A felvonók üzemeltetési költségeit csökkentő rendeletmódosítás eredményeként összesen akár 2,7 milliárd forint maradhat a felvonókat üzemeltetőknél, így például a társasházaknál, irodaházaknál, vagy a közintézményeknél – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az MTI-nek csütörtökön.
Ilyen megtakarításokat ígér a miniszter
Kiemelte: a Magyarországon működő több mint 37 ezer felvonót üzemben tartók mindegyikénél jelentősen csökkennek az üzemeltetési költségek, annak köszönhetően, hogy a kormány megszünteti a karbantartás megfelelőség-ellenőrzést. Ez átlagosan 20-25 ezer forintot jelent berendezésenként.
Hozzátette: a módosítás eredményeként még jelentősebb megtakarítást érhetnek el azok, akik 20 évesnél fiatalabb, vagy felújított felvonókat üzemeltetnek. Ők az említett karbantartás megfelelőség-ellenőrzés mellett mentesülnek a féléves ellenőrző vizsgálatok terhe alól, ami további évi 15-20 ezer forintot jelent berendezésenként. Őket szintén kedvezően érinti a berendezések kötelező karbantartási ciklusának 35-ről 70 napra történő meghosszabbítása, ami évente átlagosan 50 ezer forintot jelent berendezésenként.
A 20 évesnél fiatalabb vagy felújított berendezések üzemeltetőinél tehát 85-95 ezer forint lehet az egész évi összes megtakarítás – mutatott rá a miniszter.
A politikus szerint ezen felül az összes berendezés mintegy 10 százalékát érintő költségcsökkenést eredményezhet a kötelező üzemügyeletesi rendszer megszüntetése. Ez azt jelenti, hogy ahol fizetett üzemügyeletest alkalmaztak, ott a kiadások további 140-150 ezer forinttal csökkenhetnek évente – ismertette Varga Mihály.
A biztonságon nem eshet csorba
Hangsúlyozta, hogy a szabályozás módosítása a felvonók műszaki biztonsági szintjét nem csökkenti, a balesetveszélyt nem növeli. Hozzátette: a kormány szándéka, hogy a lehető legtöbb területen csökkentse a lakosság rendszeres kiadásait. A felvonók műszaki biztonsági ellenőrzéséhez kapcsolódó költségek főként a társasházaknak jelentenek évente több százezres, akár milliós kiadásokat, ezért a kormányrendelet módosításának elfogadásával a kormány e területen is jelentős lépéseket kíván tenni.
A módosítások ésszerűsítik az eddigi eljárásrendet és megszüntetnek vagy csökkentenek olyan kötelezettségeket, amelyek mellőzése nem jelent kockázatot műszaki-biztonsági szempontból – összegezte a miniszter.
Arra nem reagált a miniszteri magyarázat, amit szerdán a vg.hu szellőztetett meg, nevezetesen hogy tényleg államosítanák-e a liftellenőrzési piacot. Vagyis hogy az ENKSZ kezébe adnák-e, hatósági ármegállapítás mellett.