Az ellenőrzés kiterjedt az MNB pénzügyi közvetítőrendszert felügyelő, ellenőrző és szabályozó tevékenysége jogszabályi előírásoknak való megfelelésére. Az ellenőrzés nem terjedt ki alapítványok létrehozására és azok gazdálkodására, valamint az MNB szanálási hatósági feladataira.
Az ÁSZ emlékeztet, hogy 2016. április 26-án közölte: a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény Országgyűlés általi módosítását követően megkezdte az alapítványok gazdálkodása szabályszerűségi ellenőrzésének előkészítését. Az MNB 2014. évi ellenőrzéséről szóló jelentés megállapításai
Az ÁSZ most lezárt ellenőrzése megállapította, hogy az MNB szervezeti felépítése, irányítási, döntéshozatali rendszere a jogszabályoknak megfelelt. A felügyelőbizottság 2014 májusáig történő működése megfelelt a jogszabályok és ügyrend előírásainak, a belső ellenőrzési szervezet működése szabályozott és szabályszerű volt.
Az MNB a jogszabályi előírásoknak megfelelően biztosította a Pénzügyi Békéltető Testület működési feltételeit. Az MNB-nél a működési költségek tervezése, a beruházási tervek összeállítása, a beszerzések és az elszámolások szabályszerűek voltak. Az MNB által nyújtott támogatások tervezése, kifizetése és elszámolása szabályszerű volt, a központi költségvetéssel összefüggő elszámolásai szabályozottak és szabályszerűek voltak.
Az MNB a pénzügyi közvetítőrendszert felügyelő, ellenőrző és szabályozó tevékenységéhez kapcsolódóan a nyilvános elektronikus információs rendszer szabályozása során szabályszerűen járt el. Hibát a felügyelethez kapcsolódó engedélyezési és egyéb eljárásai során az ügyintézési és hiánypótlási eljárásoknál tárt fel az ellenőrzés.
Az MNB ellenőrzési eljárásai, a felügyeleti biztosok kirendelése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszer szervezetei körében indított fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti eljárások lefolytatása során szabályszerűen járt el. A befektetési vállalkozások felügyeletéhez kapcsolódó engedélyezési és ellenőrzési eljárásainak ellenőrzése során szabálytalanságot nem tárt fel az ellenőrzés. Az ÁSZ jelentésében az MNB elnökének fogalmazott meg javaslatokat, amelyre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.
Az MNB utóellenőrzéséről szóló jelentés
A 2014. évre vonatkozó ellenőrzéssel párhuzamosan elvégzett – 2014. április 14. és 2015. október 15. közötti időszakra vonatkozó – utóellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy az ellenőrzött szervezet végrehajtotta-e a 2015 áprilisában nyilvánosságra hozott, a Magyar Nemzeti Bank működésének, valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete működése, és tevékenysége MNB-be integrálása szabályszerűségének ellenőrzéséről szóló számvevőszéki jelentésben foglalt intézkedést igénylő megállapításokkal és javaslatokkal összhangban készített intézkedési tervben meghatározott feladatokat. Az ÁSZ jelentés a nemzetgazdasági miniszternek egy, az MNB elnökének négy javaslatot tartalmazott.
Az MNB elnöke a négy javaslatra az intézkedési tervben négy feladatot írt elő. Az ÁSZ megállapította az intézkedési tervben foglaltak végrehajtása tekintetében két feladat okafogyottá vált, két feladatot – egyet határidőn túl – teljes körűen végrehajtottak.
Az okafogyottá vált feladatok munkajogi felelősség kivizsgálásra irányuló eljárás megindítására és lefolytatására irányultak, amelyek a felelős személyek munkaviszonyának időközbeni megszűnése miatt váltak okafogyottá. Az NGM által készített intézkedési tervben előírt egy feladat végrehajtása az ellenőrzés időszakában még nem volt időszerű.