Pénzügy

Nem igazán tudja a BKV, hogy mennyibe kerül a menekültek szállítása

Hiába nem értik a buszsofőrök, mindenképpen a Kollektív Szerződés szerint fizeti ki a menekülteket szállító kollégáikat a BKV. A cég azt írta a 24.hu-nak, hogy járművezetőik egyéni órabérre, a munkavégzéstől függő pótlékokra, és egyéni rendkívüli munkavégzésének mértéke alapján meghatározott túlóra százalék szerinti túlóra bérre jogosultak, melyet a Kollektív Szerződés szerinti bérfizetéskor kapnak meg. Arra a szakszervezeti felvetésre, hogy a menekültek szállítása nem egy szokványos feladat, így a Kollektív Szerződés sem említi, nem reagált a cég.

Mint otthon

Korábban Nemes Gábor az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt állította a 24.hu-nak, hogy nincs elég pihenőidő, nem ilyen utakra vannak kitalálva a buszok, és azt sem tudják, hogyan fizetik ki őket. A szakszervezeti vezető hozzátette, hogy azzal semmi bajuk, hogy a fővárosi polgárok helyett menekülteket kell szállítaniuk. Sőt. Nemes szerint csak annyit kérnek, hogy olyan feltételek legyenek, mintha valóban fővárosi polgárokat szállítanának.

Nagyon hosszú időt dolgoznak a gépkocsivezetők. Nem a kollektív szerződés szabályai szerint foglalkoztatják őket. Nem biztosítottak azok a pihenőidők, amik szükségesek ahhoz, hogy ne fáradtan, hanem megfelelő állapotban kipihenten tudjanak dolgozni.

A BKV szerint azonban a vezetéssel töltött idő nem haladja meg a Budapesten, normál utasforgalomban vezetéssel töltött időt, azonban azt elismerik, hogy a szolgálat egyéb részében a sofőrök a rendőrséggel egyeztetett módon várják a szállítási feladatot a kijelölt felállási helyen.

Nemes Gábor az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondja, ha 6 órát nem haladja meg a munkavégzés ideje, akkor 20 perc pihenőidő jár a BKV sofőröknek. Ha többet kell dolgozniuk 6 óránál, de kevesebbet, mint 9 órát akkor jár még 10 perc szünet. Ha azonban ennél is több időt dolgoznak, akkor még járna nekik összesen 40 perc szünet.

Egy 10 órás útnál, amikor nem lehet megállni közben sehol, ez teljesíthetetlen.

Mennyi az annyi?

Szerettük volna megtudni, hogy a BKV eddig mennyit költött a menekültek szállítására, de a cég nem tud pontos számokat. Azt írják, hogy a pluszköltségeinkről egyelőre nem rendelkeznek pontos összesítéssel, de elmondható, hogy megközelítően száz millió forintos nagyságrendű költségről beszélhetünk. Ezen kiadásokra az ORFK-val megkötendő szerződés biztosítja majd a fedezetet, melynek előkészítése jelenleg folyamatban van.

Azt mindenesetre lehet tudni, hogy Eddig körülbelül 100 BKV-s sofőr vett részt a menekültek szállításában, akik javarészt önként jelentkeztek a feladatra.

Azért perelik a céget

A szakszervezet egyébként más fronton is harcban áll a BKV-val. Beperlik a céget az első ajtós jegyellenőrzésért járó bérkiegészítés kifizetésének elmaradása miatt. Van olyan buszvezető, akinek 200 ezer forinttal tartozik a közlekedési vállalat, az összkövetelés elérheti a 300 milliót. Most ott tartanak, hogy pertársaságot alapítanak, amihez minden érintett járművezető csatlakozhat. Azért perelnek, írja a nol.hu, mert az első ajtónál általuk végzett jegyellenőrzés elindítása óta eltelt három évből csak egyet ismer el a cégvezetés, a fennmaradó idő után járó bér kifizetéséről viszont hallani sem akar. Holott a szolgáltatás megrendelője, a Budapesti Közlekedési Központ korábbi vezetése elismerte: a pluszmunkáért pluszbér jár.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik