Pénzügy

Hiába olcsóbb az üzemanyag

piacos (paicos)
piacos (paicos)
Nem csökken az élelmiszerek ára és a közlekedési tarifa.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. MTI-hez eljuttatott elemzésében azt vizsgálta, hogy az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-csökkenése, milyen hatással van a gazdaságra, elsősorban az élelmiszerárakra. A GKI szerint az árváltozás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azon termékeknél, szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyeknél jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot. A feldolgozott élelmiszereknél a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet.

Ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyag-árcsökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat, a feldolgozott élelmiszerek esetében pedig 0,1 százalékkal.

A húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben “többé-kevésbé” megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz – írták. A szállításnál az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ami kiemelkedő. A szállítási tevékenységnél mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését – írják.

A felmérés készítői szerint ezeknél a szolgáltatásoknál (MÁV, BKV és városi közlekedési vállalatok, taxi) a múltbeli veszteségeket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik