Gazdaság
The Volkswagen logo is seen at a Volkswagen dealer in Berlin on September 22, 2015.  In an affair that originally broke on Friday and has unfolded rapidly since then, VW has forced to admit on Tuesday that 11 million of its diesel cars all around the world are equipped with devices that can cheat pollution test.   AFP PHOTO / ODD ANDERSEN

Volkswagen-botrány: ezek után mit lehet elhinni az autógyártóknak?

24.hu
24.hu

2015. 09. 22. 16:18

Korábban a témában:

Az egész autóipar és a teljes német ipar megszenvedheti a Volkswagen-botrányt, amely óriásira duzzadt – cikkezik a nemzetközi sajtó. De elég megnézni a mai részvényárfolyamokat, ami arra utal, hogy a tőzsde bizalma, ahogy mondani szokás, a többi nagy európai autógyártóban is megrendült. Ha nem is a Volkswagenéihez hasonló mértékben, de zuhannak a német autógyárak, a Daimler és a BMW, sőt a Renault papírjai is.

Átterjedhet a bizalmi válság a többi autógyártóra is

Miután a német autógyártó beismerte, hogy manipulálta az Egyesült Államokban bizonyos dízelmodellek károsanyag-kibocsátási tesztértékeit, mindenki igyekszik elhatárolódni az ügytől. Valójában az összes európai társaság válságkommunikációra kényszerült, mert úgy tűnik, hogy a megbízhatóságba vetett bizalom egyszerre elpárolgott – foglalta össze a Bloomberg az üzleti hangulatot.

A Volkswagen 2009 óta csak az USA-ban összesen 482 ezer manipulált autót adott el, a világon 11 milliót. És bár az európai hatóságok mindeddig nem tettek hivatalos lépéseket, az EPA az amerikai törvények értelmében kötelezheti a gyárat az autók visszahívására, és autónként 37,5 ezer dolláros büntetést is kiszabhat, ami azt jelenti, hogy a bírság összege elérheti a 18 milliárd dollárt, ami csaknem négyszerese a Volkswagen tavalyi éves nettó bevételének.

A 444.hu azt írta, hogy az autós szakmában évek óta nyílt titoknak számít, hogy az emisszióellenőrzés körül valami iszonyatosan bűzlik. A környezetvédelmi szervek világszerte egyre kisebb károsanyag-kibocsátási értékeket követelnek, a fogyasztók pedig egyszerre akarnak tiszta levegőt és változatlan menettulajdonságú, erős autókat.

Az EU máris új szabványokat akar

Az EU máris meghirdette, hogy az új modellekre egy új tesztet vezet be (Real Drive Emission Test, RDE), amely valós fogyasztási és emissziós értékeket fog garantálni. Az üggyel az amerikai kongresszus különbizottsága is foglakozik, de már európai politikusok is követelték, hogy nézzék meg, kerültek-e ilyen autók az európai piacra. A francia pénzügyminiszter kezdeményezte, hogy a francia autógyártókat is vizsgálják ki, ők is betartják-e a környezetvédelmi előírásokat. Dél-Koreában is vizsgálat indult a kormány akaratára, hogy kiderüljön, ott is beépítettek-e olyan szoftvert, amelyet az amerikai VW-kbe és Audikba. A dél-koreaiak ötezer – VW Jettát, Golfot és Audi A3-ast – ellenőriznek.

Csalás miatt nyomoznak

Az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma csalás gyanújával indított vizsgálatot a Volkswagen ellen. A német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével és a károsanyag-kibocsátási tesztek manipulálásával gyanúsítják. A jövő héten albizottsági meghallgatásokat is tartanak az ügyben az amerikai képviselőházban.

Épp hétfő este mutatták be New Yorkban a Passat 2016-os modelljét, az eseményen a VW amerikai részlegének vezetője, Michael Horn azt mondta: meg van győződve arról, hogy helyre tudják állítani a fogyasztói bizalmat.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság egyelőre nem tervez vizsgálatot az ügyben, a hvg.hu-val annyit közölt, hogy a típusbizonyítvány német kiadója tud eljárást kezdeményezni, amelynek eredményeként lehet szó további intézkedések megtételéről az Európai Unióban, így Magyarországon is. Arról egyelőre azonban az NKH-nak sincs információja, hogy az európai modelleket érinti-e a kérdés.

(Bloomberg, Guardian, Wall Street Journal)

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.