Mindinkább veszteségessé válnak a lakossági szolgáltatások a bankok számára – mutatta ki az IFUA Horváth & Partners német nyelvterületen végzett felmérése. A bankok a digitális szolgáltatások elterjesztésével igyekeznek mérsékelni a költségeiket, továbbá fiókbezárásokat és létszámcsökkentést terveznek. Ezzel párhuzamosan egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a megmaradó fiókokat hol kell elhelyezni.
Ezért az ágazat szereplőinek több mint kétharmada fiókbezárásokra készül, ennek mértéke elérheti a 30 százalékot. A válaszadók 70 százalék fölötti arányban terveznek akár 20 százalékos létszámcsökkentést is. (Magyarországon 2008 és 2015 között a bankok 23 százalékkal csökkentették fiókjaik számát, és további fiókbezárásokat terveznek.)
A költségtakarékosság azonban nem elegendő a kívánt eredmény eléréséhez, emiatt
Automatizált ajánlatoké a jövőA személyes tanácsadás is veszít jelentőségéből, ennek szerepét növekvő arányban veszik át az online, automatizált ajánlatok. Ezek költsége jóval alacsonyabb, és a fiatal, internetszerető ügyfelek számára természetes is. A bankszakemberek 80 százaléka számol azzal, hogy a tanácsadóik egyre inkább videón és telefonon tartják majd a kapcsolatot az ügyfelekkel, illetve chatelnek velük.
Miközben a bankfiókok száma csökken, egyre fontosabb kérdés, hogy a megmaradó fiókok a lehető legjobb helyen legyenek – fűzte hozzá az eredményekhez az IFUA Horváth & Partners Kft. ügyvezető partnere, Huba Eörs.
A minél megfelelőbb helyszín kiválasztásában geolokációs elemzések segítenek. A következő években a pénzintézetek jelentősen fejleszteni akarják ilyen jellegű kompetenciájukat, és a belső adatok (például ügyfelek lakóhelye, cégek telephelye) mellett számos külső adatot (például közösségi közlekedési útvonalak, más pénzintézetek fiókjainak elhelyezkedése) be akarnak vonni az elemzésükbe.
Új trend, hogy a bankok már nem tekintenek fenyegetésként a FinTech cégekre. A válaszadók több mint 80 százaléka szeretne ezekkel szorosabban együttműködni. Ez mindkét fél számára kedvező, hiszen így a FinTech cégek elérhetik a banki ügyfeleket, a pénzintézetek pedig költségtakarékosan bővíthetik kínálatukat, amivel az ügyfeleik is csak nyerhetnek.