatban, ami fontos lehet?

Válaszul két, november 30-án kelt linket kaptunk, mindkettőben a csalások módszerét ismertetik (kitérnek arra is, amikor telefontársaságok nevében hívnak a csalók, igaz, az „adategyeztetéses” hivatkozás módszerről, és a számsorküldésről nem tesznek említést), illetve arra figyelmeztetnek, hogy mikor gyanakodjunk.

A rendőrségi beszámolóból kiderül többek között, hogy a legfiatalabb becsapott 11 éves volt, a legnagyobb kicsalt összeg pedig 1,3 millió forint.

A rendőrség a csalók lefülelése érdekében a klasszikus nyomozási munkát stratégiakutatással és hálózatelmélettel ötvözte, így próbálják elérni, hogy az elkövetőket ne csak egy, hanem valamennyi általuk elkövetett bűncselekménnyel meg tudják gyanúsítani. A legfőbb célkitűzés azonban a bűnmegelőzés: az emberek ismerjék meg a csalók módszerét, hogy ne tudják őket becsapni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik